Den store fjernsynsapparattråden (TV-tråden)

Overaskende!

Hvor lang levetid har en OLED-TV?

Levetiden på tidlige OLED-skjermer er dårlig, spesielt hva gjelder de blå organiske lysdiodene. Ved en lysstyrke på 200 candela/m², har de blå en levetid på 37 500 timer, mens røde har lengst levetid med 155 000 timer.

Ny sax.
Hva er best, QLED eller OLED?

Mens OLED-TV-apparater egner seg best i mørke, kan QLED-TV ses under alle lysforhold og er best når det gjelder å levere lysstyrken som det nyeste HDR-innholdet krever. Så hvis du pleier å se TV i et lyst rom, er dette skjermen for deg.
Levetiden kan jeg ikke si noe om, men lysstyrken på OLED har blitt mye bedre og ikke noe problem å se på tv her i huset mitt på dagen med godt solforhold utendørs. Vi har justert ned lysstyrken til 70% hos oss for det ble for lyst. Uansett burde tv oppleves i butikk før man bestemmer seg.
Vi ble først lurt på BF i fjor på en TLC Q-led og dette var så dårlig bildekvalitet og oppløsning så vi leverte det tilbake og gikk for OLED.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
er det noen her som har god erfaring med projektor?
Det krever litt research mtp lysforhold i rommet og slikt, samt optimal plassering. Men, om det blir gjort rett har jeg veldig god erfaring med projektor. Man trenger heller ikke punge ut for de dyreste modellene for å få akseptabel kvalitet. Har erfaring med Optoma selv, i et rom med mye naturlig lys (ikke optimalt), og det funker fint til bruksområdet. Den største fordelen for min del er at en takmontert projektor og et motorisert lerret som skjules, tar opp minimalt med plass i rommet. Vegghengt TV hadde sikkert fungert like greit, men det hadde jo blitt en viss kostnad om man skulle opp i samme størrelse.
Ser man mye sport, så bør man (etter min erfaring) gjøre litt ekstra research mtp valg av modell.

For TV har jeg sverget til Sony. Det er mulig Samsung har gjort noe med OS-et sitt, men for rundt 10 år siden var det i alle fall noe som gav avsmak for min del. LG har jeg god erfaring med.
Min mest brukte TV er en 10 år gammel Sony, som holder seg svært godt. Man merker at HW kanskje begynner å slite litt (og fjernkontrollen var aldri god til å begynne med), men med en tilkoblet "smart dings" etter egne preferanser, så er det ikke noe problem.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og holmby
Kjøpte en 46" Samsung LED tv av de første variantene med tjukk ramme på romjulssalg hos Siba i 2009, betalte vel 11k og hadde den frem til vi flytta inn i nyoppusset leilighet høsten 2023, men den TV-en lever derimot videre i beste velgående hos svigermor 😅 ble en ny Samsung 65" på meg i leiligheten. Veldig fornøyd med den også👍🏼

• Liker
Reaksjoner: Grendel