Snart fire uker og 15 sider med innlegg senere, tenker jeg vi har grunnlag nok til konstatere at Tidssonens forum ikke er en egnet eller ønskelig arena for konstruktiv utveksling av meninger og ideer rundt "politikk, religion, filosofi og samfunn".
Tråden domineres av en håndfull bidragsytere som grovt sett deler samme fundamentale oppfatninger. Det store flertall har holdt tyst, og noen konstruktiv diskusjon mellom motpoler er ikke å spore. Det som finnes av motstand er stort sett klager over trådens livsrett, eller innlegg som grenser til skittkasting. Uavhengig av politisk ståsted - slikt blir det veldig dårlig atmosfære av.
Som helt korrekt observert har tråden generert mer trafikk enn mye annet - men det er feilaktig å anta at dette er noe mål i seg selv. Jeg vil samtidig benytte anledningen til å presisere at forsøk på stenge denne tråden ved å brase inn som en "voksen" eller "fornuften", eller bedrive "utpressing" med støttemedlemskap, er to taktikker som ikke fungerer her. Tidssonen er et usedvanlig veldrevet forum, med en eksepsjonell historikk. Vis litt tålmodighet og tillit til prosessen.
Hva skjer nå? Tråden stenges, og vi går tilbake til forumreglene om at:
Tidssonens forum skal ikke være en arena for diskusjoner av politisk, ideologisk eller religiøs art.
Innlegg som omhandler politiske, ideologiske eller religiøse ideer, budskap eller temaer, med hensikt å dele egne overbevisninger, uoppfordret opplyse eller påvirke andre brukere, er ikke tillatt.
Om nødvendig vil reglene håndheves hardere og strengere enn tidligere. Subjektive vurderinger og forskjellsbehandling vil kunne forekomme, og det vil helt sikkert bli gjort "feil".
Men om alle klarer å respektere forumets regler er dette noe vi slipper, og vi kan heller samles rundt klokker og de tingene som gir glede og avkobling i hverdagen.
Tidssonen skal være som et hyggelig selskap med kjente og ukjente som deler en felles interesse for klokker. Og det er de samme sosiale kjørereglene som eksisterer "i det virkelige liv", som er rettesnor for den atmosfæren jeg ønsker å dyrke frem her inne.