Часы с востока

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Et litt tykt brev med russiske frimerker viste seg å inneholde en flat, lang eske som mest av alt minnet om en eske med blyanter. Inni var det imidlertid en fin og blank klokke, en Vostok Komandirskie.

Førsteinntrykket var alt annet enn bra, da jeg etter flere frenetiske forsøk ikke klarte å starte den ... :rolleyes:

Feilen lå hos meg, som bare regnet med at den var automatisk som alle de andre jeg har, men denne er altså ikke det. Det gikk mye bedre da jeg trakk den opp ...

Etter litt prøving og feiling og lesing av bruksanvisning på engelsk klarte jeg både å stille den og å hurtigstille datoen! Det er et lite problem, dog; når jeg har hatt krona ute og skrur den inn, har viserne lett for å følge med skrubevegelsen, og da blir jo tiden feil. Er dette noe jeg må leve med, er det noe jeg gjør feil?

Klokka er faktisk veldig pen, lekkert krombelegg og en pen, lys skive med gullfargede visere med lume og rød sekundviser. Reima ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten, den er sannsynligvis lær, men ser ut og føles syntetisk. Og siden spennen er så elendig kjøper jeg nok en annen reim som koster like mye som klokka, men hva gjør man ikke ...

Baklokket er flott dekorert (glemte bilde av det nå), og totalinntrykket er at det er mye klokke for kr. 201,-!

Gratulerer!
Virkelig barsk!
Det blir gøy med manuell klokke!
Husk å trekk den mens PC'en booter om morgenen!

(morgenritualet)

:cool:

edit: Dette baklokket...

Morsom.
Veldig spent på hvordan kompass komplikasjonen på bezelringen fungerer. manuell? :D
Gratulerer med sonens sikkert første av dette slaget.

Tøff Vostok - grattis!!!

Angående det med trekkinga og at viserne "følger" med: har selv en gammel mekanisk Vostok, samme skjer iblant... Ikke opplevd at det blir "noe mer" ut av det da :)

Tøft valg - og det virker som dette er en klokke med sjel (ref. visere som beveger seg og manuelt opptrekk). :)

Gratulerer!
edit: Dette baklokket...

Jeg låner et bilde av baklokket med den russiske ørnen.

Det er nok stemplet, ikke gravert. Så vidt jeg kan se er baklokket todelt som det skal være, en fin patent for å slippe skrubevegelse mot pakningen. :)

Kompasskomplikasjonen er manuell, ja. :) Men det går faktisk greit å dreie bezelen rundt, selv om jeg tviler på at det er noe jeg vil gjøre særlig ofte.

Jeg har lest på fora at problemet med at viserne følger med når de ikke skal, ikke er helt ukjent på Vostok klokker. Det skal ikke være sånn, men det hender av og til på vintage klokker, også av andre merker. Det er vel ikke umulig at jeg har fått et eldre urverk i en ny kasse?

Det er håndterbart, jeg blir stadig flinkere, så det skal få være som det er inntil jeg finner det for godt å prøve meg på å bytte urverk.

Tøft valg - og det virker som dette er en klokke med sjel (ref. visere som beveger seg og manuelt opptrekk). :)

Det ser ut til at the Ghost has left the Machine ... :D

Jeg må stille den av og til, fordi jeg ikke tør å trekke den nok og den stopper. Og nå beveger ikke viserne seg lenger når jeg skrur ned krona. Merkelige greier, men jeg regner med at forklaringen ligger i temperaturforskjeller og at mekanismen trengte litt tid til å akklimatisere seg.

Kult med manuelt opptrekk! Med mer erfaring vil jeg jo kjenne når jeg bør stoppe å trekke.