1 og 1/6 unboxing.

Medlem
28. nov. 2010
Innlegg
46
Dette er min første forum-unboxing på en stund. Min interesse for klokker har vart noen år. Dog har den vært preget av perioder med intens interesse og utopiske planer etterfulgt av lengre perioder med edruelig realisme og et asketisk forhold til TS. Selv om begjæret etter stålklumper av ypperste ingeniørkunst og noen få kvadratcentimeter med custom alligator til tider kan føles som et basalbehov ville vel Maslow neppe si seg enig i dette. Nu vel!

Siden klokkeinteressen meldte seg har jeg brukt lang tid til å forstå hvorfor dykkerklokker er så populære hos landkrabber. Foruten en Breitling Colt (vél inneforstått med at det ikke er en dykker) som var i min besittelse en kort periode, har jeg ikke eid annet enn time-only klokker. For meg har alt annet vært en acquired taste. Dailen skulle være minimalistisk, clean og symmetrisk.. og klokken skulle hvertfall ikke ha dykkerbezel.. hvertfall ikke før jeg i det minste eide en snorkel.

Det er først i løpet av det siste året jeg har hatt lyst på en dykker. De er bestandige verktøy med stor funksjonalitet, er svært anvendelige og har en sjarmerende mulighet for tidtakning sammenlignet med chronografer. Av dykkere kunne jeg ideelt sett tenkt meg en two-liner 14060, men det er andre klokker som frister mer. Sub må vente, men en ventepølse-dykker måtte i hus mens jeg jakter på andre konkrete mål og venter på at en viss venteliste skal bli kortere. Først så jeg meg ut Tudor BBB, men denne bar for stort etter min smak.

Jeg hadde helt klare kriterier for min dykker.
- 40mm er absolutte maks.
- Den kan være vintage, men helst ny,- da med et retrolook.
- Dailen må ha applied indices og ha et minimalistisk utseende.
- Den kan være time-only eller ha datovindu,- men dette må være plassert kl. 3 eller 6.
- Den skal ikke stjele for mye kapital fra klokkekontoen.

Utålmodigheten var til å ta og føle på mens jeg holdt på å kjede vettet av meg på en solseng på en av Sri Lankas strender i romjulen.. jeg hadde jo pakket dykkermaske og snorkel. Tiden var inne. Seiko Prospex SLA017J1?? Kanskje den nye fra.. Rado..

Jeg hadde ingen inngående kjennskap til manufakturen før den aktuelle modellen fanget interessen min tidligere i fjor høst. Klokkens estetiske retroutrykk og størrelse er fant jeg meget appellerende. At det går en slant til et veldedig formål er selvsagt også kjekt.

Nok preik!
IMG_1938.jpg


Kjapp utpakning av minsten, ingen tid å miste.
IMG_1940.JPG


IMG_1941.JPG


Oris Movember edition.
IMG_1946.JPG


Oris litt-mindre-Movember edition.
DSCN2124.JPG


DSCN2137.jpg


Oris akkurat-passe-Movember edition.
DSCN2148.JPG


DSCN2155.JPG


Førsteinntrykket:
Klokken er jammen pen! Looken er egentlig bedre enn håpet. Kassen bærer pent. Dailen med lite skrift, applied indices og symmetrisk plassert dato er som balsam for OCD-sinnet. Bezelen er smal og har 120 tighte klikk. Først fremsto kronen som litt stor, men etter å ha stilt klokken og blitt bedre kjent med den synes jeg den passer utmerket. Lumen lyser en pen blå farge.

Klokken later til å ha en look som kler en rekke ulike remmer. Den blir nok sittende mye på olivengrønn nato, og jeg ser frem til å prøve den på canvas. Jeg leker også med tanken på å kjøpe en sort Isofrane da jeg tror den ville komplimentere klokken.
Any thoughts?

Takker for titten!

P.S. Jeg kan forøvrig anbefale å bestille ny klokke mens man er på ferie. Det får ferien til å føles ulidelig lang.
 
Redigert:
Nydelig! Gratulerer!:D

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Boks, bartereimer og ingen medfølgende lenke er skuffelser. Det finnes heldigvis trøst i at kan man gjøre noe med det (selv om det koster litt).

Min hilser ;)
YiEHig8.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord