Kjøpte en alligator til en Breitling gjennom AD nå. Det tok 5.5 mnd. Forklaringen er at det er h... mye dok som skal til. Tror at det er umulig å kjøpe alligator rem om noen år.Ok, har sett ei kul reim i alligator fra en italiensk forhandler. Vil den komme fram, eller blir den bare stoppa i det den kommer inn i Norge?
ja ikke sant. regler og byråkrati. personlig må jeg ikke ha alligator, men det er nå den eneste jeg har funnet, sykt sære dimensjoner på denne klokkaKjøpte en alligator til en Breitling gjennom AD nå. Det tok 5.5 mnd. Forklaringen er at det er h... mye dok som skal til. Tror at det er umulig å kjøpe alligator rem om noen år.
Jeg har handlet alligator reim fra Molequin. Sist bestilte jeg "made to order", tror det tok ca 3 uker før jeg fikk den levert.Ok, har sett ei kul reim i alligator fra en italiensk forhandler. Vil den komme fram, eller blir den bare stoppa i det den kommer inn i Norge?
Det riktige spørsmålet å stille seg er ikke om den blir stoppet, men hvorfor.Ok, har sett ei kul reim i alligator fra en italiensk forhandler. Vil den komme fram, eller blir den bare stoppa i det den kommer inn i Norge?
Import av alligatorskinn har vært ulovlig i Norge siden 1977.Jeg kjøpte en alligatorrem fra Bosphourus Leather til en Panerai for noen år siden. Den kom frem uten problem. Men mulig det er nye regler nå.
Betviler ikke lovverket. Men den kom ihvertfall frem uten problemer.Import av alligatorskinn har vært ulovlig i Norge siden 1977.
Det finnes lovlig alligatorskinn, så lenge det oppfyller kravene fra CITES-konvensjonen. Alligatorer som oppdrettes på godkjente gårder under strenge regler kan bli brukt til produksjon av skinnprodukter, inkludert klokkeremmer, vesker og sko. Disse produktene kan handles lovlig internasjonalt hvis de følger CITES-regelverket.
For at alligatorskinn skal være lovlig:
1. CITES-sertifikater må følge produktet, og dette dokumenterer at skinnet kommer fra lovlige kilder.
2. Dyret må ha blitt oppdrettet på en bærekraftig og kontrollert måte, og handelen må ikke true arten.
3. Import og eksport krever tillatelser fra både opprinnelseslandet og mottakerlandet.
I Norge er det opp til Miljødirektoratet å vurdere og godkjenne import av slike produkter. Hvis skinnet mangler nødvendig dokumentasjon, blir det ansett som ulovlig, uavhengig av hvor det er kjøpt.
(Kilde:Chat GPT)
Jeg kjøpte fra Vietnam for noen år siden, den ble stoppet i tollen og destruert, kjøpte denne på eBay. Selger var innstilt på god kundeservice og sendte en ny rem, den ble deklarert som calf leather…
Betviler ikke lovverket. Men den kom ihvertfall frem uten problemer.
Det kan vel ikke være kjøpers ansvar?Jeg har vært i kontakt med en av de store asiatiske custom-produsentene av klokkeremmer i alligatorskinn, og spurt om CITES-dokumentasjon. Fikk til svar at de tolldeklarerte som kalveskinn, håpet at den ikke ble stoppet i tollen, og at de ville sende en ny om den ble konfiskert.
Strafferammen for å importere uten CITES er fengsel, så de kjøper jeg ikke fra.
Det kan vel ikke være kjøpers ansvar?
Ja, hvis man prøver å smugle inn store kvanta blir det vel leven. Men som du sier så blir det vel ikke noe mer styr enn at man eventuelt ikke får remmen man har bestilt.Jo, kan se slik ut. Du får neppe straff for å prøve å kjøpe 1 alligatorrem på nettet, men er det systematisk kan du straffes, også flere år senere.
Men som du sier så blir det vel ikke noe mer styr enn at man eventuelt ikke får remmen man har bestilt.
Jeg har en klokke med krokodillerem. Kjøpt ny over disk i Norge. Kan ikke si at jeg har sett noe CITES-dokumentasjon. Jeg er litt usikker på om det er noe problem å bevege seg over landegrenser med denne. Jeg vil i alle fall ha problemer med å fremskaffe noe særlig mer enn kjøpskvittering. Samtidig ser jeg for meg at det neppe er vanlig praksis å konfiskere varer folk tar med seg inn og ut av en flyplass når de allerede er tatt i bruk.
Er det noen her med skrekkhistorier eller eventuell annen informasjon?
Er det noen her med skrekkhistorier eller eventuell annen informasjon?