Årets beste klokker! 2024 Edition

Vansekelig å ikke gi tittelen til VC med sitt lommeur og eller IWC med sin eternalcalender. Ny skive på en gammal Rolex blir lite imponerende i forhold.

Når det er sagt må jeg virkelig gi min støtte til å ha stream slik du nevnte i forrige episode. Hva med å gå igjennom noen av de fantastiske samtlingene brukerne her besitter? Gitt at de vil sende inn bilder og info da :p

Mange gode innspill til årets beste klokker.
Liker at spennvidden er så stor :) Er enig i at Seiko SPB451 fortjener å bli nevnt. Med oppgradert lenke er den virkelig et godt kjøp, behagelig på armen og kul. JLC Duometre Quantieme Lunaire er så utrolig fin. Det overrasker meg litt at ikke Tudor sin nye Pelagos med GMT er nevnt, synes du den fortjener en nominasjon @GrimReaper?
Jeg kaster ut et par andre klokker som fortjener å bli vurdert:

Christopher Ward the Twelve X

Med et lite forbehold - ettersom jeg ikke har sett den med egne øyne enda.
1.jpg

Jeg var innom Bjerkehuset her om dagen og ble smått betatt av JLC sin Master Ultra Thin Perpetual Calendar i rosa gull med kremhvit skive. Jeg tror den ligger an til å være gralmateriale for min egen del. Selgeren var blant de trivelige jeg har truffet før, og han dro meg med innom IWC for å få sett på en klokke som fasinerte meg umiddelbart.

IWC Portugieser Perpetual Calendar 44 (Ref.nr IW503702).

Nå har allerede @Genta nominert ekstremutgaven, men selv liker jeg denne hakket bedre. Selv om den er i største laget for meg var den sorte skiven utrolig fin, og jeg synes Portugieser kler evighetskalenderen godt. Jeg synes ikke bildene yter den nok rettferdighet.

TY5CFXNQSoWmjWPtmfkguQ.png.transform.global_image_940_2x.jpg

Absolutt @seiltid! Den nye FXD GMT er absolutt en kandidat til en av årets nyheter. Men jeg valgte å sitte litt på sidelinjen da den kanskje av noen vurderes til å være litt mainstream og kjedelig. Men siden du bjudar på så leverer jeg naturligvis inn ett kandidatur 😀

20241207_143535.jpg

Tudor beste komfortklokke med sin FXD-serie, inhouse GMT-verk med en spennende og interessant kobling til Marine National. Matt toolwatchskive i kjent Pelagosstil med meget kledelige orange detaljer. Ekstremt mekanisk GMT-bezel gir en kledelig følelse sett opp i mot Rolex sin mer myke men bestemte bezelbevegelse. Kul lume med både blå og grønn i kontrast til hverandre på skive og bezel. Samt en vanvittig komfortabel rem med tangbuckle i stedet for borrelås som den første utgaven. Bedre komfort og sitter som et skudd.
Logoen på remmen er diskutert, personlig synes jeg den kler konseptet og klokken. Den gir en liten ekstra piff til totalpakken.

Absolutt en rå klokke til en hyggelig pris.

Utrolig mye fine klokker nevnt allerede! Jeg lister opp de to som snakket mest til meg, uten at de på noen måte objektivt sett er de beste utgivelsene fra 2024:
Skjermbilde 2024-12-22 kl. 02.58.33.png

Doxa sub200t.
Fra jeg begynte å interessere meg for klokker så var det et merke jeg alltid har likt og vært nysgjerrig på; Doxa. Det er noe med de sterke fargene og styggpene toolwatch designet jeg bare elsker. Jeg skal ikke babble videre om hverken merket eller modellene de har. Men for MEG personlig så er denne nye og mindre modellen akkurat det jeg ønsket meg. Den er også utrolig fint priset, noe som treffer meg, både fordi jeg er gjerrig, men også fordi jeg ikke liker å være redd for klokkene mine. Den nye størrelsen 39 x 10.7 x 41.5mm er perfekt for mine små håndledd. Det er utrolig mange fine farger å velge i, men siden gul er min favorittfarge er valget enkelt. Det blir en Doxa sub200t divingstar i 2025! Og det blir faktisk min første sveitser kjøpt ny over disk. Jeg faller tydeligvis gradvis lenger ned i hullet jeg også.

Skjermbilde 2024-12-22 kl. 03.16.50.png

Tudor black bay 41 "monocrome". Tudor lanserer så mye stilig! Men denne traff meg rett i hjertet. Kanskje noe av det kjedeligste de har sluppet på lenge? Men nesten helt perfekt i mine øyne. Men uansett hvor mange ganger jeg går å prøver den i butikk, så er den akkurat litt for stor hver eneste gang. Spesielt lug to lug på 49.1 ser litt snålt ut på meg. Det blir derfor ikke noe kjøp på meg, men min store drøm er at Tudor slipper denne i black bay 54 størrelse. Da har jeg ikke lenger noe valg.