5:2 diett

Medlem
8. jan. 2008
Sted
Oslo / / Bergen
Jeg er noe overvektig....d.v.s 175 cm og var ca 94 kg like etter nyttår.

Gjennom tidene har jeg fått all verdens gode slanketips, herunder ulike former for trening.

Mye har vært forsøkt, men dessverre falt jeg som regel fort tilbake til gamle synder. Tenker det er viljen jeg må jobbe videre med...

Inntil jeg ved årsskiftet ble oppmerksom på 5:2 dietten. Og den har hittil vært helt perfekt for meg! ;) Langsom og "sikker" slanking.

Enkelt fortalt har jeg valgt meg to dager i uken, (man- og onsdag) hvor jeg inntar maks 550-600 kalorier, de andre dagene spiser jeg faktisk det jeg har lyst til,
dog prøver jeg å redusere mengden noe.

På denne måten har jeg (og resten av kroppen) vennet seg til denne reduksjonen. Dermed går disse dagene med redusert matinntak faktisk ganske greit.

Hurtig slanking eller beinhard trening funker dårlig for meg, som er kommet i en "moden" og sedat alder.

Etter ca 6 uker veier jeg nå 89,6 kg !! Målet nærmer seg og synes overkommelig :rolleyes:

Gratulerer! Dette med viljestyrke tror jeg nok er det viktigste. Vet med meg selv at jeg aldri ville klart å "ikke spise" 2 dager i uken. 500 kalorier er jo knapt 3 skiver med pålegg. Synes det er vanvittig sterkt at du klarer dette.

Fabelaktig @BRIO1368 - dette er en metode / levemåte jeg synes funker som bare den.
Startet selv året med et par kilo for mye, 85kg fordelt over 181cm.
Har tidligere med hell kjørt på med lavkarbo-opplegg men den krever en forholdsvis høyere viljestyrke og straffer juksing med å sette deg tilbake flere dager når du må gå inn i ketose igjen, så det kan jeg fint kjøre i kortere strikte perioder for gode resultat.

Det jeg føler er "ulempen" med 5:2 hvor du kan spise 550-600 per dag er ikke slankedagene men at det de fem andre dagene for egen del ble nok spist for at jeg ikke skulle gå ned de siste kiloene jeg trengte for å komme i mål.

Kjører nå på med 20:4 (The Warrior Diet hvis fancy navn frister www.leangains.com / www.periodiskfasta.com) 20 timer faste og 4 timer spisevindu og spiser kun sen lunsj + tidlig middag og prøver da å holde lavt karbo inntak og sulten er under kontroll og ikke noe innhugg i normale rutiner heller, kan både lunsje med kollegaer og middag med familien hjemme i hverdager. Helgene er jeg fordelt 50/50 veldig ustrikt eller faster 16h - spiser 8h og dette funker fint nå. Er på og rundt 78-79kg

"sliter" dog med å nå ned til siste siste målvekten rundt 76 og bli "beach-ready" men dette er luksusproblem og håper det kommer funke vha trening

Redigert av en moderator:
Stå på BRIO, godt jobbet!

Hvordan fungerer disse diettene med lite kcal og korte spisevinduer i kombinasjon med tung styrketrening 4-5 dager i uken?
Ser for meg at kroppen vil slite med å hente seg inn igjen når det ikke blir tilført nok mat gjennom dagen?

Stå på BRIO, godt jobbet!
Hvordan fungerer disse diettene med lite kcal og korte spisevinduer i kombinasjon med tung styrketrening 4-5 dager i uken?
Ser for meg at kroppen vil slite med å hente seg inn igjen når det ikke blir tilført nok mat gjennom dagen?

@Tagliano - hvis du får sørget for å spise efter trening så skal du komme langt på det.
Trener selv veldig lite nå og har startet fasteopplegg nettopp med tanke på at jeg ikke rekker å trene å da er dette / lavkarbo noe som funker for meg uten muskeltap. Legger til to økter fra nå av og foreløpig går det greit med moderat trening og så fasting efter det. Kjører du 5:2 er det enkelt å greit å trene de dager du spiser / faste treningsfrie dager tenker jeg

Uten å være noen ekspert på noe vis vil jeg tror det fungerer ganske dårlig. Trener man så mye som 4-5 ganger i uken bør det kanskje ikke være nødvendig med diett heller?

Uten å være noen ekspert på noe vis vil jeg tror det fungerer ganske dårlig.
Trener man så mye som 4-5 ganger i uken bør det kanskje ikke være nødvendig med diett heller?
@benbjo jeg mener personlig at trening og kosthold er to forskjellige ting og oppnår forskjellige resultater.
(Økt) trening som eneste måte for å gå ned i vekt / endre kroppskomposisjon tror jeg ikke noe på,
Sett til egne resultater så får jeg best resultater med fornuftig kost og slurv med trening kontra mye trening og slurvete spising.

Lågkolhydratkost effektivast för viktnedgång, enligt svensk expertutredning! | Kostdoktorn
Fysisk aktivitet
SBU dödar också idéerna om att motion är viktig för vikten (sid 39). Motion kan vara mycket bra för hälsan, men:

Systematiska litteraturöversikter visar dock att tillägg av fysisk aktivitet till en kostintervention för personer med fetma har en, om någon, marginell effekt på viktnedgång på gruppnivå.

Motionens effekt på vikten i studier är med andra ord marginell eller obefintlig. Precis som man länge kunnat läsa här.
(SBU - Statens beredning för medicinsk utvärdering)

@benbjo jeg mener personlig at trening og kosthold er to forskjellige ting og oppnår forskjellige resultater.
(Økt) trening som eneste måte for å gå ned i vekt / endre kroppskomposisjon tror jeg ikke noe på,
Sett til egne resultater så får jeg best resultater med fornuftig kost og slurv med trening kontra mye trening og slurvete spising.

Lågkolhydratkost effektivast för viktnedgång, enligt svensk expertutredning! | Kostdoktorn

(SBU - Statens beredning för medicinsk utvärdering)

Eneste måte nei, det var ikke det jeg mente. Forstår jo selvsagt at man kan legge om kostholdet for å gå ned i vekt. Ting henger sammen. Man kan ikke bare spise sjokolade og drikke cola selv om man trener hver dag.

Nå er jeg altså ingen ekspert og kan egentlig svært lite om dette. Kan bare snakke utifra erfaring. Etter at jeg begynte å trene litt vekter, sykling samt fotball en gang i uken har jeg gått ned rundt 10 kilo. Spiser omtrent det samme som før. Nå har jeg heller ikke gått inn for maksimal vektnedgang.

Med diett forøvrig mener jeg typisk slankediett, ikke et variert og godt kosthold.