47 mm X 2

Veldig flott @BRIO1368

Kan du eller noen andre Paneristi forklare en enkel sjel hvorfor "klipsen" på crown guarden går forskjellige veier?

Redigert av en moderator:
Veldig flott @BRIO1368

Kan du eller noen andre Paneristi forklare en enkel sjel hvorfor "klipsen" på crown guarden går forskjellige veier?

Hei dette var rart....
Brio forklar.. Er det ikke 489+422 som du har? Ingen av disse har en "neden fra og opp" lås på crown guarden?

Høyre- og venstrehendt utgave?

Tror neppe det, da de har destro-utgaver til venstrehendte. Jeg har googlet meg grønn, men finner fortsatt ikke noe svar på hvorfor noen har "spak" som går andre veien.

Edit; fant dette til slutt. Vet ikke om det er riktig, men sounds legit to me.

"As to the chrono models ...I have read reports that suggest the reason for the downward crown lever is due to the fact that the upper pusher gets used much more frequently than the lower pusher as the upper controls the start and stop operation, whilst the lower operates reset. Given that usually an operator will start "^", stop "^", then reset "v", (sometimes start, stop, start again, stop again etc and then finally after all the timing has been completed, a reset) the upper will be used at least twice as often (sometimes more) as the lower therefore the obstruction is best catered for by obstructing the least used pusher that being the lower. As to the 127 Fiddy ...I have read elsewhere that the upside down crown lever was purely an error. While, as Trent reported, the Fiddy 127 was paying homage to a particular historic model (said to be the one which appears photographed in the Panerai catalogue [as in my avatar]), it was believed, after its production, that an error had occurred with the upside down crown guard. Some reports are that after its production when it was too late, it was considered that the particular historic watch used as the sample on which the 127 was based may of had its crown guard inadvertently refitted the wrong way (upside down) by a watchmaker during one of its many tear-down services during its @50 years of service. *This then raises a very interesting point about the reg. T.M. on the guard. Was it ever meant to be visible to the wearer or was it only ever meant to be on the back as a crown guard inscription in the same way as case back inscriptions? **A second interesting point is that the... Pam217 has a downward lever with the reg. T.M. inscription on the front while the Pam368 has an upward lever but with the reg. T.M. inscription still on the front surface? So why the upside down lever on the chrono models? why downward lever on the Fiddy? why the opposing levers on the left handed 217 and 368? why reg. T.M. on some models and not on others? where and for what reason did all these variances start? is it all because of one grappa?!"

Redigert:
Er det ingen som vil godta at disse kan bli byttet opp ned med en skrujern?
Hvorfor alt må bli "original" og bestemt av Panerai ?
Noen tok det feil side og Panerai tenkte at det kunne bli en design variant: Hvem vet.
Men jeg tror vel at de kan byttes etter ønske: Jeg har gjort det selv på mange Pam homages som har de samme kasser og låser.
Faktisk @BRIO1368 sin Pam på toppen som har låsen opp ned ser ut som den ble hjemme snudd: Reg-TM viser ikke på toppen da er den under nå.
Luring

Joda @Hammerfjord, jeg tror på deg når du sier at de kan snus. Men det var vel heller ikke det som i utgangspunktet var spørsmålet. Spørsmålet var hvorfor spennen går ovenfra og ned på enkelte modeller, og omvendt på andre. Svaret sier seg jo litt selv på chrono-varianter, men ikke her.

Hvilken modell er den øverste @BRIO1368? Ser det er nevnt 422, men den har vel smalere og lavere lugs, annet glass og helpolert kasse?

Joda @Hammerfjord, jeg tror på deg når du sier at de kan snus. Men det var vel heller ikke det som i utgangspunktet var spørsmålet. Spørsmålet var hvorfor spennen går ovenfra og ned på enkelte modeller, og omvendt på andre. Svaret sier seg jo litt selv på chrono-varianter, men ikke her.

Hvilken modell er den øverste @BRIO1368? Ser det er nevnt 422, men den har vel smalere og lavere lugs, annet glass og helpolert kasse?

Dette får bli årets påskenøtt på TS! ;)

1950 "Fiddy";)

Edit:
Anskaffe en slik uten å informere menigheten - uhørt;)

Redigert:
Fra en annen vinkel

DSCN1565.jpg

NB! Eneste faktaopplysning jeg har gitt, er at det er 2 x 47mm.

:confused:

Redigert: