16800 eller annen modell?

Medlem
3. mars 2014
Innlegg
256
Da kommer det dessverre en "er dette et godt kjøp?"-tråd fra meg også..

Har lenge vært ute etter en sub, og nå har en kollega på jobben tilbudt meg å kjøpe hans 16800 fra tidlig 80-tall til en pris jeg nesten har råd til. Er det noen grunn til at jeg ikke bør godta? Alternativet blir å spare en stund til (6-12 mnd) og kjøpe en dyrere 16610 e.l.

Overnevnte klokke kommer kun med boks, med det er ikke så farlig for meg.

Etter hva jeg vet har 16800 ålreit verk (3035), safirglass, 300m dybderating, men er laget av 316-stål.

Grunnen til at jeg spør er vel at første treff på google er en tråd fra wus som lyder: 16800: The most unpopular submariner..

PS: Jeg kommer til å bruke klokka som daglig beater hvis det har noe å si. Er litt redd for at bruktprisen på en 16610 skal galoppere fra meg.

EDIT: Må legge til at den klokka jeg vurderer har glossy dial (mulig servicedial). Så utseendemessig er denne lik som en 16610.
 
Hva er prisen han har tilbudt deg da? Vanskelig å si om det er et godt kjøp uten å vite pris.
5d137f53ef3f9800fee44de1b5cd1f30.png


<3 Submariner <3
 
Hehe burde skrevet prisen ja.

Vi har ikke diskutert prisen mer enn at han har sagt: "Tjaa.. Tror du ca. 35k kan være noe?" ved kaffeautomaten, men si 35k for enkelhets skyld. Med 93150-lenke og boks, uten papirer. Service tatt for 2,5 år siden.

Men jeg lurer mest på om det er noe jeg bør vite om denne modellen, evnt om jeg bør holde meg unna:)
 
Artikkelen du viser til er vel 9 år gammel, så den hadde jeg ikke brydd meg så mye om. Ikke umulig at den er blant de minst populære, men det betyr ikke dermed at den er upopulær. Jeg tror jeg har sett to til salgs det siste året, og de ble solgt med en gang. Bortsett fra den til Luxurywatches i Sverige, men den skal de ha over 50k for.
Om det er et godt kjøp avhenger, som nevnt over, av prisen.

Edit: Der kom prisen, ja.
 
Redigert:
Tja jeg skal være helt ærlig med deg og si jeg er ingen ekspert på gamle modeller, egentlig ikke noe ekspert på nye heller, men kan nå dele mine tanker.

Skal ikke uttale meg noe særlig om prisen, ettersom jeg verken vet tilstanden til uret eller om alle delene er autentisk Rolex, du nevner noe om at du er i tvil om dial er ekte. Du sier dette vil være din daily beater, og da er det jo mest opp til deg om uret føles rett for deg, og om det er noe du kunne tenke deg og gå med hver dag. Usikker på hvordan det vil bli for deg om du bestemmer deg å selge, med tanke på det kommer uten papirer, og det er tvil om alle delene er autentisk Rolex. Men det virker som dette er en klokke du kjøper for å bruke, og ikke selge.

Vet veldig lite / ingen ting om gamle Submarinere, så skal ikke uttale meg 100% om det er et godt kjøp eller ikke, men 35' virker som en hyggelig pris for en Rolex som er nyservet og generelt god stand.

Lykke til med kjøp, venter selv på levering av min første Rolex Submariner, veldig spennende.
 
Kan si litt til: Glossy dial kom vel i -85, såvidt jeg husker. Så hvis kompisen din sin modell er eldre, så har den fått byttet skive. Dette er veldig vanlig, og gjør også at matt skive er mer ettertraktet. Mange mener at hvis man først skal kjøpe 16800 så bør den ha matt skive.
Men dette blir jo samler/nerde-prat. Liker du klokken og utseendet og har penga, så mener jeg det bare er å kjøre på. Nå har jeg ikke sett uret, men hvis det er i god stand, mener jeg prisen er ok.
 
Takk for svar! Ja, var matte skiven jeg leste litt om på wus og andre forum.

Hva gjelder skiva og andre deler så er jeg 99,9% sikker på at alt er ekte mtp at kollegaen min kjøpte den ny, men vil sjekke dette hos urmaker før eventuelt kjøp.
 
16800 er en trasitional modell, denne kom etter 1680 og var første modell med safirglass, de første kom med matt skive og de siste kom med glossy dial. Husk på at disse ble kun produsert i 5 år, etter denne kom en identisk som hadde betegnelsen 168000, denne ble kun laget i 9-12 måneder før 16610 overtok.
En orginal 16800 er en glimrende beater jeg hadde valgt framfor en nyere 16610.
I min gale verden tror jeg bestemt disse trasitional submarinerne vil holde seg svært godt i forhold til 16610 som det er produsert hundretusener av. Jeg selger ikke min.
Tom
 
EnIg med gutta over. 16800 er en mye mer spennende modell enn 16610 - som er den mest produserte klokken i luksussegmentet.
Når det er sagt - 16610 er en av de klokkene jeg har likt best!
 
Ligger en 16800 på trf til 35K NOK, pluss moms. Så din pris høres ikke så gale ut.
 
Dersom noen lurte på hvordan det gikk:
Kjøpte ikke klokka. Selger hadde ikke papirer på service og lenka var aftermarket. Mistet litt appetitten på hele dealen, så tok heller ut litt ekstra fra BSU og kjøpte en 16610 :p

Så løste seg på et vis, ved at jeg i forrige uke ble lykkelig sub-eier!
 
Deler synspunktene som kommer frem i innlegget til Tom og Preben. Kjøp det du liker og prisen er det heller ingenting å si på. Det er en smaksak men orginal matt dial gjør at den skiller seg ut.....veldig ifra 116610. 16800 er for meg en "keeper" og svært kledelig på en Gunny strap :D
 
Tar opp igjen denne, da jeg en stund har siklet litt etter birthyear-klokke (dårlig unnskyldning for å kjøpe en klokke til?), og 1981 er litt begrenset i forhold til spennende modeller, så det blir jo fort en sub da. Alternativt sea-dweller (Edit: men ser nå at det er litt mer begrenset/dyrt i den årsmodellen). Har derfor sett så smått på 16800 med matt skive og uten sølvkant rundt markører. Safirglass er jo også praktisk.. Ser denne har ligget en stund for salg, hva synes dere om denne (og prisen) @Tom Henriksen og @Preben Lidi for eksempel:

http://www.chrono24.com/en/rolex/submariner-16800-1981-matte-dial--id3140566.htm