Kan man overtrekke en automatisk klokke manuelt?
Dette burde jeg visst, men jeg vet ikke, ergo tittelen.
Kan man overtrekke en automatisk klokke manuelt?
Skjønner. Da regner jeg med kjente verk fra Sveits er trygge å trekke opp hvis de har ligger noen dager. Tar jeg sjansen på.-Det finnes sikkert et eller annet eksotisk verk der dette er mulig, men alle jeg har sett har en slags clutch som gjør at når fjæren er trukket helt opp, så begynner det bare å slure.
Skjønner. Da regner jeg med kjente verk fra Sveits er trygge å trekke opp hvis de har ligger noen dager. Tar jeg sjansen på.
Jeg mener ett automatisk verk. Følgende scenario:Tidligere har jeg hatt en manuell Panerai. Denne hadde ikke clutchen som blir nevnt, men da fikk man fysisk motstand når den var fullt opptrukket. Dersom en hadde brukt den kraften som måtte til for å få til en turn så hadde jeg nok klart å overtrekke den. Jeg tror uansett ingen her inne hadde «turt» å bruke så mye kraft og prøve å trekke den mer. Med alle mulige forbehold vil jeg tro at dersom du har et manuelt verk, vil enten:
1. en clutch slå inn når fjæra er fullt opptrukket
2. fjæra bli fullt opptrukket og naturlig ha så mye mer motstand at du vil merke at det ikke vil gå an å trekke den opp mer uten at du ødelegger noe.
Edit: ser at du spør om det er mulig på et automatisk urverk, mener du da et urverk som bruker en rotor til å trekke urverket etter bevegelser i håndleddet? Eller et urverk som du bruker kronen til å trekke det opp?