Årsavgift på solgt bil

Medlem
30. mars 2010
Sted
Norge
Hei !

Så var det tid for årsavgift igjen..

Byttett bil i februar og i iveren glemte jeg å sjekke dette med årsavgift. Nå har jeg fått krav på årsavgiften på gamle bilen. Den ble byttett inn hos en stor forhandler i Oslo, salgsmelding er fylt ut og sendt.

Bilen var gammel og godt brukt så forhandler jeg byttet den inn hos, sender den videre til en oppkjøper/mindre forhandler. Så bekymringen er at den står usolgt hos en liten bilforhandler, som gir blaffen i å betale årsavgiften. Siden kommer nye krav og gebyrer min vei....

Virker som det er en liten "åpning" hvis bilen er solgt før forfall, men det står så kjekt at ny og gammel eier er solidarisk ansvarlig for årsavgiften. Noen som har erfaring/kjennskap til hvordan dette fungerer i praksis ?

Prøver å lese på toll.no og lovdata, men blir ikke klok på hvordan jeg skal forholde meg.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233415&epslanguage=NO#18

Takker for innspill

Eneste jeg vet er at hvis du står oppført som eier av bilen i starten av det her året, så får du tilsendt den fakturaen åkkesom. Å da er det vel du som må betale om ikke annet ble avtalt. Men hvis bilen ble solgt/byttet før nyttår så skulle ikke du fått den fakturaen i det heletatt.

Trodde vanlig praksis hos bilforhandlerer var å avskilte biler dem fikk inn ganske kjapt etter at dem kom inn? Men det vet kanskje noen andre mer om enn meg? :)
Jeg har kjøpt brukt bil av forandler et par ganger, å den ene gangen så kjøpte jeg bil samme uken den kom inn til forhandler, å den hadde blitt avskiltet før jeg kjøpte den, så dem var i hvert fall kjapt ute. =)

Eier av bilen 1 jan, er ansvarlig for å betale årsavgiften.

Så med mindre du har skriftlig avtale som sier at de betaler den, må du betale.

Ring forhandleren og spør om du skal sende fakturaen dit eller om de ordner det uten.
Alle store (seriøse) forhandlere holder styr på dette og det er kunden som til slutt ender med den gamle bilen din som får regningen.