Klokke til 18-åring

Medlem
10. jan. 2025
Sted
Norway
Jeg behøver hjelp og veiledning i forbindelse med en kommende fødselsdag.
Min nevø fyller 18 og har ytret ønske om en ordentlig klokke, ikke noe Apple eller annet digitalt men et mekanisk armbåndsur.
Gaven skal kjøpes i løpet av de nærmeste par månedene så vi har litt tid på oss.
Max budsjett er ca 10K.
Gutten er aktiv så jeg tenker uret bør være litt robust. Helst med stållenke.
Brukt ur i som ny tilstand kan være aktuelt.

Seiko hadde jeg selv på åttitallet, automatisk verk med batteri reserve. Het det Ags tro?
Fint ur men holdt desverre ikke lenge da det ikke tålte hverken regnvær eller svette.
Jeg har et Hamilton Khaki med ETA urverk som brukes daglig men ser at disse har gått endel opp i pris de siste årene. Er det fremdeles et merke å vurdere?
Certina kan absolutt være aktuelt, fine mange av DS modellene.
Hva med Tissot?
Noen som kjenner til Mido?

Jeg har selv en Seiko som tåler både vann og svette, og som er mitt foretrukne ur på stranda i syden.
300m vanndybde holder fint for meg som stort sett ikke beveger meg under 3 meters dybde når jeg snorkler.
Du må ha vært uheldig med ditt eksemplar om det rett og slett ikke var et ur som ikke var beregnet for opphold i vann.

• Liker
Reaksjoner: Kurtzen
Mener å huske at Seiko uret jeg hadde var 100m. Lokal urmaker klarte aldri å få det tett.
Nok om det.
Seiko Prospex ser veldig fine ut, noen her som har sett disse på nært hold?

Hei og velkommen.
Så hyggelig gave dere planlegger å gi!

Alle merkene nevnt til nå er solide forslag. Selv ville jeg blitt veldig glad for en Hamilton; tøffe design og klokker som virker å tåle litt. De er absolutt verdt å vurdere. Dersom du bor i nærheten av Moss, så kan du se på de hos urmaker B. Andresen.

Hadde dere hatt et litt høyere budsjett (altså, 10 000 kr er ikke et dårlig budsjett for en slik gave), så hadde jeg sterkt vurdert Seiko SPB451 eller SPB453. De ligger særdeles godt på armen, lenken er god og til prisen er det veldig mye klokke for pengene. Men de er sjelden til salgs brukt, og nye blir de alt for langt over budsjettet. Da er det lettere å få tak i f.eks. en pent brukt Seiko SPB151, SPB153 eller SPB183. Du kan lese litt mer om de i denne tråden. Bærekomforten er knallgod, men designet er litt spesielt, og kanskje ikke noe alle liker.

Christiopher Ward kan kanskje være et godt alternativ? Der finnes det en del pent brukte klokke til under 10 000 kr. De har Sellita-urverk og generelt god byggkvalitet. Selv er jeg imponert over lenkene på de to klokkene jeg har fra CW.

• Liker
Reaksjoner: Henrik C og Kurtzen
Flotte de Seiko urene, spesielt 453. De blir nok i overkant dyre for oss, sikkert mulig å strekke budsjettet ett par tusen men..
Prospex Alpinist er kanskje det peneste uret innenfor budsjett hittil.
Hamilton Khaki Field er likt mitt eget ur.
Vil sikkert falle i smak hos jubilanten det også.

Seiko SPB143. Innenfor prisrammen, og bruksrammen. Nevøen kan bruke den originale lenken. Eller han kan bruke en skinnreim. Eller han kan bruke en milanese. Eller han kan, ...Poenget er at han kan bruke den klokken på ørten ulike måter. Makan til inntreden i en mekanisk klokkeverden til 10K skal man jaggu lete lenge etter.

Seiko-spb143-sbdc101--1.jpg

Seiko-spb143-sbdc101-17.jpg

En bra stållenke kan alltids kjøpes ved siden av evt, men her er en SPB317 på salg til -33% hos Jermstad.

Edit: Du får den med stållenke men i andre farger til under 10k også på Outlet der. Henholdsvis SPB313J1(hvit skive) og SPB315J1 (sort med gulldetaljer). Disse er begge på -40%.

• Liker
Reaksjoner: Kurtzen
Fantastisk engasjement i tråden så langt, det setter jeg stor pris på.
Med så mange gode forslag blir ikke valget enkelt men det øker vel sjansen for å finne noe han blir fornøyd med, lenge forhåpentligvis.
Jeg vurderer å involvere jubilanten selv, han bor i Oslo og jeg bor i Østfold så det kunne kanskje vært lurt å ta en runde hos forhandlere og la ham plukke ut det uret han liker best selv.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone og seiltid
Seiko uten tvil til denne prisen. Den relativt nye GMT er kjempefin og robust nok imo.