Ønsker å abonnere på klokkemagasin-hvilket?

Medlem
11. des. 2012
Sted
Oslo
Hei.
Kunne tenke meg et magasin som dumpet ned i postkassa nå og da slik at far kunne inna godstolen mens barna hentet tøfflene til far og mor satte i gang med middagen....nei, skal vi se, jeg er visstnok i feil tiår jeg nå.

Ønsker som sagt et magasin som omhandler vanlige oppnåelige ur, med gode reportasjer, bilder osv. Noen som har noen gode tips til meg på dette feltet? Hadde vært flott med et fysisk magasin i hendene, men kan også gå med på å benytte meg av iPaden (som jeg stort sett sitter med nesa inni hele dagen for å lurke rundt her inne). Ønsker et magasin på fortrinnsvis engelsk slik at jeg kan lære om klokkene istedenfor å kun se på bildene. Er helt noobi dette gamet, så om det finnes magasiner for dummies så rop ut.

En annen ting som hadde vært greit å få på plass i mitt hode: klokke eller ur? Hvorfor sier du det ene og ikke det andre og gjør du det konsekvent? Jeg har alltid sagt klokke. Da jeg kom ut fra urmakeren med min første skikkelige klokke/ur Omega Seamaster PO som kostet litt penger fikk jeg brått ånden over meg og fant ut at dette måtte være et ur og ikke klokke,hm. Eller ser man et quartz som klokke og et mekanisk som ur? Overøs meg med all deres viten!

Huffamei, ligger forøvrig an til eventyrstund her hjemme nå. Fruen satt senest for 3 timer siden og klaget over at hun hadde så lite igjen på kontoen denne måneden. Jeg måtte klage med, men bak i hodet gnagde det en liten dårlig samvittighet om at far har en pakke underveis. Må nok komme opp med et godt eventyr dersom UPS brått banker på og mor åpner......dette er jo nesten like spennende som den sjette sansen...akk, det går vel bra...håper jeg.

Beklager alle skrivefeil osv, sovepillen har vel fungert en god halvtime nå....ikke noe særlig blandet med autocorrect ugh. God natt til dere alle hyggelige mennesker der ute. :p

Hehe, veldig bra post.

Klokkemagasin:
WatchTime og ikke WatchWorld. WatchTime er dyrt som fy på Narvesen, men du halverer prisen ved å kjøpe et abonnement.

Klokke vs ur:
Når jeg tenker meg om så er det visst slik at jeg blander disse begrepene - helst litt i hytt og pine. Tror jeg har tilgode å si "quartzklokke", men at jeg omtaler et quartzur som klokke er jeg rimelig sikker på. Jeg sier neppe "få se på uret ditt" til en som går med en plastdings med batteri på armen. Finner det også litt vanskelig å si klokke om et dressur, altså sier jeg "dressur" men i skriftlig form bruker jeg nok ofte dressklokke. En dressklokke er et "ur". Jeg vet ikke hvorfor. Dressur i skriftlig form vil for helt vanlige folk (les: ikke klokkenerder) ofte forbindes med noe man driver med når man har hund eller hest.

Det er også slik at jeg bruker ordet "u"r oftere i skriftlig form enn i muntlig form. Ved for eksempel et GTG tror jeg at ordet "klokke" brukes i utstrakt grad. Men når klokkene ligger på bordet og superlativene hagler, ja da tror jeg at klokkene ofte omtales som "ur". Et nydelig ur. Et vakker ur osv.

Tror at vi som har en dialekt hvor ordet "ur" ikke finnes bruker ordet klokke mye mer enn "byfolk", som gjerne sier ur. Eller?

Jeg bruker primært ordet tidsangiver;)

Gulvklokke, Vegg-ur, bordklokke Armbåndsur, Klokke, Skips chronometer (skipsklokke er noe annet igjen)
Er mange navn og trolig ingen fasit.

Klokker er et samlebetegnelse for alle håndholdte tidstagere imo. Ur er forbeholdt alle mekaniske klokker, men gjerne kanskje de over en viss standard?

Enig med det som blir nevnt over. Altså Watchtime. Alltid like hyggelig når dette kommer i posten :)

"Kjært barn har mange navn".

Hvorfor hogge et tre for å lese et magasin?

Anbefaler WatchTime på iPad. Du kan kjøpe enkeltblader eller abonnere som jeg gjør.

:)

Ah, flott, da skal jeg få kjøpt meg Watchtime en dag og dersom det faller i smak så blir det abonnement, takker for tilbakemeldinger samt oppklaring (?) rundt klokke/ur, som nevnt, kjært barn har mange navn.

For min del ligger forskjellen på klokker og ur mer på hvem man prater med, mer enn hva man prater om.