Den store fjernsynsapparattråden (TV-tråden)

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Sted
Østfold
Siden tråden Ting som varer evig ble litt til en TV-tråd, så slo det meg at det måtte finnes en dedikert tråd for emnet. Dessverre kan man ikke kun søke på TV (for få bokstaver) og siden søket "TV tråd" eller TV tråden" ikke ga aktuelle treff startet jeg å lete. Jeg kan nå med trygghet konkludere med at underkategorien Livsstil innholder omtrent alt. Det står side opp og ned om reisetips til et utall steder, bare søk selv. Det finnes tråder om kaffe, sko (og en til, og enda flere) og vedhugging. Det finnes en tråd for dagens dilemma, mat til norskamerikanere, om ens datters bryllup, pinnekjøtt og ikke minst en tråd om seiling (en tråd om begravelse mangler faktisk). Men jeg fant ingen om TVer. Det nærmeste jeg kom var en om TV-plassering og TV-benk.

Jeg starter derfor tråden om TVer.

Redigert:
Selv er min interesse for emnet ikke spesielt stor, men noen erfaringer har jeg. Høsten 2010 kjøpte jeg et Sony LCD-TV på 40" (KDL40EX501AEP) til 6 500 kr. Det lever enda; med flere HDMI-innganger er det fortsatt i bruk. Jeg vet ikke om det sier mest om tiden jeg bruker foran et TV eller kvaliteten på nevnte TV.

Etter litt press fra samboer (ikke veldig mye press egentlig), så ble det nytt TV våren 2022. Vi fulgte trenden i tiden og kjøpte et Samsung the Frame 43" (QE43LS03BAUXXC). Jeg er superfornøyd. Om det varer en stund er for tidlig å si, men det viktigste for meg er at det har særdeles lite refleksjon - det har mye å si i en stue hvor TVen er plassert rett ved store vinduer som dekker en hel vegg.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Tannhjulet
Jeg har en rimelig Samsung 55 tommer 4K UHD. Den er vel 6 år gammel. Aldri vært noen problemer med den. Kjøper ny billig-TV når den ryker. 5k kostet den. Stereoanlegg derimot har jeg lagt litt mer i.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Erfaringsmessig er Samsung veien å gå. Det finnes helt sikkert tv med bedre bilde, men Samsung tv er litt som Apple telefon - det bare virker. Har dårlig erfaring med Android-basert tv fra Sony som blir vanvittig treg og uresponsiv over tid.

De siste par tv-skjermene mine har vært fra LG, den jeg har nå er OLED 4K er vel en 4 år på dette stadiet og fremdeles fornøyd. Bruker ikke smartdelen av tv-en da jeg har en Apple-tv boks som gjør den jobben, og egne hifi-høytalere til lyden.
Har ikke noe erfaring med skjermer fra andre produsenter.

• Liker
Reaksjoner: Callahan
Skal gå til innkjøp av ny TV i romjulen eller på nyåret. Var innom Elkjøp i dag for å ta en titt. Jeg bruker TV'en for det meste til film og serier så en OLED frister veldig. Må ha 65 tommer og da blir prisen ganske stiv med OLED, dvs. minimum 20k. Så på noen Mini LED TV'er også og disse hadde veldig fint bilde, men fortsatt et lite stykke opp til kvaliteten fra OLED. Prismessig blir det ca halv pris for Mini LED i forhold til OLED. Akkurat nå heller jeg da mot å droppe OLED for denne gang.

Erfaringsmessig er Samsung veien å gå. Det finnes helt sikkert tv med bedre bilde, men Samsung tv er litt som Apple telefon - det bare virker. Har dårlig erfaring med Android-basert tv fra Sony som blir vanvittig treg og uresponsiv over tid.
Sverger til Samsung selv. Det er som du sier, det bare funker. Enkelt og greit.

Vi har også The Frame, endog 50 tommer og 2021-modell. Knallfornøyd. Den er montert «for høyt» på en vegg sammen med masse andre bilder, med ugunstig lysforhold, over en høy og smal skjenk som ikke ser ut som en TV-benk. Det er helt prima. Én tynn kabel ut fra TV-en er topp, selv om boksen er svær.

Digger at det ikke blir en stor, sort flate når vi for det meste bruker stua til vanlige greier og ikke TV. Hadde vi hatt egen TV-stue hadde vi klart å få bedre bilde per krone, men det er lite som slår å ha en kurant TV som glir inn i omgivelsene.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og Kraken
Skal gå til innkjøp av ny TV i romjulen eller på nyåret. Var innom Elkjøp i dag for å ta en titt. Jeg bruker TV'en for det meste til film og serier så en OLED frister veldig. Må ha 65 tommer og da blir prisen ganske stiv med OLED, dvs. minimum 20k. Så på noen Mini LED TV'er også og disse hadde veldig fint bilde, men fortsatt et lite stykke opp til kvaliteten fra OLED. Prismessig blir det ca halv pris for Mini LED i forhold til OLED. Akkurat nå heller jeg da mot å droppe OLED for denne gang.
Jeg kan nok aldri gå tilbake til noe som ikke er OLED. "When you have gone OLED, you cant go back" si.

• Liker
Reaksjoner: erib og Cuoresportivo
Lommeboken min liker ikke at dere sier slikt. Faren for burn in er også noe som gjør at jeg er litt skeptisk til OLED. Har dere noen erfaringer rundt dette?

Lommeboken min liker ikke at dere sier slikt. Faren for burn in er også noe som gjør at jeg er litt skeptisk til OLED. Har dere noen erfaringer rundt dette?
Har en Philips OLED (ambilight er genialt) som er 5-6 år gammel og har ikke hatt noe problemer med innbrenning.

Ikke hatt noe problem med "innbrenning" selv, men har en kompis som fikk et problem med det. Han fikk det igjen på produsent garantien hvis jeg ikke husker helt feil.
Og ellers så har hvertfall LG-skjermen min skjermsparer som kommer inn hvis bildet har stått statisk over en hvis tid.

Det er ikke et problem lenger, vist du glemmer å skru av tv så kommer det skjermsparer på vist det ikke er et aktivt bilde på skjermen. Og tv skrur seg av etter valgfri tid (4 timer hos meg) mener å huske at det er 5 års garanti mot innbrenning på LG OLED
Så det var tilbud på LG G4 65’ på black week for 22500kr dette er billig, så vist det tilbudet kommer tilbake så hadde jeg slått til;)
Litt av svakheten hos OLED har vært at de ikke er like lyssterke som andre teknologier som Q-led osv. men LG har en ny teknologi her så det er ikke noe problem lenger.

Den har også en funksjon som gjør vanlig tv sendinger bedre på bildekvalitet.

Jeg har nesten ikke eid en TV i voksen alder,. Er nok fra en generasjon som er vokst opp med laptop som underholdning, mens TV har vært forbundet med lineær-tv og gullrekken på fredager. (altså TOTALT uinteressant for meg)

Men for noen år siden bestemte jeg meg for å lage en TV-Stue i kjelleren og klinket til med en 80" samsung tv. Jeg husker ikke så mye mer info, men brukte en del tid på å søke og snakke med eksperter på den tiden. Og herregud så deilig det er! Jeg har fortsatt ikke sett ett eneste minutt lineær-tv, men den fungerer så utrolig bra til xbox, youtube, netflix, spotify, hbo osv. Alt er veldig intuitivt og som flere har sagt før meg; alt bare fungerer!

Den skjønner alt jeg vil, og har enda ikke kranglet, eller vært vrang en eneste gang. Noe som er ekstremt sjelden for teknologi nå til dags!

Jeg har en B&O Beovision Eclipse med en OLED skjerm levert av LG og er vel sånn måtelig fornøyd med bildekvaliteten på denne svinedyre TV. Synes detaljer, skarphet og farger er helt topp, men det er for mye «banding» på denne skjermen (og kanskje også på andre OLEG skjermer?). Imidlertid er grunnen til mitt kjøp - og at jeg tross alt er sjukt fornøyd med denne TV, den eksepsjonelle lydkvaliteten, spesielt siden jeg har komplementert med en SB-19 Subwoofer. Lyd delen på denne TV, rettferdiggjør den høye prisen, siden det ikke lengre er noe behov for et «high-end» stereoanlegg i stua vår, TV`n dekker også dette behovet.

Det er ikke et problem lenger, vist du glemmer å skru av tv så kommer det skjermsparer på vist det ikke er et aktivt bilde på skjermen. Og tv skrur seg av etter valgfri tid (4 timer hos meg) mener å huske at det er 5 års garanti mot innbrenning på LG OLED
Så det var tilbud på LG G4 65’ på black week for 22500kr dette er billig, så vist det tilbudet kommer tilbake så hadde jeg slått til;)
Litt av svakheten hos OLED har vært at de ikke er like lyssterke som andre teknologier som Q-led osv. men LG har en ny teknologi her så det er ikke noe problem lenger.

Den har også en funksjon som gjør vanlig tv sendinger bedre på bildekvalitet.
Jeg kjøpte en LG 65 OLED i 2018/19 som fikk burn in. Jeg kontektet LG når TVen var 5 år og 3 uker. Ingen garanti / goodwill å få når tiden har gått over 3 uker. Ble skiftet hovedkort og strømmforsyning i løpet av de 5 årene. Billig Samsung til 10K i dag da det buttet litt i mot å kjøpe en dyr TV når den siste til 27K virket i kun 5 år.

Overaskende!

Hvor lang levetid har en OLED-TV?

Levetiden på tidlige OLED-skjermer er dårlig, spesielt hva gjelder de blå organiske lysdiodene. Ved en lysstyrke på 200 candela/m², har de blå en levetid på 37 500 timer, mens røde har lengst levetid med 155 000 timer.

Ny sax.
Hva er best, QLED eller OLED?

Mens OLED-TV-apparater egner seg best i mørke, kan QLED-TV ses under alle lysforhold og er best når det gjelder å levere lysstyrken som det nyeste HDR-innholdet krever. Så hvis du pleier å se TV i et lyst rom, er dette skjermen for deg.

Har en snart ti år gammel Samsung 65-tommer av typen UE65JU7005. Tror det var den beste ikke-buede skjermen fra Samsung da den kom (er det fortsatt noen som lager buede TV-er btw?).

Ser veldig lite på TV, men apparatet har fungert helt utmerket i alle år og har ingen planer om å bytte det ut (det må i så fall være for å få en mindre og mer diskré variant).

Operativsystemet er temmelig håpløst, men jeg har i mange år kjørt Google Chromecast og bruker nå en Google Chromecast TV (eller hva den heter – den hvite dingsen som kommer med fjernkontroll). Helt topp!