Fluefiskere!

Har prøvd meg litt med to hånds etter laks i elv på Nord Møre også litt i Oslofjorden, Bunnfjorden. Er dessverre så godt som slutt med fisking, pga tidsklemma. Håper å gjøre comeback en gang. Laks har jeg gitt opp pga bestanden av vill laks er ødelagt.

Fluefiske har vært nevnt før, dukker sikkert opp mer aktive fluefiskere etterhvert

Velkommen til sonen.

Vel, skal ikke gå så langt å kalle meg en fluefisker, men har fluefiske utstyr og bruker det ofte. Får verken fisk eller flua til å lande på vannet:D

Kun ørretfiske med tørt som gjelder for meg. Her et par bilder fra Hemsila.

Denne er tatt ved "maskineriet" utenfor fluesonen for de som er lokalkjent.

• Liker
Reaksjoner: KAB og daghoi

Fra iår ? en ny-landt ørret eller laks er som et kunstverk.

Kjører forbi Hemsila noen ganger for året og tenker at det hadde vært fint å prøvd der. Synes at det "alltid" er så lav vannføring. Hvordan forholder dere til det ? Blir det sluppet mer vann i sesongen ?

Fantastiske bilder! Jeg ble helt våt på kjeppen her...og er helt enig - ørret og tørrflue er det som gjelder :)

Jeg har kjørt forbi Hemsila mange ganger og tilogmed stått i sporten for å kjøpe kort. Har kjørt videre og snudd i døra hver gang. Det er kombinasjonen med at det blir køfiske, slitsomme besservissere man møter i området, noe rigide catch & release regler og en sinnsyk pris på kort som knekker de positive tankene hver gang.

Er det virkelig så fantastisk å slenge flue der at det er verdt det?

// KAB

Jeg har fisket i Hemsila i flere sesonger og faktisk kommet hjem uten fisk ved flere anledninger. Det er en vrien elv å fiske i, så i fjor leide jeg meg personlig guide. Dette utgjorde ikke store utslag, men lærte meg noen flere fiskeplasser samt at det viktigste med fiske i Hemsila er timingen. Det gjelder å finne de rette klekkingene av døgnfluer. Dette har selvfølgelig mange fått med seg og det kan til tider være stort trøkk i elva. Så om man har mulighet er det best å fiske på hverdager og rundt begynnelsen av juli. Da er vannstand osv ideelt.

@KAB, ja Hemsila er så fantastisk når alt klaffer med flyt over fisken, fri baksleng, lite folk og kilos fisken vaker. Da er det kanskje Norges beste ørretelv ;)

@daghoi PAM bildet er fra 2010 og det under er fra 2014. Det var unormalt lite vann i august i fjor og forholdene var utfordrende!

Om noen her fisker laks eller annen fisk som trenger litt tyngre utstyr, så har jeg en Vangen #10 på 11(mener jeg) som jeg ikke trenger. Er flunka ny, kun pakket ut av plasten å kjent på feelingen i den. Nypris er 4599,-. Pris blir vi enige om.

Prøver meg litt på fluefiske eg og. Bruker enhånds til både laks, sjø ørret og fjell ørret :)

• Liker
Reaksjoner: Auto
Noen som har ei Scott 9,6 S4 i #7 stang å selge?

Noen som vet om sportsbutikker eller fiskesjapper som har startet høstsalget eller kommer til å ha det?

// KAB

Fisker for det meste på fjellet og i Oslofjorden.
Landsjen_Trysil.jpg

ToshiTeak2.jpg

• Liker
Reaksjoner: halkla og Auto
Har arvet noe utstyr.tenkte å selge alt.
Kan dette ha noen verdi?
IMG_1062.jpeg

Vedlegg

• IMG_1060.jpeg
    IMG_1060.jpeg
    120,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_1059.jpeg
    IMG_1059.jpeg
    167,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_1058.jpeg
    IMG_1058.jpeg
    134,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_1055.jpeg
    IMG_1055.jpeg
    104,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_1056.jpeg
    IMG_1056.jpeg
    69,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_1057.jpeg
    IMG_1057.jpeg
    113,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_1054.jpeg
    IMG_1054.jpeg
    161,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_1053.jpeg
    IMG_1053.jpeg
    159,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_1052.jpeg
    IMG_1052.jpeg
    175,5 KB · Visninger: 0
.
IMG_1038.jpeg
IMG_1037.jpeg

Vedlegg

• IMG_1037.jpeg
    IMG_1037.jpeg
    176,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_1036.jpeg
    IMG_1036.jpeg
    185,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_1033.jpeg
    IMG_1033.jpeg
    179,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_1034.jpeg
    IMG_1034.jpeg
    171,6 KB · Visninger: 0
  • IMG_1035.jpeg
    IMG_1035.jpeg
    188,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_1032.jpeg
    IMG_1032.jpeg
    230,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_1035.jpeg
    IMG_1035.jpeg
    188,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_1034.jpeg
    IMG_1034.jpeg
    171,6 KB · Visninger: 0
Redigert:
ser jo brukandes ut det der. visst har det noen verdi. ta litt bedre foto og legg ut på finn. noen lapper bør du greie klemme ut av det hvis det er velfungerende.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Beholder haspelstengene selv.
Og haspelsnella.
Kunne vært gøy å beholdt ei fluestang med snelle. Men mitt bruk hadde vært å fiske i et vann i marka etter ørret.
De jeg har er str 8 til 11.
Leser på nett at de ikke er egnet til småørret.

Hva er begrensningen med å bruke disse til småørret?
(Jeg har null peiling)

Beholder haspelstengene selv.
Og haspelsnella.
Kunne vært gøy å beholdt ei fluestang med snelle. Men mitt bruk hadde vært å fiske i et vann i marka etter ørret.
De jeg har er str 8 til 11.
Leser på nett at de ikke er egnet til småørret.

Hva er begrensningen med å bruke disse til småørret?
(Jeg har null peiling)

Nå vet ikke jeg hva du har av preferanser på sammenligninger, men det blir litt som å bruke en svær spade til å plante i vinduskrukke, det går, men er knot og du vil ikke ha noe glede av det.

Jeg kan prøve å forklare på en enkel måte:

Fluestenger kommer i forskjellige «størrelser»/klasser som er indiker med # etterfulgt av et tall. F.eks #8 eller #11.

Når du skal kaste ut line med en fiskestang, uavhengig av om det er haspel eller flue. Bruker du stangen som en slags sprettert. Når du drar stangen bakover, for så å skyve den raskt forover igjen blir stangen spent opp som en bue. Når stangen bråstoppes på vei forover igjen vil stangen skyte fremover og samtidig skyte fiskesnøre og flue/sluk fremover.(dårlig forklart, men håper du forstår)

Den største forskjellen ved fiske med en haspelstang og en fluestang er hvordan «mekanikken» bak kastingen fungerer. Ved haspel er det vekten av sluken som «spenner» opp stangen og fører til at line og sluk blir kastet ut. Og du vil bare trenge å spenne opp stangen en gang fordi all kastevekten din er i enden av snøret.

Ved fluefiske er det ikke vekten av fluen som spenner opp stangen men vekten av skyteklumpen. Det avhenger av hvordan klump du har men dette kan være f.eks de første meterne av linen. Det er derfor kan du se fluefiskere kaste frem og tilbake før de kaster ut, det er for å få ut hele skyteklumpen så du får spent opp stangen og kastet ut.

Nummeret forteller noe om hvor tungt snøre du skal benytte på stangen, jo lavere tall jo lettere snøre.

Hvis du bruker et klasse 11 snøre på en klasse 5 stang vil det få samme resultat som å bruke en alt for tung sluk på en haspel stang og motsatt.

Og jo større tall jo «grovere» fiske. Når jeg fisker laks så bruker jeg gjerne en stang som er 15 fot lang og bruker klasse 10/11 snøre. Da kan du fint dra opp en storlaks uten å tenke på at ting ryker.

Hadde du brukt den samme stangen til å fiske ørret på i et vann ville kraften av snøret som treffer vannet skremt bort fisk. Du må bruke større fluer og hvis du får på en fisk er det ikke noe respons i stangen (blir litt som å fiske med en gå-stokk)

Dersom du hadde fått på en storlaks på en klasse 5 stang så hadde du hatt flaks eller vært utrolig god(mest sannsynlig en kombinasjon) om du hadde fått den i land. Ved første utras hadde nok utstyret begynt å gi seg.Derimot klasse 5 stang til bruk i et ørretvann ville gitt deg en utrolig morsom opplevelse om du fikk på en fisk.

Jeg bruker følgende:

Fiske etter brunørret i vann eller elv klasse 4-5

Sjøørret klasse 7-8

Laks 9-11

Dette er veldig forenklet, du kan bruke klasse 8 på laks uten problem, men da er stengene lenger etc.

Ut i fra bildene over så ser det ut som om det er «fly 39067» som er aktuell. Den er litt grov til småørret, men det kommer til å funke veldig fint, og perfekt til sjøørret. Eller litt større ørret i elv f.eks. resten av stengene er laksestenger, både 1 hånds og to hånds.

Ble et langt innlegg, men håper det ga deg svar.

Redigert: