Formel 1

Masterclass.

Fra 17. til å vinne løpet med over 19 sek.

Helt vilt.
Sent ute her, men skylder det på jobben.

Verstappen i Brasil kommer til å gå ned i historiebøkene som en legendarisk drive. Absolutt masterclass! P17 til P1 uten et eneste feilsteg i høljregn.. Ja, det rødflagget kom på et perfekt tidspunkt men uansett en absolutt masterclass.

Gode ting for Mercedes i Las Vegas: Raskest i FP1, FP2, FP3, kvallik og 1-2 i løpet. Russell hadde full kontroll fra start til slutt. Spørs om ikke det hadde vært mer spenning om P1 om ikke Hamiliton hadde gjort den feilen i kvallikken, men det blir spekulasjoner.

Verstappen kronet mester med to løp igjen og tar dermed sin 4 VM-tittel. Vi har også en sesong hvor 7 forskjellige førere har vunnet et løp, noe som er historisk om jeg ikke tar helt feil. Litt av en sesong! Konstruktør-mesterskapet lever i beste velgående helt til slutten, hvor det realistisk sett står mellom McLaren og Ferrari. Ser ikke helt at Red Bull har noe særlig sjans der.

2025 kommer til å bli en fantastisk sesong tror jeg!
 
Jeg er så glad for at vi har flere lag som vinner løp. I år har 4 lag tatt 1-2 i et løp! Det er år og dag siden sist. Det er alltid flere som kan vinne og det ser ut som det kan bli mye av det samme neste år. Så glad for at vi er forbi den perioden der et lag var fullstendig overlegne. Ja, RB var best i et par år, men herregud så kjedelig det var å se Merc ta 1-2 med Bottas som en buffer med 12-13 sek opp til Ham i årevis...

(La oss se om noen tar sluken...)
 
Jeg er så glad for at vi har flere lag som vinner løp. I år har 4 lag tatt 1-2 i et løp! Det er år og dag siden sist. Det er alltid flere som kan vinne og det ser ut som det kan bli mye av det samme neste år. Så glad for at vi er forbi den perioden der et lag var fullstendig overlegne. Ja, RB var best i et par år, men herregud så kjedelig det var å se Merc ta 1-2 med Bottas som en buffer med 12-13 sek opp til Ham i årevis...

(La oss se om noen tar sluken...)

Enig, med det er jo også litt typisk mot slutten av gjelden regs. Blir interessant å se hvordan 2026 sesongen blir…
 
"Morsomt" at FIA har innført Calvin Ball regler i nivå 1 av motorsport.

 
"Morsomt" at FIA har innført Calvin Ball regler i nivå 1 av motorsport.

Nå trenger jeg litt kontekst
 
I mangel på bedre ord: For et shitshow..

1, Verstappen fikk EN plass griddrop for å hindre Russel. Okei, det er forståelig om Russel faktisk hadde vært på en out-lap. Det var han ikke! Begge var på cooldown lap. Idiotisk dømming som setter en like idiotisk presedens: Her kan du bare gi flatt jern etter motstanderen din selv om du er på en cooldown-lap og påberope deg at du ble "hindret". Enten så må FIA gå tilbake på dette, eller så må de komme ut med noen direktiver som forhindrer akkurat denne type oppførsel. For merk mine ord, om dette blir stående som presedens så kommer det til å bli utnyttet. Les: Max Verstappen og de gjeldene reglene for forbikjøring aka "Hvis du er foran ved inngangen til svingen så har du forkjørsrett".

2, Speilet som datt av og ble liggende i FIRE runder før det ble gjort noe med det! Hva tenkte løpsledelsen på her?! Det skulle vært en umiddelbar VSC eller SC for å få fjernet det speilet. Men resultatet er at det ligger på banen i fire runder, blir påkjørt av Bottas og blir strødd utover banen. Dette igjen sørger for at både Hamilton og Sainz får en punktering og får løpet ødelagt. Helt ufattelig at løpsledelsen kunne være så handlingslammet.

3, Norris sin straff. JA, det er riktig å gi han straff fordi han ikke bremset under doble gule, noe som går på sikkerhet. Det er en slam dunk, uten tvil. Men å gi han en stop and go straff som må serves innen to runder rett etter en SC restart?! Det er ikke bare brutalt, men direkte urettferdig. Den straffen var effektivt 35 sekunder. En 5 eller 10 sekunders straff som ble lagt til tiden etter løpet hadde jeg ikke løftet et øyenbryn på, men dette? Come on.

Som en add-on til punktet om Norris: Hadde løpsledelsen gjort jobben sin å faktisk sendt ut SC eller VSC når det speilet løsnet så hadde dette aldri skjedd. Ja, såklart skulle Norris bremset men på den andre siden så skulle det speilet aldri ligget der i fire fordømte runder...

Det er nesten så jeg vil ta på meg alu-hatten, henge opp noen post-it lapper med rød tråd i mellom seg og mumle noe sånt som "FIA ville ha spenning i konstruktør-mesterskapet helt ut"..

Alt i alt: Total skivebom fra FIA og løpsledelsen. Amatørmessig er den beste beskrivelsen.

Selve løpet var ikke mye å skryte av. Et par gode fighter her og der, men aldri noe særlig spenning om P1. Verstappen tok ledelsen umiddelbart og bortsett fra en liten trussel fra Norris så ledet han komfortabelt basicly fra start til slutt. Red Bull er nå offisielt ute av konstruktør-mesterskapet og McLaren leder med 19 poeng. Mao, alt kan skje i Abu Dhabi.
 
Enig, med det er jo også litt typisk mot slutten av gjelden regs. Blir interessant å se hvordan 2026 sesongen blir…

2025 blir nok den mest spennende sesongen på en stund, dessverre. I 2026 tipper jeg vi får noe lignende det som skjedde i 14 og 22, hvor et lag bare nailer de nye reglene fullstendig og stikker av med mesterskapene. Hvis det skjer så kan man jo bare håpe på at nevnte lag har to førere som kan fighte om en tittel, sånn at det blir litt spenning ihvertfall. Les: Hamilton og Rosberg i 16. Hvis ikke så blir det Mercedes i hybrid-æren og Red Bull i groundeffect-æraen på nytt igjen.

Håper jo såklart ikke det skjer, men jeg mistenker det.
 
2025 blir nok den mest spennende sesongen på en stund, dessverre. I 2026 tipper jeg vi får noe lignende det som skjedde i 14 og 22, hvor et lag bare nailer de nye reglene fullstendig og stikker av med mesterskapene. Hvis det skjer så kan man jo bare håpe på at nevnte lag har to førere som kan fighte om en tittel, sånn at det blir litt spenning ihvertfall. Les: Hamilton og Rosberg i 16. Hvis ikke så blir det Mercedes i hybrid-æren og Red Bull i groundeffect-æraen på nytt igjen.

Håper jo såklart ikke det skjer, men jeg mistenker det.

Akkurat de tankene jeg sitter meg også
 
I mangel på bedre ord: For et shitshow..

1, Verstappen fikk EN plass griddrop for å hindre Russel. Okei, det er forståelig om Russel faktisk hadde vært på en out-lap. Det var han ikke! Begge var på cooldown lap. Idiotisk dømming som setter en like idiotisk presedens: Her kan du bare gi flatt jern etter motstanderen din selv om du er på en cooldown-lap og påberope deg at du ble "hindret". Enten så må FIA gå tilbake på dette, eller så må de komme ut med noen direktiver som forhindrer akkurat denne type oppførsel. For merk mine ord, om dette blir stående som presedens så kommer det til å bli utnyttet. Les: Max Verstappen og de gjeldene reglene for forbikjøring aka "Hvis du er foran ved inngangen til svingen så har du forkjørsrett".

2, Speilet som datt av og ble liggende i FIRE runder før det ble gjort noe med det! Hva tenkte løpsledelsen på her?! Det skulle vært en umiddelbar VSC eller SC for å få fjernet det speilet. Men resultatet er at det ligger på banen i fire runder, blir påkjørt av Bottas og blir strødd utover banen. Dette igjen sørger for at både Hamilton og Sainz får en punktering og får løpet ødelagt. Helt ufattelig at løpsledelsen kunne være så handlingslammet.

3, Norris sin straff. JA, det er riktig å gi han straff fordi han ikke bremset under doble gule, noe som går på sikkerhet. Det er en slam dunk, uten tvil. Men å gi han en stop and go straff som må serves innen to runder rett etter en SC restart?! Det er ikke bare brutalt, men direkte urettferdig. Den straffen var effektivt 35 sekunder. En 5 eller 10 sekunders straff som ble lagt til tiden etter løpet hadde jeg ikke løftet et øyenbryn på, men dette? Come on.

Som en add-on til punktet om Norris: Hadde løpsledelsen gjort jobben sin å faktisk sendt ut SC eller VSC når det speilet løsnet så hadde dette aldri skjedd. Ja, såklart skulle Norris bremset men på den andre siden så skulle det speilet aldri ligget der i fire fordømte runder...

Det er nesten så jeg vil ta på meg alu-hatten, henge opp noen post-it lapper med rød tråd i mellom seg og mumle noe sånt som "FIA ville ha spenning i konstruktør-mesterskapet helt ut"..

Alt i alt: Total skivebom fra FIA og løpsledelsen. Amatørmessig er den beste beskrivelsen.

Selve løpet var ikke mye å skryte av. Et par gode fighter her og der, men aldri noe særlig spenning om P1. Verstappen tok ledelsen umiddelbart og bortsett fra en liten trussel fra Norris så ledet han komfortabelt basicly fra start til slutt. Red Bull er nå offisielt ute av konstruktør-mesterskapet og McLaren leder med 19 poeng. Mao, alt kan skje i Abu Dhabi.
Stemmer i, det er mye å gå gjennom for FIA her ..
 
Nå trenger jeg litt kontekst
Den ble kanskje litt intern ja.
Jeg bruker alltid Tommy Ball som referanse på situasjoner der reglene endres vilkårlig..

"Other kids' games are all such a bore!They've gotta have rules and they gotta keep score!Calvinball is better by far!It's never the same! It's always bizarre!

1 plass grid drop for Verstappen for hindring på en cool lap.
10 sekunder Stop And Go for Norris
Drive trough for Hamilton

Når skjedde noe lignende sist?

Minner om Verstappens første tittel der man slipper forbi alle som ligger mellom han og Hamilton, helt uhørt tidligere.

Tommy ball regler:
  • Bill Watterson once said, "People have asked how to play Calvinball. It's pretty simple: you make up the rules as you go.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Zawatch
Den ble kanskje litt intern ja.
Jeg bruker alltid Tommy Ball som referanse på situasjoner der reglene endres vilkårlig..

"Other kids' games are all such a bore!They've gotta have rules and they gotta keep score!Calvinball is better by far!It's never the same! It's always bizarre!

1 plass grid drop for Verstappen for hindring på en cool lap.
10 sekunder Stop And Go for Norris
Drive trough for Hamilton

Når skjedde noe lignende sist?

Minner om Verstappens første tittel der man slipper forbi alle som ligger mellom han og Hamilton, helt uhørt tidligere.

Tommy ball regler:
  • Bill Watterson once said, "People have asked how to play Calvinball. It's pretty simple: you make up the rules as you go.

Etter å ha fått roet meg litt, samt hørt diverse "pundits" og journalister snakke om dette så ser det jo ut til at Norris sin straff er iht til praksis. Forklaringen på doble gule er noe sånt som: "Banen er helt eller delvis blokkert, slakk ned og forbered deg på å stoppe helt".

Mazepin og Latifi fikk samme straff i 2021 (Mazepin sin ble omgjort til +30 sec post race). Raikonnen fikk samme straff i 2017 i Spa. Så straffen samsvarer med forbrytelsen og tidligere "dommer". Det å fullstendig ignorere doble gule er en alvorlig forseelse og burde straffes hardt.

Så at Norris fikk den straffen ser faktisk greit ut. Det som irriterer meg er måten dette skjedde på. Han skulle aldri vært i den situasjonen da race control skulle ha aktivert SC eller VSC umiddelbart. I tillegg så vekslet det mellom doble gule og gult, uten at situasjonen på banen hadde forandret seg. Men når Norris nå engang befant seg i den situasjonen, så gjorde han en grov feil. Dette har han også sagt seg enig i til The Race:

“I’ve let the team down. The team gave me a great car today, easily the quickest out there, and I f***ed it up,” said Norris.

“I’m not an idiot, if there’s a yellow flag I know I need to slow down. That’s rule number one. You learn it in go-karts. For some reason I didn’t do that today because I’ve not seen it or I’ve missed it or something. I have to take it on the chin. If they think I’ve done something wrong, I must’ve done something wrong. I can only apologise for the rest of the year to the team.”

Norris had no complaints when told Verstappen had flagged up his offence over team radio and suggested it deserved a penalty.

“Good on him. It’s what everyone does, I would do the same,” he replied when told of Verstappen’s radio message.

Hamilton sin straff er forsåvidt grei også. Det ser ut som om han glemte å slå på pit-limiteren sin. Han fikk faktisk samme straff i Miami. Dette var i sprinten, men reglene er det samme som for i et løp. Der står det at iht guidelines så er 6-15 km/t over fartsgrensen satt i pit (80 km/t) en drive trough. Noe som må bety at mellom 0,1 og 5,9 km/t over så får du en 5 eller 10 sek straff. Så det er ingenting å si på den heller:

apbs4ehp3gyc1.jpeg

Verstappen sin 1-grid drop for å "hindre" Russel når ingen av de var på en out-lap har jeg derimot null forståelse for. Ei heller klarer jeg å finne noe tilsvarende som har skjedd tidligere. Alonso hadde et fint sitat, som hinter til hva jeg skrev i første posten min om dette løpet:

If that's the case, I'll speed up towards my rival on my warm-up lap in Abu Dhabi and ask for him to be punished.

En ting jeg glemte i første post: Hamilton. GUD BEDRE meg som han syter om dagen! Jeg skjønner at han muligens er lei av å være i en bil som ikke alltid fungerer og at han er veldig klar for Ferrari, men måten han sutret over radioen og truet med å stoppe bilen neste gang han pittet var direkte flaut. Han fyrer også opp under konspirasjonsteorier med uttalelser som "en bil fungerer bedre enn den andre" når han blir slått av Russel. Det sømmer seg ikke for en 7x WDC å sutre på den måten. Fordømt irriterende å høre på. Ikke første gangen de siste årene han har bitchet som en liten unge over radioen heller. Østerike 23, anyone?

"Lewis, the car is bad, we know. Please drive it!"
 
Er ikke det bare kult da? At noen tør å åpne kjeften litt og lage litt leven! Jeg digger det 😁 han har jo et poeng ift Perez ihvertfall, bilen var rask når han greide å komme i toppen :LOL:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Heftos
Er ikke det bare kult da? At noen tør å åpne kjeften litt å lage litt leven! Jeg digger det 😁 han har jo et poeng ift Perez ihvertfall, bilen var rask når han greide å komme i toppen :LOL:
Helt enig, gøy med folk som roper litt. Problemet med Russel (og jeg likte han godt i Williams dagene) er at han også er en av de største på sutring. Du blir liksom ikke bædass om du sutrer hele tiden..
 
  • Liker
Reaksjoner: bangiman