5513

Medlem
23. aug. 2011
Sted
Hedmark
Har veldig lysst på en 5513, så jeg saumfarer nettet, inkl ebay etter en slik. Den kan gjerne være noen år og ha en tidsriktig patina. De fleste ligger på fra ca $4000 og oppover alt etter hva som følger med av lenke/ikke lenke, boks/ikke boks osv. Tilsynelatende like "pakker" kan variere mye i pris.
Jeg har lysst til å spørre om noen kan gi en pekepinn på hva man kan gi for feks kun klokke, klokke m/lenke, klokke m/lenke og boks? Eller kanskje bare vente til en finner en i Norge!?
På forhånd takk.

Hei. Er en fantastisk klokke med mye sjel du er ute etter. Er imidlertid et bar spørsmål til du må svare på - evt ovenfor deg selv. Hva er du ute etter, rent spesifikt?. Du kan velge mellom meters first, m=ft eller feet first, ft=m. De tidligere modellene hadde meter først, for så å gå over til fot først (husker ikke årstallet i hodet, men hey, dette er morsom etteretning på nettet i jakten på drømmeuret :) ). Snakker om teksten på skiven. Dette har en del å si for prisen da de tidligere modellene har høyere samlerverdi, og følgelig høyere pris. Videre er patina - aldringsprosessen, henholdsvis på skive og bezelinsert viktig. Et ur med riktig patinering verdsettes høyere. I praksis betyr det som regel at (man i hvert fall innbiller seg) f.eks viserne er de opprinnelige som satt på uret, og ikke har blitt byttet ut underveis. Følgelig skal tritium på viserne ha samme farge/patinering som indeksene på skiven. Forskjellig farge her indikerer bytte av visere og/eller skive, noe som ikke er like "verdifullt" sett ut fra samlerperspektiv. Dette med kassepolering er også viktig. Er kassen overpolert - og for eksempel ujevnt polert - man ser forskjell i tykkelsen på "ørene" - lugs - så er dette med på å trekke prisen nedover. Hvis du bare vil ha en 5513 rimeligst mulig, er det ikke usannsynlig å få en klokke ned mot 25 tusen (kanskje litt lavere) her i Norge, mens et finere/mer sjeldent eksemplar vil heve prisen. Hvis vi fortsatt snakker om en pakke uten papirer/boks (som kan være av betydelig verdi for en samler - og gjenspeiler seg i pris) men som er strøkent, vil vi nok snakke om i hvert fall ti tusen mer. Lykke til med jakten. Er sikker på at noen vil både supplere samt presisere det jeg har skrevet her. Har hatt en strøken 5513 med feet first skive, måtte la den gå i en byttehandel, men du verden...

P8271456.jpg

Takk for et informativt og godt svar. Jeg har imidlertid nå fått begge beina på jorda igjen, for en stund ihvertfall. ;) Jeg har funnet ut at det mest fornuftige jeg kan gjøre er å bruke litt tid på jakten. Det er jo også halve moroa, å sette seg godt inn i materien. :p
Men en 5513 blir det. Eller 14060, eller 16600. Eller....!? Noe uten dato. Eller ihvertfall uten cyclope. Tips?