10 merker til din urmakerforretning

Medlem
4. mars 2010
Tenk deg at du skal starte ny Urmaker forretning i Norge. Utfordringen ligger å plukke ut 10 merker du ville ha i din butikk. Må nesten se bort i fra det faktum at man selvsagt ikke bare kan velge og vrake blandt forehandlere og at noen merker vil være vanskelig med service og dele tilgang. Likevel må man jo ta hensyn til hvilken kundegruppe man vil treffe for å få butikken til å gå rundt. Altså bør man kanskje prøve å treffe bredest mulig men samtid ha noen merker man har litt følelse for. Hvor butikken skal ligge kan du velge selv ( fint med fri fantasi )

Har måtte tenke litt selv på dette men har landet på mine 10 som jeg tror hadde vært kjekt å drevet butikk med:

Rolex ( selv om jeg ikke er fan - så er det jo muligens en "no brainer" å ha)
Omega ( kanskje det merke som går mest hjem hos oss nordmenn ?)
Panerai ( min egen favoritt)
Tag Heuer ( også noe som går hjem hos nordmenn)
Patek Philippe ( top of the class )
IWC ( min favoritt blandt dress segmentet.. og fortsatt innenfor hva nordmenn kjøper?)
Oris ( en annen av mine favoritter i segmentet "bang for the buck".. ikke minst innenfor divere)
Seiko ( her kan vi inkludere både Grand Seiko og Seiko... og nå alle som foretrekker Japan )
Certina ( best utvalg i budsjett segmentet ?)
Citizen ( noe i billig segmentet bør man vel også ha.?)
Marc by Marc jacobs ( vel.... ikke sikker på denne)

Noen andre som ønsker å bygge sin fantasi Urmaker forretning ?

Jeg syns dette var litt morsomt, men vet ikke helt hvordan jeg skal svare den ut. Jeg har valgt å ikke fokusere på hva som selger, men prøvd å skape et mangfold i prisklasser ut fra hva jeg selv ville ønsket å tilbringe dagene med. Målet ville vel vært å lage en butikk ikke for de rike, ikke for gjennomsnittsnordmannen, men for "folk som oss". Tror jeg ville gått for:

-Lange
-Patek
-Rolex/Tudor (Jukser og har disse som en!)
-Omega
-JLC
-Panerai
-Longines
-Sinn
-Seiko
-Victorinox

Da tror jeg vi har dekket opp en del prisklasser, en del interessant, og en en hel masse ur som man kunne prata om i timesvis!

Ikke lett med bare 10 merker men;

1.tudor
2.rolex
3.jlc
4.tissot
5.breitling
6.omega
7.tag heuer
8.lange
9.patek
10.certina

Valgt litt etter hjerte og litt med økonomiske hensyn.

Det er mye å velge mellom, men de 10 jeg ville hatt med er:
Patek
A. Lange & Sohne
Jaeger Lecoultre
Rolex
Laurient Ferrier
Omega
Richard Mille
Audemars Piguet
Breguet
Panerai

Redigert:
Burde holde med disse 9. Butikken skal hete "Manly man watches - power watches bitch magnets" og jeg kan love deg at betjeningen vil stille i combat boots og singlet. Fuck studier, dette må realiseres. Gründing for harde livet.

Daniel Wellington
Invicta
TW Steel
U-Boat
Hublot
Arnold Schwarzenegger Watches
Armani Watches
Triwa
Graham

:rolleyes:

Neida, Lange, AP, PP, Dufour, VC, JLC, Rolex, Tudor, Seiko og Tag høres ut som vinnere i min bok :)

Blancpain (Min hadde blitt den første i landet:mrgreen:)
Omega
Tudor
Rolex
IWC
JLC
Hamilton
Tissot
Breitling
Maurice Lacroix

Ok. Her er en butikk som hadde gått konkurs i løpet av det første året, men for et år det hadde vært.

1. Vianney Halter
2. H.Moser & Cie
3. Grönefeldt
4. FP. Journe
5. DeBethune
6. Laurent Ferrier
7. MB&F
8. Greubel Forsey
9. Urwerk
10. Ludovic Ballouard

Mulig nummer 10 hadde vært en ACHI-avdeling for de mindre independent-merkene. Marc Jenni, Voutilainen, Roger Smith, Vincent Calabrese, Thomas Prescher, Phillipe Dufour, McGonigle, Konstantin Chaykin, Christian van der Klaauw, Antoine Preziuso & Andreas Strehler.

Spennende tankeprosjekt dette. Her er min liste i tilfeldig rekkefølge:

1. Rolex / Tudor (disse går vel som "samme"? Hvis ikke, stryk Tudor)
2. Omega
3. Seiko (hovedsakelig Grand Seiko, men vil også før billigere Seiko)
4. Nomos
5. Zenith
6. Longines
7. Glashütte Original
8. JLC
9. Patek Phillipe
10. Christopher Ward

Kunne eventuelt byttet ut Patek med Vacheron.

I tilfeldig valgt rekkefølge:

Glashütte
Rolex/Tudor
JLC
AP
Panerai
IWC
Zenith
Omega
Seiko
Patek

DeBethune
Laurent Ferrier
Philippe Dufour
F.P Journe
Audemars Piguet
Patek Philippe
Vacheron Constantin
Jaeger-LeCoultre

Ja, også skulle jeg ha hatt en egen, gedigen, bruktavdeling med hovedvekt av vintage Omega og Rolex :cool:

Edit: Uups, glemte ALS. Må med.

Redigert:
1. ALS
2. Patek Philippe
3. Omega
4. Rolex
5. Breguet
6. Vacheron Constantin
7. Grand Seiko
8. Zenith
9. Jaeger Le Coultre
10.Audemars Piguet

Rekkefølgen er tilfeldig, men setter Omega og Rolex som merkene som kommer til å selge mest ;) Om noen er gira på å fronte meg, lover jeg å returnere pengene når vi har snudd innskuddet fire ganger :D

Artig prosjekt, men tror dere hadde gått konkurs alle som en..... Desverre

1. De merkene med mest påslag
2. Noe som det står swiss made på
3. Seiko
4. Quartz
5. Daniel wellington.
5. 5merker som gjør at det er gøy å gå på jobb.

Ok. Her er en butikk som hadde gått konkurs i løpet av det første året, men for et år det hadde vært.

1. Vianney Halter
2. H.Moser & Cie
3. Grönefeldt
4. FP. Journe
5. DeBethune
6. Laurent Ferrier
7. MB&F
8. Greubel Forsey
9. Urwerk
10. Ludovic Ballouard

Mulig nummer 10 hadde vært en ACHI-avdeling for de mindre independent-merkene. Marc Jenni, Voutilainen, Roger Smith, Vincent Calabrese, Thomas Prescher, Phillipe Dufour, McGonigle, Konstantin Chaykin, Christian van der Klaauw, Antoine Preziuso & Andreas Strehler.

Beste listen!
Skal besøke bla. Laurent Ferrier og Thomas Prescher nå i mai, gleder meg som en liten unge :)

1. Vianney Halter
2. H.Moser & Cie
3. Grönefeldt
4. FP. Journe
5. DeBethune
6. Laurent Ferrier
7. MB&F
8. Greubel Forsey
9. Urwerk
10. Ludovic Ballouard

Mulig du ikke hadde solgt så mye, men du hadde hatt svært hyppig besøk av meg:mrgreen: