Problemer med SEIKO 6R35

Medlem
2. juli 2024
Sted
Norge
Er det mulig å få en SEIKO med 6R35 til å gå rimelig nøyaktig? Jeg kjøpte en SEIKO med dette urverket. Med en timegrapher så jeg at den gikk endel feil og med ganske stor beat error, opp til 1.0ms. Urmaker bekreftet dette og anbefalte garanti-reparasjon. Vi må kjøre en times tid hver vei til og fra urmaker. Etter noen uker kom den tlbake med urverket byttet ut. Beat error var nå OK, men dessverre gikk den fortsatt -30 til -40 sekunder per dag feil. Vi tok turen til urmaker og innsending nok en gang. Da den kom tilbake etter justering var den såvidt OK med ca +20 sekunder (innenfor spesifikasjon på (-15/+25). Nå er det gått en måneds tid og dessverre blir klokka bare verre igjen, med opptil +40 sekunder per dag med skive opp. Jeg forventer ikke at en SEIKO skal gå som et COSC eller META sertifisert urverk, men opp mot minuttet per dag feil er for dårlig. Finnes det råd? Kjøreturene til og fra urmaker og innsending til Seiko service har vi fått nok av.

IMG_0874.jpeg

Kjøp en timegrapher og lær deg å regulere sjøl? Det er faktisk ganske enkelt. Pleier å sjekke alle Seiko jeg kjøper, de aller fleste trenger regulering. Som regel tar det 10-15 minutter.

Ja, jeg har alt en timegrapher som fungerer utmerket, så det var det jeg ville prøve i neste omgang. Litt redd for å åpne en såpass ny klokke, men det går nok bra. Får sjekke Youtube videoer først.

Kunder har generelt veldig sterke rettigheter her i Norge, men det kan selvfølgelig skje at man havner i en situasjon som ikke er optimal.

Gitt at det er noe feil med klokken, og at det ikke er påført av deg ved feil bruk, så tenker jeg at du må dele din frustrasjon3 direkte med forhandler, og finne en bedre løsning enn disse kjøreturene dine. Det fremstår jo som fullstendig unødvendig når urmaker selv sannsynligvis sender klokken videre og mottar den tilbake med post.

Deretter bør det vel kunne pushes litt på så saken din får prioritet, og du slipper unødvendig lang ventetid. De har tross alt fått muligheten til å utbedre én gang allerede.

Jeg støtte i utgangspunktet ikke ideen om at du skal åpne klokken og fikle selv. Får du det ikke til eller i verste fall ødelegger noe, så står du dårlig ift. videre garanti/reklamasjon.

Takk for svar - jeg skal spørre urmaker om det er mulig å få kommunisere direkte med Seiko service via email eller telefon. Jeg kan sende dem bilder fra min Timegrapher for å vise hva problemet nå er. Jeg er helt OK med å forsøke regulering av litt eldre klokker, men vil ikke ødelegge garantien på denne uten å ha spurt dem en gang til om det ikke er mulig å forvente litt mer av en såpass ny klokke.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet og seiltid