Å reise med Ryanair

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.036
Sted
Bærum
Hei.

Starter en tråd som jeg håper kan gi meg svar nå på kort sikt, men som også vil kunne gi andre, fremtidlige klokkevenner og reisende nytte samt glede.

Det har seg slik at familien skal reise til kroatia med nevnte selskap. Det er temmelig rigide regler og jeg har hørt mange historier om at de prøver å tjene penger på alt, overvekt ect.

Kjørereglene er såvidt jeg har skjønt: Vanlig bagasje maks 15 kg per kolli og håndbagasje maks 10 kg per kolli.

Det skal ikke være mulig å legge antall kg sammen, slik at hvis en person i følget har 14 kg og den andre 16, så kjører de overvekt på den ene kofferten. Vi prøver å planlegge, men tre kids krever sitt av bagasje for å si det slik.

Er det noen flere feller her, vi hørte av en dame i en butikk i går at hun mente at den vanlige håndbagasjekofferten til samsung - den som akkurat har de korrekte maksimale mål, kan være et problem da den ofte blir en cm for stor i forhold til Ryanair. Har ikke funnet noe på nett som bekrefter dette.

Det er heller ikke lov å ta med seg taxfree poser ombord i flyet, hvis det ikke er pakket sammen som et kolli med håndbagasje. I praksis betyr dette at en person må ha med seg en tom håndbagasje koffert og fylle denne på taxfree.

Jeg tenkte å bruke deres våpen mot dem selv, og tar med en altfor varm jakke som jeg aldri kommer til å benytte på ferien - men som derimot har mange og relativt store lommer. Skal fylle opp disse med for eksempel snus, samt at jeg tror jaggu at man kan få plass til flasker også, dersom det skulle bli aktuelt. Tror at disse flaskene stort sett vil inneholde solkrem da...

Er meget takknemlig for ALT av tips og innspill, gjerne utover det jeg konkret spør om, vedrørende det å reise med ryan air.

Ja, kom på en ting til. Jeg har forstått det slik at norsk eller til og med internasjonal lovgivning pålegger selskapene at barn - usikker på aldersgrense her altså - plassere barn sammen med deres voksne. Kan ryan air omgå disse reglene og plassere oss forskjellige steder i flyet? Vi takler fint å sitte spredd, så lenge en av oss voksne kan sitte med ett eller to av barna - den minste på snart fire år vil imidlertid aldri akseptere å ikke sitte sammen med en av oss.

Det er bagasjefellen jeg har hørt om som den skumleste.

Et tips til andre reisende. Det finnes en bag for barnevogner, jeg har ikke navnet her og nå, men den er i hvert fall den eneste bag hvor flyselskap/og forsikringsselskap aksepterer utbetaling ved skade hvis denne benyttes. Har hørt at mange benytter denne bag til andre ting enn barnevogn. Dette gir deg rett og slett mulighet for å ta med et ekstra kolli, selv nevnte selskap aksepterer visstnok barnevogn som gratis tilleggssbagasje.
 
Angående aldersgrense for at barn skal sitte sammen med foreldre er jeg usikker på. Jeg vet derimot at Norwegian til tider har en grisete praksis på dette. Jeg reiste i fjor med min samboer og våre to barn med Norwegian. Billettene var bestilt noen månder på forhånd, men jeg hadde ikke betalt for spesifikke seter. Vi ble plassert en og en på midtseter rundt i hele flyet alle fire. Barna var da 3 og 6 år. Jeg spurte i innsjekkingsskranken om det var mulig å endre, men møtte ikke akkurat velvilje. På direkte spørsmål fra meg om dette var gjort for å tvinge folk til å betale for seteplassering fikk jeg et klokkeklart og bekreftende svar. Heldigvis møtte vi en snilt menneske på flyet som ville bytte plass slik at treåringen fikk sitte sammen med mor.

Ved neste flygning med Norwegian bestemte jeg meg for å bite i det sure eplet og betale for seter for å unngå samme problemstilling på nytt. Billettene var også denne gang bestilt i god tid. Ved innsjekk var vi likevel spredd og plassert på andre seter enn det jeg hadde betalt for. Riktignok på rekke bakover i flyet slik at jeg kunne følge med på barna foran meg. Forklaringen var at de hadde foretatt flybytte. Selv om en bytter flytype må det i det minste gå an å plassere mennesker sammen når de har kjøpt billetter sammen og i tillegg betalt for å sitte sammen? Om jeg hadde fått refundert det jeg hadde betalt for setereservasjon? Nei. Om jeg fikk det da jeg ba om det? Nei, det var ikke deres praksis...

Disse opplevelsene er nok til at over 90% av mine flyvninger forrige år ble foretatt med SAS eller andre i Star Alliance. Norwegian er heretter kun en nødløsning for meg.

Men god tur da :) Ser frem til referat fra dine erfaringer med Ryanair
 
Redigert:
En veldig kjip erfaring... La oss si det slik, hvis det virkelig finnes en lovgivning på dette, og den brytes, garanterer jeg har og nå at jeg vil pestforfølge saken, betale advokat av egen lomme osv... Jeg har allerede på forhånd begynt å hate dette selskapet... Jeg glemte selvfølgelig tv2 hjelper deg, hvor vi i tillegg klyper barna (lett selvfølgelig ;) ) slik at alle sitter og griner mens vi forteller om det forferdelige som (forhåpentligvis aldri) skjedde...

Er rimelig sikker på at lover og regler tøyes og bøyes, og derfor må man VITE hva som faktisk gjelder, og ikke gi seg. Derfor, anyone, hvis det er noen av dere paragrafryttere her inne som kjenner til dette, stig frem nååååååååå :)
 
Det jeg lærte (the hard way) da jeg fløy med Ryan Air fra London tidligere i år var at man må være ekstremt påpasselig med vekten på bagasjen, de har helt absurde priser på et par kg for mye. I tillegg måler de bagasjen i en "form" før de slipper deg inn på flyet, så det er viktig at du har de rette målene på bagasjen. Som du nevner er også antallet på håndbagasjen et issue. Med andre ord må man følge reglene deres punkt og prikke, ellers blir det dyrt:)

Fløy med Norwegian til London samme reisen, det var som en drøm i forhold:)
 
Hos Ryanair er det førstemann på flyet prinsippet. Du kan betale for seter, annet enn det er det førstemann på. Så lenge dere går sammen får dere sitte sammen.

Husk stivkrampe! :p
 
Det flyselskap som fjerner alle midtsetene + 3 eller 4 seterader og gjenninfører god service, må gjerne kompensere med en økning av billettprisen på +25%. De hadde ihvertfall fått denne karen som en fast kunde.
 
Det flyselskap som fjerner alle midtsetene + 3 eller 4 seterader og gjenninfører god service, må gjerne kompensere med en økning av billettprisen på +25%. De hadde ihvertfall fått denne karen som en fast kunde.

Dette ville da vært veldig ugunstig for flyselskapet da de 25% aldri ville ha dekket opp for de 50-100 setene som ble fjernet? ;)
 
40% av setene ut, men 100% av de resterende setene ville sannsynligvis blitt solgt på hver tur, i et slikt "drømme" flyselskap. I dag er det vel de færreste turer som er fulltegnet, så selskapet ville nok alikevel tjent mer penger. OK la billetten koste +35% da, jeg er fremdeles med:)
 
... norsk eller til og med internasjonal lovgivning pålegger selskapene at barn - usikker på aldersgrense her altså - plassere barn sammen med deres voksne. Kan ryan air omgå disse reglene og plassere oss forskjellige steder i flyet? Vi takler fint å sitte spredd, så lenge en av oss voksne kan sitte med ett eller to av barna - den minste på snart fire år vil imidlertid aldri akseptere å ikke sitte sammen med en av oss. ....

Usikker på om en slik lov finnes. Uansett er det ikke alle som bryr seg om den. På en tur fra Paris til Mauritius, ble vi alle 3 spredd jevnt utover flyet. Guttungen var 3,5 år, og Air France mente det var helt OK å plassere han alene 15 rader bak nærmeste foreldre!

Tips: Legg inn spørsmålene dine på flyprat.no. Der får du svar på det meste når det gjelder fly, flyselskaper og flyreiser.
 
Med Ryan air handler det vel om å være litt tidlig ute ved gaten slik at man kommer først i køen. Da kam man velge og vrake blant setene som ikke er forhåndsreserverte. Skal dobbelsjekke deyte med en kollega som er RA ekspert og komme med tilbakemld.
 
Et tips til andre reisende. Det finnes en bag for barnevogner, jeg har ikke navnet her og nå, men den er i hvert fall den eneste bag hvor flyselskap/og forsikringsselskap aksepterer utbetaling ved skade hvis denne benyttes. Har hørt at mange benytter denne bag til andre ting enn barnevogn. Dette gir deg rett og slett mulighet for å ta med et ekstra kolli, selv nevnte selskap aksepterer visstnok barnevogn som gratis tilleggssbagasje.

Du snakker om Prampack. Det er det eneste flyselskapet godkjenner, men reiseforsikringen er ikke så nøye på det. Understellet til vår vogn ble skadet på en Norwegian-flyvning mellom Nice og Oslo i fjor, kun pakket inn i standardplastposen til Norwegian. Reiseforsikringen vår (DNB) dekket dette uten å mukke, mens flyselskapet gjorde det klart at de ikke tok noe ansvar for dette.

Barnevogn er for øvrig en gullgruve til å pakke ekstrabagasje i. Både understellet og selve vognen kan fylles med klær og lignende. Jeg pakker vognen passe full, slår den sammen, strammer alle remmer o.l. og sikrer det hele med noen lange strips før vognen sendes i en stor plastsekk vi kjøper for et par tiere hos spesialbagasjefolkene på Gardermoen. Posen tar vi vare på til returen, ikke alltid man får tak i slikt på bakgårdsflyplassene Norwegian, Ryanair og andre billigselskaper flyr til.
 
Du snakker om Prampack. Det er det eneste flyselskapet godkjenner, men reiseforsikringen er ikke så nøye på det. Understellet til vår vogn ble skadet på en Norwegian-flyvning mellom Nice og Oslo i fjor, kun pakket inn i standardplastposen til Norwegian. Reiseforsikringen vår (DNB) dekket dette uten å mukke, mens flyselskapet gjorde det klart at de ikke tok noe ansvar for dette.

Barnevogn er for øvrig en gullgruve til å pakke ekstrabagasje i. Både understellet og selve vognen kan fylles med klær og lignende. Jeg pakker vognen passe full, slår den sammen, strammer alle remmer o.l. og sikrer det hele med noen lange strips før vognen sendes i en stor plastsekk vi kjøper for et par tiere hos spesialbagasjefolkene på Gardermoen. Posen tar vi vare på til returen, ikke alltid man får tak i slikt på bakgårdsflyplassene Norwegian, Ryanair og andre billigselskaper flyr til.

Erstatning er én ting, for min del har prampack like stor verdi i at jeg ikke risikerer to uker på reisemålet med ødelagt vogn, evt bryet med å skaffe ny. Jeg har leid prampack for et par hundringser per tur fram til nå, men innser et stykke inn i barn nummer to at jeg nok skulle investert selv med en gang.
 
Jeg hadde også mye tilleggsutstyr i vogna den gang vi reiste med det. En gang fikk vi skade på vogna, og det var vel da vi oppdaget slik som @krille at det var selskapet som nektet å ta ansvar. Vi gjorde det til en kjempestor sak, i og med at i vårt tilfelle utspant følgende scenario seg: Tror vi var på mallorca. Vi fikk lov til å ta med vognen inn med barnet videre til gate. Glade og fornøyde. Det viste seg at når vi skulle ombord i flyet, ble vogna "konfiskert". Det var dette vi benyttet som brekkstang ovenfor selskapet. At vi ble fratatt vogna, fratatt mulighet til å pakke den inn selv, samt at det var åpenbart at all bagasje allerede var lastet ombord i flyet, og vi kunne se ut av vinduet at bakkemannskap kastet vogna rundt. Etter flere runder ga faktisk Norwegian seg. Vårt forsikringsselskap hevdet det var flyselskap som skulle dekke og vice versa. Vi fikk penger tilsvarende ny vogn den gang da.
 
Redigert av en moderator:
Har egentlig bare en kommentar til det å reise med Ryanair: jeg sitter heller i en pappeske og bringes dit jeg skal med DHL framfor service og komfort hos Ryanair. Cirka samme pris og definitivt samme grad av kundehåndtering.
 
Føyer meg inn i rekken med negative opplevelser med RA.
På en flygning fra Barcelona til OSL for mange år siden prøvde de å ta ekstra betalt for 2kg overvekt.
Jeg sa klart i fra at det kunne de dr*te i, da vekten deres var stilt inn på 2kg for mye. (Jeg var litt mer observant enn mine medpassssjerer da vi skulle sjekke inn)

Det ente med at en tekniker kom å justerte vekten og jeg slapp å betale! ;)

Den seansen med vekten og noen andre situasjoner den turen, gjorde at jeg aldri har flydd med dem igjen.
Norwegian er på vei ned samme gate, og er etter min mening bare et lite hakk bedre enn RA.
Jeg flyr konsekvent med SAS så fremt det lar seg gjøre.
 
Norwegian er på vei ned samme gate, og er etter min mening bare et lite hakk bedre enn RA.
Jeg flyr konsekvent med SAS så fremt det lar seg gjøre.

JEPP - Helt enig!
Norwegian er etter min mening den samme skiten som RA.
Kan jeg unngå de såkalte "billig" selskaper, så gjør jeg konsekvent det. Som regel blir prisen etter min erfaring, omtrent den samme ved å velge SAS - når alle de finurlige ekstrakostnader er lagt til billettprisen hos "billig" selskapene.

Ellers vemmes jeg ved å putte mer penger i lommene på den alltid så irriterende flirende Kjos:mad:
Da føles det mye bedre å bidra til å holde det evigvarende kriseutsatte SAS i live:)
 
Som regel blir prisen etter min erfaring, omtrent den samme ved å velge SAS - når alle de finurlige ekstrakostnader er lagt til billettprisen hos "billig" selskapene.

Oslo - Bergen (Norwegian) Annonsert bill pris er 400,-. Når man har kommet til "betal" så er prisen 600,-. (160 for bagasje t/r og 40 i avgift for å betale med alt annet enn Bank norwegian....)
Oslo - Bergen (SAS) Annonsert pris 649,-. Når man skal trykke "betal" er prisen 649,-!

Da betaler jeg 49,- ekstra og vet st jeg ikke blir lurt.
 
Oslo - Bergen (Norwegian) Annonsert bill pris er 400,-. Når man har kommet til "betal" så er prisen 600,-. (160 for bagasje t/r og 40 i avgift for å betale med alt annet enn Bank norwegian....)
Oslo - Bergen (SAS) Annonsert pris 649,-. Når man skal trykke "betal" er prisen 649,-!

Da betaler jeg 49,- ekstra og vet st jeg ikke blir lurt.

Du glemte gebyr for å sitte sammen om dere er flere som reiser :)