25 000 kroner for en styringsenhet!?

Medlem
3. sep. 2009
Innlegg
234
Sted
Bergen
Fikk beskjed fra Mazda merkeverksted om at jeg må få ny styringsenhet for elektronikken på min 6 år gamle Mazda.

Noen som har gode råd? Bortsett fra ny bil...

Inkludert testing og montering kommer dette på 30 000 kroner. Og det nå når jeg hadde tenkt å kjøpe ny klokke!

Riktignok er dette det første store utlegget på bilen men jeg syns det er utrolig at elektronikk inkludert programvare koster så mye nå for tiden.

Må vel bare betale og så starte på nytt med å spare til klokke...
 
Skal vi se....Riskoker eller Rolex....hmmm...trenger bil, men har ben...må vite klokken og høre på det fantastikse urverket...ROLEX:D

PS! Ingen vonde ord om Mazda altså..finnes nesten ikke en mer pålitelig bil for tiden
 
Fikk beskjed fra Mazda merkeverksted om at jeg må få ny styringsenhet for elektronikken på min 6 år gamle Mazda.

Noen som har gode råd? Bortsett fra ny bil...

Inkludert testing og montering kommer dette på 30 000 kroner. Og det nå når jeg hadde tenkt å kjøpe ny klokke!

Riktignok er dette det første store utlegget på bilen men jeg syns det er utrolig at elektronikk inkludert programvare koster så mye nå for tiden.

Må vel bare betale og så starte på nytt med å spare til klokke...

Jeg sier ikke at Mazda-verkstedets konklusjon er gal, men jeg ville ha sjekket med et annet verksted. Hørte en lignende historie fra en Audi-eier, som slapp unna med noen få tusenlapper for en mindre reparasjon, i stedet for å bytte.
 
Sjekk litt rundt. Jeg fikk presentert et prisoverslag fra Møller på 50´ for skifte av en glidekasse (?). Svenskene skulle ha 11´svenske + arbeid for samme jobben...
 
Har sanme erfaringer som Mogens, ikke med mitt eget kjøretøy, men flere jeg kjenner haer hentet priser fra norge og Sverige, og alle har tatt seg bryet med å kjøre over grensen. Om det er DYR reparasjon som skal utføres har jeg også hørt mye bra om verksteder i Tyskland. Selvom det ikke har vært tyske biler.

Lykke til!
 
En slik er vel mulig å få brukt fra en bilopphøgger også. Er ikke alle verksteder som vil sette på deler du har med selv, men det finnes.
 
Hmmm, jeg ville nok bedt om og få delenummeret og prøvd og skaffe en
styreenhet brukt eller på gråmarkedet, det er urtrolig hva man finner ved å
google et delenummer. Dette må jo også verstedet forstå at 25k for en
Mazda ECU er for mye og svelge. Når det gjelder montering må nok dette
gjøres av et merkeverksted med tanke på koding av start-sperre nøkkler etc.

Lykke til
 
Har desverre ingen gode råd, men føler med deg. Helt SINNSYKE priser selv på høyst ordinære familiebiler. Kjører Touran selv, reg reim skifte koster en arm og bytte av turbo skulle de ha ca 20 + 5 i arbeid for hos Møller. 25.000,- for å bytte turbo på ei folkevogn??? Samme på Audien min, var inne på onsdag, defekt ABS enhet, den koster 23.000,- + jobb, men de hadde nå visstnok fått et rep kit til ca 9.500,- + 2.500,- i arbeid, så da føler man seg litt bedre oppi all elendigheten ;) Som MINUTE_REPEATER sier; få tak i delenummer og sjekk med høggere, eBay osv. Jeg har bestilt endel ting fra USA, Tyskland og skal nå lete opp noen Renault deler i Frankrike da det er DYRT og de kunne IKKE fortelle meg om delen kom om 3 dager, 3 uker eller 3 måneder her hjemme!!! Det verste er at i mange tilfeller kunne en datakyndig person garantert reparert mange av feilene som oppstår på moderne biler, men verkstedene kobler på en datamaksin/diagnose og hvis det kommer opp en feilmelding på at noe er defekt er det bare å bytte delen, man går ikke noe dypere inn i ting for å sjekke/reparere.

Får du tak i delenummer kan jeg sjekke med en bekjent i Japan om han kan hjelpe. Send meg eventuelt delenummer og chassisnummer på bilen din, treffes på christian@928gts.no


Christian
 
Dette er grunnen til at jeg ikke kjører noe mer fancy enn en Mazda 626 fra 95´. :)




Samt at jeg trenger penger til å kjøpe min dose av klokkain...
 
Takk for alle gode råd! Og medlidenhet...

Visste jeg fikk gode råd fra alle de hyggelige folkene her inne!

Har ikke bestemt meg hva jeg skal gjøre. Foreløpig kjører jeg rundt med noen lysende varsellys men med fungerende speedometer...

Satser på å bruke pengene til klokke i stedet. Man må jo prioritere de viktige tingene her i livet!


Til jsf
Det var svært god erfaring med en 87 modell av 626 som var avgjørende for valget av en 3 sedan. Og den bilen går fortsatt!
 
ikke utenkelig pris dette, jeg måtte bytte DTC-unit på min bmw, den styrer antiskrens og antispinn. Dette ble estimert til 36 000 inkl moms og arbeid. Etter tre uker med diskusjon pr telefon klarte jeg å overtale vedkommende i den andre enden av røret til å kreditere hele driten på seg selv som en reklamasjonssak. puh!:rolleyes:
 
På min BMW 320D røk computeren, og verkstedet, som ikke var merkeverksted, insisterte på at jeg måtte kjøpe en ny enhet til den hyggelige prisen av 32 000 + montering og programmering, som de insisterte på ville ta 3-4 arbeidsdager. På Bilia humret de når jeg fortalte problemet og sa at den begynte på 50 000 og oppover..
Etter flere dager med søk på diversa foraer på nettet fant jeg en polakk som solgte brukte enheter, og som kunne programmere de remote. Betalte han 5000 kroner, han sendte meg enheten og en spesiell kabel som jeg koblet tilmin laptop. Han koblet seg til min pc og programmerte bilen i løpet av 4-5 timer. Alt virker og er helt toppers.

Moral: Bilverksteder har til tider kunstig høye priser. Sjekk alternativer.
 
Fett, det høres jo ut som årets deal...bare det ikke er som min erfaring med "polakker". Nyoppusset bad, etter 2 år ekspolerte plutselig taket av en liten vannlekkasje i en varmtvannsbeholder som de hadde bygget inn i et "tett" rom, hvor kondensen hadde trukket opp veggene og over i taket som var av gipsplater....utrolig bra kraft når det bare blir nok vann..:p

La oss håpe på at han visste hva han gjorde...men "whattheheck" hvor vanskelig kan det egentlig være å programmere en bilmotor ??:D (mener det fakisk)...
 
Fett, det høres jo ut som årets deal...bare det ikke er som min erfaring med "polakker". Nyoppusset bad, etter 2 år ekspolerte plutselig taket av en liten vannlekkasje i en varmtvannsbeholder som de hadde bygget inn i et "tett" rom, hvor kondensen hadde trukket opp veggene og over i taket som var av gipsplater....utrolig bra kraft når det bare blir nok vann..:p

La oss håpe på at han visste hva han gjorde...men "whattheheck" hvor vanskelig kan det egentlig være å programmere en bilmotor ??:D (mener det fakisk)...

Har tenkt på det samme selv! De kan jo ikke gjøre det for komplisert når det tross alt er bilmekanikere som skal gjøre det :D


Edit: Husker jeg så en video av en kar som viste programvaren mekanikerne brukte for å stille diagnose og fikse antall hk etc. Da var interfacet utrolig enkelt satt opp så hvem som helst kunne brukt programmet.
 
Vag-com systemet til audi er veldig lett å bruke. Diagnose er bare å plugge inn og trykke på en knapp. Trimming også for den saks skyld, så lenge du har den nye motorstyringen du skal flashe til.
 
Har tenkt på det samme selv! De kan jo ikke gjøre det for komplisert når det tross alt er bilmekanikere som skal gjøre det :D


Edit: Husker jeg så en video av en kar som viste programvaren mekanikerne brukte for å stille diagnose og fikse antall hk etc. Da var interfacet utrolig enkelt satt opp så hvem som helst kunne brukt programmet.

Jeg syntes vi bilmekanikere er verdt hver eneste krone vi tar for jobben......;)
 
ikke utenkelig pris dette, jeg måtte bytte DTC-unit på min bmw, den styrer antiskrens og antispinn. Dette ble estimert til 36 000 inkl moms og arbeid. Etter tre uker med diskusjon pr telefon klarte jeg å overtale vedkommende i den andre enden av røret til å kreditere hele driten på seg selv som en reklamasjonssak. puh!:rolleyes:

Hadde akkurat den samme opplevelsen med min Mini Cooper S. Etter 23 000 pent kjørte km. fikk jeg beskjed om at opphengene foran måtte byttes - og at dette kostet "slikk og ingenting". Greit nok tenkte jeg - og lot dem gjøre jobben. Da jeg kom for å hente bilen fikk jeg servert en regning på 7.500,-. Slikk og ingenting? Vel, det er en definisjonssak, men 7.500,- er jo nok til et par anstendige Panerai-remmer så ba dem legge inn saken som reklamasjon og ringe meg når jeg kunne hente bilen igjen.

Det tok 2 dager - og jeg kunne hente ut bilen. Gratis. Det lønner seg å ta en ekstra runde om man føler seg totalt urettferdig behandlet.