Dagens vintage

Longines Conquest 18K

Vedlegg

• 20250214_103429.jpg
    20250214_103429.jpg
    195,1 KB · Visninger: 0
Dial side.jpg
Movement.jpg

Fabelaktig tråd, for en glede å blafre gjennom!

Deler klokken som får mest oppmerksomhet av meg for tiden - min fars Longines fra 50-tallet. Dette er klokken han gikk med til hverdags, riktig nok før "min tid". Personlig forbinder jeg ham med en Seiko A152.

Den tikker og går, men trenger nytt glass og en kyndig hånd. Det selvlysende materialet i viserne har smuldret opp, og er vel ganske sikkert radioaktivt i tillegg. ☢ Tar ikke sjansen på å fikle på den selv, så denne sendes til sertifisert urmaker i løpet av uken. :)

Vis vedlegg 392493Vis vedlegg 392494

Deler klokken som får mest oppmerksomhet av meg for tiden - min fars Longines fra 50-tallet. Dette er klokken han gikk med til hverdags, riktig nok før "min tid". Personlig forbinder jeg ham med en Seiko A152.

Den tikker og går, men trenger nytt glass og en kyndig hånd. Det selvlysende materialet i viserne har smuldret opp, og er vel ganske sikkert radioaktivt i tillegg. ☢ Tar ikke sjansen på å fikle på den selv, så denne sendes til sertifisert urmaker i løpet av uken. :)
Velkommen!
Skikkelig flott klokke du har arvet! Gledelig at du ser verdien i å sette den i stand - og forhåpentligvis beholde den til fremtidig glede (og kanskje fremtidige generasjoner). Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går og med nye bilder etter service :)

• Liker
Reaksjoner: Veanova
Vis vedlegg 392493Vis vedlegg 392494

Velkommen.
Jeg ser du bor i Oslo og da vil jeg på det varmeste anbefale at du tar deg en tur til han Vidar på Kolbotn ur . Han er en meget dyktig urmaker som har over 40 år bak seg i bransjen. Han er meget dyktig på sånne vintage klokker. Han har også masse deler og det meste av sånne glass på lager . Også er han moderat på prisene i forhold til mange av urmakerene som prøver å flå deg så godt de kan . Jeg har brukt ham i mange år og har altid vært fornøyd.

Velkommen.
Jeg ser du bor i Oslo og da vil jeg på det varmeste anbefale at du tar deg en tur til han Vidar på Kolbotn ur

Hei, takk og tusen takk for tips! Jeg fikk nettopp tilbake et foreløpig anslag fra urmaker Christensen her i byen, som er sertifisert Longines-verksted. La meg si det slik: jeg tar gjerne en prat med Vidar på Kolbotn! 😂

Basert på bildene svarer urmaker at dette er en type overhaling som vanligvis ligger mellom 7k og 9k hos dem, inkludert glass men uten reim. Jeg har stor respekt for godt håndverk og håndverkeres tid, og anser det egentlig ikke som urimelig. Kostnaden opp mot verdien til klokken er uansett uviktig for meg siden dette ikke er en klokke som skal selges. Meeen.. det forandrer ikke at det er mye penger.

For øvrig anførte de at innsending til reparasjoner i sveits, om det var nødvendig eller ønskelig, ville mer enn doble prisen. 🎉

IMG_3304.jpeg
IMG_3308.jpeg

Noen som vet noe om denne som jeg har liggende? Mangler bezel? Feil baklokk? Har forsøkt å finne info, men finner Flipper i plast, denne er metall.

• Liker
Reaksjoner: Hoover
Det var vel Fortis som sto bak de Eloga Flipper klokkene . Baklokket er ihvertfall feil . Disse klokkene ble lagd med både plast og stål kasser . Bezel har trolig sett sånn ut .
Ja, har forstått det slik at Fortis sto bak. Ok, takk for info. Får prøve å finne tak i bezel et eller annet sted.