2025 Budsjettklassen

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Med jevne mellomrom dukker det opp spørsmål eller diskusjoner rundt hva som er tilgjengelig i budsjettklassen, særlig da under 10.000,-. Jeg tenker at det potensielle riktige svaret blir alt for vanskelig å finne hvis man skal ta med alt som har tidligere vært lansert. Derfor avgrenser jeg det til kun det som blir lansert i år.

Siden det er jeg som skrur dette sammen velger jeg å kategorisere dem etter urverkstype og om merket er etablert eller mikro. Jeg velger også å ta med om modellen er helt ny, gammel modell med ny komplikasjon, eller "normalen" gammel modell med ny farge. Dette vil legge grunnlag for å vekte lanseringer forskjellig ved en eventuell kåring/avstemning i desember.

Jeg forandrer også det mest essensielle kriteriet; pris. NOK er en wonky valuta som forøyblikket faceplanter internasjonalt. Det blir feil å vurdere lanseringer basert på at norge er verdens navle. Derfor setter jeg en grense som er lettere å forholde seg til på 1.000,- CHF. Det blir rett over 15.000,- NOK (ink mva). Vi kan diskutere særtilfeller etterhvert som det dukker opp (typ stor kvalitetsforskjell rett over budsjett, markedsført rabatt, veldig limitert, etc.)

Håper mange bidrar slik at vi snapper opp det som befinner seg i "budsjettklassen".

Mekanisk (auto/manuell):
- Tissot Le Locle Powermatic 80, 725 EUR
- Swatch x Blancpain Pink Scuba, 400 EUR
- Citizen Urban Military, 229 EUR
- Hamilton Jazzmaster Open Heart, 995 CHF
- Seiko Presage Style 60's, 675 USD
- Seiko Sport 5 Kentaro Yoshida, 420 EUR
- Orient Bambino Classic/Sun & moon day/date, 450 EUR

Kvarts (solar/kinetic/meka):
- Bulova Snorkel, 350 USD
- G-Shock DW-5600, 112 USD
- Citizen Promaster Dive, 450 USD