Hjelpe meg å finne en quartz beater/toolwatch/diver?

Kruttskjegg

Støttemedlem
Medlem
15. feb. 2023
Sted
Bergen
Jeg er for første gang veldig fornøyd med samlingen min, og har endelig funnet en deilig klokke-ro. Nå tråler jeg ikke lenger salgsannonser, finn og klokkeriet etter «den riktige».

Men det er en klokke som mangler i samlingen, og jeg har lyst å brainstorme litt med dere. Dette er klokken jeg vil bruke når jeg er på lengre skogsturer og ekspedisjoner med mye vedhogging og rystelser. Den vil bli ripet opp etter berg og fjell. Den blir brukt når jeg faller ut av kanoen i elven og fisker lange på sjøen. Den blir med på lange joggeturer i ulendt terreng. Den skal forhåpentligvis ikke koste mye. Helst under 10k, men det kan være brukt-pris. Helst ser jeg at den koster så lite som mulig så jeg slipper å være redd for den, eller bli lei meg når jeg sklir i fjæra og smeller klokken i berget.

-Den har analog visning av tid, og trenger ikke flere komplikasjoner. Men kan selvsagt ha dato osv. Dykkebezel er alltid bra, men ingen krav.
-Den har quarts urverk, og gjerne noe «shock protection» av noe slag.
-Den kan ikke være FOR stor. Dette er pga mine tynne håndledd. Min begrensning er «lug to lug» på ca 48. Så gjerne max rundt 39-41mm i diameter, men det kommer helt an på design.
-Den skal brukes på nato-strap med clip on kompass.

Det er et veldig pluss at den er lett å lese. Jeg har sett for meg noe i CWC land, men jeg er også nysgjerrig på om kanskje Luminox eller noe slikt kunne vært tingen? Jeg er ikke interessert i G-Shock eller lignende dessverre. Jeg har flere og prøvd mange, men de gir meg dessverre liten glede og godfølelse. Selv om det nok er den klokken som hadde passet best i forhold til kravene jeg har listet opp.

Har dere noe forslag? Kanskje til og med noe på lur til salgs?

Ville vurdert SNE solar diver-serien fra Seiko (du får dem med svart, grå, blå, grønn bezel mfl.).

38mm bredde, 10.5 mm tynn, 46.5mm lug to lug. Og 20mm remfeste, så den funker på masse ulike remmer (siden den både er sporty men også så nett i vingespenn og tykkelse så er det en av ganske få klokker som funker på nato-remmer for meg).

De ligger vel på mellom 4000-5000 på brukt/gråmarkedet.

Jeg elsker min SNE569, den har landa som min endelige beater og får like mye armtid som de mer kostbare mekaniske i klokkerullen min.

1739278621212.png

Redigert:
Hva med denne tøffe saken?

Pælm den remmen som følger med til h******, og sett på en Isofrane så blir det riktig så bra ;)

IMG_0763.jpeg

Marathon.
Jeg har en automatisk Maraglo SAR fra 2007. Det er den originale "Search And Rescue issued" begrenset serien.
Den har jeg brukt, inkludert en kald test ned til -13 en hel natt maaange år siden.
Ingen service siden 2007 og den holder fortsatt godt med tiden. Beinhardt.
Du skal finne en del med kvarts urverk.
1000010040.jpg

1000010039.jpg

Redigert:
Ville vurdert SNE solar diver-serien fra Seiko (du får dem med svart, grå, blå, grønn bezel mfl.).
Veldig godt forslag! Denne har jeg faktisk lest en del om for en tid tilbake og var helt på nippet til å kjøpe en på finn for bare 2500,- Men jeg hadde helt glemt at denne eksisterer. God kandidat!

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg har ruget på Tutima 513-01 Field watch. 39mm, ser ut som en beskjeden lug-lug, ETA quartz, til 6000 med boks og papir. Ikke dum deal og passer beskrivelsen din ganske godt.
Oi tusen takk! Hadde aldri hørt om Tutima en gang. Denne må virkelig nerdes litt på. Den tikker mange bokser og har en look (ala CWC) som jeg er veldig svak for.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Hva med denne tøffe saken?

Pælm den remmen som følger med til h******, og sett på en Isofrane så blir det riktig så bra ;)

Den er ikke dum! Har alltid likt utseendet og historien, men har alltid tenkt den er alt for stor for meg. Ser den er målt til 48mm lug to lug som var veldig overaskende og helt perfekt for meg.

• Liker
Reaksjoner: Trulle75
Marathon.
Jeg har en automatisk Maraglo SAR fra 2007. Det er den originale "Search And Rescue issued" begrenset serien.
Den har jeg brukt, inkludert en kald test ned til -13 en hel natt maaange år siden.
Ingen service siden 2007 og den holder fortsatt godt med tiden. Beinhardt.
Du skal finne en del med kvarts urverk.

Helt opp min gate! Må innrømme jeg har hatt et lagret søk på alt av Marathon på finn.no i lang ganske lang tid. Det er egentlig en Marathon eller CWC jeg tenkte på aller først. Imponerende at den holder tiden så bra etter så mange år også!

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
CWC er skuddsikre greier, kvartsmodellene er røverkjøp

Jeg har hatt en liten crush på CWC en liten stund. Det hadde vært veldig kjekt om det dukket opp en til en fin pris snart :) Hvilken er det du har? Forrige sommer fikk jeg tilbud om å forhåndsbestille en egen versjon via The Grey Nato, som er min absolutte favoritt-podcast. Men dessverre gjorde kursen at klokken ble latterlig dyr i forhold til hva man egentlig får, og det var vel omtrent samme dag som jeg bestille ferietur. Men akkurat nå er akkurat den modellen det nærmeste jeg har en "grail" og jeg håper noen kommer for salg etterhvert.

Skjermbilde 2025-02-11 kl. 23.28.05.png
Skjermbilde 2025-02-11 kl. 23.28.15.png

• Liker
Reaksjoner: Trulle75 og seiltid
1739356680191.png

Jeg er litt på jakt etter det samme som deg og har vært litt fristet av denne. De ser ut til å være populære og får bra anmeldelser. Prisen er bra og de kjører noen tilbud i ny og ne. Kanskje den er litt stor på 42mm.

• Elsker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Hadde mer eller mindre identiske krav, og har vært gjennom veldig mye fra Seiko (gode forslag fra @speedieThomas), Hamilton (Khaki Field, Pioneer...), CW, Casio osv. Problemet mitt var at avstanden mellom "ruskeklokken" og resten av samlingen ble for stor, og det endte med at de aldri ble tatt i bruk.

Påfugl-tendensene har tatt overhånd, og jeg slo meg ikke til ro før jeg endte på Omega 2561.80. Importerte fra Japan og betalte godt under 10k, men det begynner å bli noen år siden. 43mm lug-til-lug gjør at den er med på alt mulig uten å være i veien, den bare er der.
Omega-Seamaster-139427w.jpg

Hadde mer eller mindre identiske krav, og har vært gjennom veldig mye fra Seiko (gode forslag fra @speedieThomas), Hamilton (Khaki Field, Pioneer...), CW, Casio osv. Problemet mitt var at avstanden mellom "ruskeklokken" og resten av samlingen ble for stor, og det endte med at de aldri ble tatt i bruk.

Påfugl-tendensene har tatt overhånd, og jeg slo meg ikke til ro før jeg endte på Omega 2561.80. Importerte fra Japan og betalte godt under 10k, men det begynner å bli noen år siden. 43mm lug-til-lug gjør at den er med på alt mulig uten å være i veien, den bare er der.
Omega-Seamaster-139427w.jpg
Har samme selv og tenkte på å foreslå den til @Kruttskjegg, men kom aldri så langt. Men helt enig med deg, den tåler jo alt, ser bra ut og så er det jo en Omega. Og litt 90-tallsnostalgi skader jo ikke.

IMG_8042.jpeg