1 år med klokkedilla

Medlem
16. des. 2013
Sted
Trondheim
Var på tide med en liten oppdatering av hva som har kommet inn og gått ut av boksen min de siste 4 mnd. Har snart 1.års dag på sonen og det kan trygt sies at jeg forutså ikke hvordan dette året skulle utvikle seg på klokkefronten.
Ordet keeper er herved bannlyst fra denne tråden.

Oppdatering av ur ut og inn siden 3.8.14 finner du på side 2

Opprinnelig post 03.08.2014

Begynte å lete etter en klokke i romjula. Ideen var å ha en klokka som jeg skulle bli gammel med. Har selv en far som har sin Rolex Datejust fra midten av 80-tallet fortsatt på armen.

Innså fort at jeg fant ikke den evige keeper på første ( eller andre osv. ) forsøk, tror kanskje det var mye lettere på 80-tallet uten den h* tidssonen og dens medlemmer :)

Har funnet en keeper så langt, leter fortsatt etter en eller to til.

En ting jeg har lært er å ikke være redd for å prøve å feile litt, klokker er lett omsettelige varer :)

Her er bilder og en liten beskrivelse av klokkene jeg har prøvd så langt:

Mitt første forsøk på en keeper

Begynte med en Milgauss som jeg hadde sett med ut.
Unboxingen av denne kommer på en god 2.plass av de unboxinger jeg har gledet meg mest til. Også det første kjøpet ( takk til @sjuli_123 ) på sonen, med alle bekymringer det medførte ( sende penger til en vilt fremmed, er klokken ekte osv. ).

11944568526_bbda80f119.jpg
[/url]Untitled by ReidarHerre, on Flickr[/IMG]

Mitt første investeringskjøp

Denne ble kjøpt rett og slett fordi den var såpass billig og siden selger ikke giddet å sende den så fikk jeg den godt under markedspris. Visste egentlig at denne ikke var noe for meg, men kunne gi den en sjanse og evt. selge den videre uten å tape noe på den.
Den ble solgt videre uten noen stort anger, da den rett og slett var for stor for min smak.

14625952927_23da630dd7.jpg
[/url]image by ReidarHerre, on Flickr[/IMG]

Min første byttehandel

Som sagt så forsvant DSSDen rimelig kjapt ut igjen og det kom inn en klokke som er en av de jeg angrer på at ble solgt igjen altfor fort.
Jeg merket jeg likte klokken med en gang jeg fikk den og den ble solgt pga. en i etterkant dum regel jeg satte meg om å ikke bruke for mye penger på klokker :) Min første sub:

14626007387_8633cc9d70.jpg

Min første med edlere metaller

Dette var klokka som sendte Sub-c en ut av døra. Jeg hadde fått smaken på sub og det tok ikke lang tid før jeg hadde lyst på en litt mer spesiell. Det var noen bilder her på sonen som satte meg på den tanken :) Ambivalent forhold til denne, noen ganger angrer jeg på at jeg solgte den og at det er den fineste klokken jeg har hatt. Andre ganger skjønner jeg ikke hva jeg drev på med da jeg kjøpte den :)

13817737615_c4c8d255c8.jpg

Min første ikke-rolex

Milgaussen ble etterhvert lite brukt da 116613ln var konstant på hånda, så det var tid for den å få et nytt hjem :) Anger ikke på at jeg solgte denne da jeg i ettertid har funnet ut at polerte midtledd ikke er noe for meg ( Det bekreftet en GMT for meg senere ).
Etter 2 uker på salgsidene så byttet jeg den ut med en Panerai som jeg innerst inne visste komme til å flippes ganske kjapt.

13093666913_097349a352.jpg
[/url]
Untitled by ReidarHerre, on Flickr[/IMG]

Panikk kjøp 1

Hadde begynt å innse at hvis du skulle kjøpe en sub så var det bare å trekke av så fort en mulighet bød seg :) I tråd med regelen min om å ikke bruke altfor mye penger på klokke ( denne grensen hadde blitt høyere og høyere ) så ventet jeg til Paneraien ble solgt og begynte å lete etter en Hulk. Da samtlige sub`er i april/mai ble revet bort fra markedet så fort de kom ut for salg så hadde jeg ikke tålmodighet til å vente og trakk av på en no date ca. 30 sek etter at @andersmp la den ut :)

14626083708_71c4abd536.jpg

Det jeg virkelig trodde skulle bli en keeper

Denne var jeg sikker på at ble en keeper :) Som sagt så lette jeg etter en Hulk før no daten ble kjøpt. Skjebnen ville det til at bare uka etter at no daten var i hus så bydde det seg en mulighet til å bytte den i en Hulk. Da selger ikke var komfortabel med å sende klokka så ble flybillett bestilt og et jobbmøte booket i Oslo :) Denne skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor jeg solgte igjen en mnd senere:

14060422255_52233c4d66.jpg
[/url]IMG_1630 by ReidarHerre, on Flickr[/IMG]

Mitt første bomkjøp

Etter at hulken kom så fikk ikke Sub TTen noe armtid lengre. Denne ble lagt ut for salg og kjapt solgt. Pengene brant som vanlig på klokkekontoen og i et svakt øyeblikk så fant jeg ut at jeg skulle prøve en større klokke igjen. JLC master compressor diver Navy Seals så ufattelig kul ut, hadde mekanisk alarm ( dette var faktisk veldig kult ) og ikke minst Al Pacino og Bill Clinton bruker den på bilder :)
Igjen så fikk jeg bekreftet at større klokker ikke er noe for meg.

13968758965_67b5bb9d0f.jpg

Bekreftelse på at polerte midtledd ikke er noe for meg

Tittel sier alt. Klokka måtte ut igjen :) Rolex GMT II :

14335376433_fd3d7d13d4.jpg
[/url]
Untitled by ReidarHerre, on Flickr[/IMG]

Mitt 3.forsøk på en keeper

Dette ble innertier :) Desverre solgte jeg hulken for samvittighetens del etter at jeg hadde bestilt denne. Jeg har aldri gledet meg så mye til å motta en klokke som dette og den skuffet på ingen måte. Denne gangen vil jeg takke sonen for å friste meg til å ta steget :) Dette er fortsatt en keeper og på tross av flere hendvendelser har jeg holdt meg hard på denne. Patek Aquanaut:

14017394449_7d8a1fa1df.jpg

Mitt første klokkekjøp i butikk

Denne ble kjøpt i butikk rett og slett fordi at jeg ikke hadde tid til å vente på at den kom ut for salg her inne :) Liker klokken veldig godt, den får faktisk mer armtid enn Pateken for tida. Er ikke 100% sikker på at dette blir en evig keeper, suben passer hånda litt bedre, men designet på denne er hakket finere etter min mening. Nye Seadweller:

14812541502_74fb3e1c86.jpg

Det var det så langt. Har funnet ut at det kjedelige med å finne keepere er savnet etter jakten på dem :)
Det jeg vet med 100% sikkerhet er at jeg alltid skal ha en sub eller seadweller, dette er uten tvil den klokka jeg ville valgt hvis jeg kun skulle hatt en klokke.
Tanker videre er vintage sub ( red kanskje ? ) og kanskje en dressklokke. Har dog problemer med å se hvilken dressklokke som skal få meg til å ikke ta på Pateken de gangene jeg skal se fin ut. Tar gjerne imot tips :)

Redigert av en moderator:
Det var 8 intense måneder!! :D
Mange grails du har vært innom der, og artig å lese hvordan tankegangen endrer seg underveis :)

Skal følge med videre, da jeg tror det kan bli like interessant fremover!
Hva øvre sjikt av dressklokker angår, syns jeg @Moore har satt standarden :mrgreen:

Som du sier så er det artig å se hvordan tankegangen forandrer seg etter som du blir mer interessert i noe :)
@Moore sine dressklokker er nok desverre LANGT unna skuddhold for meg enda :)

Jeg fikk høy puls bare av å lese innlegget ditt. For et jaktinstinkt! Og for en flott rekke med klokker du har vært igjennom. Selger du den PP så får du juling ;)

Fullstendig skada, men dæven så moro! Du har endt opp med 2 vanvittige klokker hvertfall. Så får tiden vise hva som skjer videre..

Spennden reise med mangle flotte klokker. Selv har jeg landet på en blanding av dykker, romfart og pilotklokke.

Morsom lesning. Kjenner meg igjen i mye av hva du skriver, særlig mtp. polerte midtledd!

Litt av en klokke reise. Noe sier meg at jakten er ikke over:D

Tror nok ikke jeg er helt ferdig med klokker enda nei :)

Står overfor et valg om å selge en klokke, ta en pause i kjøpingen/byttingen eller utvide klokkebudsjettet enda mer ( Synes det begynner å bli stort nok som det er :) ).
Tror nok det blir en liten pause og vente til den rette klokken eller byttet dukker opp. Hvis en klokke skal byttes er det nok seadwelleren som må vike plass, da jeg ikke har fått den evige keeper følelsen fra den enda.

Meget underholdene lesning!

Du både har og har hatt noen flotte ur - jeg velger uansett å konkludere med at du er bitt av en viss flippe-sykdom, mao; jeg gleder meg til fortsettelsen av innlegget ditt:)

Takk for at du deler, og artig lesing ;) Må si at jeg synes samtlige klokker du har vært innom var råflotte, og en sitte igjen med bla en Aquanaut og en ny SD, ja det er ikke noen dårlig samling

Takk for en flott reise.
Flott historie og flotte bilder.
Kjenner meg litt igjen i bakgrunnen, letingen etter en klokke man kan ha, og den laaaaaaaaaange reisen man må ha gjennom flere merker, størrelser, farger, fasonger, historier, verk og ikke minst kontotørke underveis.

Lykke til videre med søken etter grailen(e). Jeg håper du som alle andre finner de(n) mens de(n) ennå kan nytes. Og husk, reisen er ofte viktigere enn målet. ;)

Oppdatering 9.12.14

Da tar vi det kronologisk med klokker inn siden 4.august.

Rolex GMT II 116718LN

Seadwelleren fikk mye armtid i sommer og Pateken ble liggende i boksen. Det som skulle bli den evige ...... ble derfor lagt ut for salg 3 mnd etter jeg kjøpte den. Den fant kjapt et nytt hjem og da kunne letingen etter noe nytt begynne. Jeg hadde bestemt meg for å finne en helgull sub-c etter alle de flotte bildene fra @Edzilla. Viste seg desverre vanskelig å lure klokken av den hårete armen hans, på tross av flere forsøk. Når denne GMTen kom ut for salg var trangen etter gull så stor at jeg slo til

Klokken var akkurat så harry som jeg trodde den skulle være, innerst inne var jeg kjempehappy med den, men nærmiljøet var nok ikke modent for helgull klokke enda :) Derfor forsvant den tilbake til selger etter et par uker.

Rolex GMT II 116710

Bytteobjekt som ble flippet umiddelbart. Dette er 2-3.gang jeg har hatt denne, og det er noe med de polerte midtleddene som ikke fenger meg.

Rolex 116610LN

Det viser seg at jeg trekkes alltid tilbake til en submariner. Bruker den til alt og går ikke lei av den. Denne kom inn i bytte mot helgull GMTen og er fortsatt i boksen. Brukes hele tida.

Rolex 116610LV

Igjen en klokke som jeg har eid tidligere og som jeg angret på at jeg solgte. Jeg angrer igjen..... Den ble byttet mot en annen klokke jeg hadde drømt om en mnd senere.

Rolex 116600

Dette er den klokka jeg kjøpte ny hos Lian. Etter den var byttet bort en mnd tidligere kontaktet jeg eieren og spurte om å få kjøpe den tilbake. Viste innerst inne at jeg likte submariner bedre og hadde både LV og LN i boksen, men det romantiske i meg ønsket å beholde min første nykjøpte Rolex. Ble desverre den første klokken av de tre Rolex dykkerene som måtte vike plass når det skulle flippes igjen.

Vacheron Constantine Overseas Chrono

Leste meg opp på dette merket da det kom en for salg her inne på sonen og ble veldig fasinert i tilegg til at klokken så helt rå ut.
Fikk kloa i den i en byttehandel mot Seadwelleren. Utrolig finish og kvalitetsfølelse, undervurdert merke som burde være på Patek høyde spør du meg.

Rolex 116618LN

Bare dager etter VCen var kjøpt så la @andersmp selvsagt ut Pateken sin. Etter 2 intense dager med meldinger 3-veis mellom meg, @Edzilla og @andersmp så trakk @Edzilla det lengste strået ( tror det var noe inside østfold greier som var tungen på vektskåla der :) ).
Ingen Patek, men derimot klokka jeg har siklet på i 4 mnd har kommet til Trøndelag :) Nå får nærmiljøet bare venne seg til helgull.

Da består boksen når vi nærmer oss slutten på det første året på sonen av en submariner 116610LN og en submariner 116618LN, absolutt ikke det verste som finnes å feire jul og nyttår med :)