Seiko MM300 i Prospex-serien og servicebehov

Medlem
7. jan. 2016
Sted
Akershus
Jeg har i noen år nå hatt et øye på Seiko sine "nye" Marinemastere som riktignok ikke har navnet på skiva lengre. (SLA021, 023, etc)
Det jeg ofte ser i salgsannonser er at de har vært på service (relativt dyr på den modellen, tror alle sendes til Nederland eller noe slikt), et par-tre år etter kjøpsdato.

Er det noen her som har erfaring med disse klokkene og kan si noe om opplevd servicebehov?
Hovedgrunnen til at jeg enda ikke har kjøpt en er at jeg ikke har klart å overtale meg selv mot salgsprisene. Nykjøp er relativt dyrt, og de faller mye i bruktmarkedet. Det blir nok derfor brukt-kjøp uansett, men det at jeg ofte ser at de har vært på service gjør meg også litt bekymret for normal vedlikeholdskostnad på disse.

Jeg eier ingen i 300m serien men har en 1000m Marinemaster med 8L35, og lignende monocoque konstruksjon.
Monocoque kasse konstruksjon er nok litt mer komplisert å åpne fra toppen enn klokker med bakluke, og derfra skulle man forvente høyere kostnader.
8L35 burde ikke trenge så tidlig service som etter 3 års bruk.
Jeg har ikke opplevd problemet med min i allefall.
1000006434.jpg

• Liker
Reaksjoner: Pamnir og Chronodiver
Jeg har i noen år nå hatt et øye på Seiko sine "nye" Marinemastere som riktignok ikke har navnet på skiva lengre. (SLA021, 023, etc)
Det jeg ofte ser i salgsannonser er at de har vært på service (relativt dyr på den modellen, tror alle sendes til Nederland eller noe slikt), et par-tre år etter kjøpsdato.

Er det noen her som har erfaring med disse klokkene og kan si noe om opplevd servicebehov?
Hovedgrunnen til at jeg enda ikke har kjøpt en er at jeg ikke har klart å overtale meg selv mot salgsprisene. Nykjøp er relativt dyrt, og de faller mye i bruktmarkedet. Det blir nok derfor brukt-kjøp uansett, men det at jeg ofte ser at de har vært på service gjør meg også litt bekymret for normal vedlikeholdskostnad på disse.
Stemmer at de må til Nederland for service. Har sett litt varierende priser på dette. Min 2017 modell hadde service i fjor, det kostet ca 6k. Da går den type +10 sek i uka etterpå.

• Liker
Reaksjoner: Pamnir
Takker for svar. Jeg har prøvd å søke litt rundt uten å finne noe avskrekkende informasjon heller, så er trolig bare tilfeldigheter som jeg henger meg opp i her. DrDoppler, jeg synes ikke 6k hørtes ut som en dårlig pris når service er i Nederland, og service etter 7 år er jo ikke unormalt. :)