S
Her har vi tråder for vin, øl, whiskey, gin, cognac m.m., og her er jaggu cider tråden.
Og grunnen til jeg starter tråden er enkel og grei: jeg trenger tips.
Er ingen stor cider drikker. Faktisk tror jeg det er minst 15 år siden jeg smakte cider sist
Men i går når jeg klikket meningsløst på tv’en datt jeg innom Fjorden Cowboys (I know) hvor de helte innpå med cider. Og plutselig fikk jeg lyst til å smake igjen.
Noen gode tips til EPLE cider? Fra butikk eller pol. Ikke noe overdådig til mat og fint selskap, men god leske til fotballkampen og lignede.
Nyeste testen jeg fant på nettet var VG 2012 som kåret Somersby Eple. Sikkert skjedd mye siden da.
Jeg er ingen snobb. Jeg kan like godt slukke tørsten med vanlig CB øl som noe fra et mikrobryggeri som er tappet av jomfruer i fullmåne.
Trenger ikke gå «all-in». Her er det snakk om «godt nok» til nevnte fotballkamp
Anyone?
Fikk lyst til å prøve å lage europris-cideren selv. Har du oppskrift?Hadde for noen år siden en nokså seriøs satsning på ølbrygging og i den forbindelse satte vi noen batcher med cider. Fra den aller enkleste; 10l eplejuice fra Europris, bøtte, gjær, gjærlås = rimelig, tørr og grei til den mer komplekse laget på egenpresset frukt og med fancy gjærtyper. Karbonering på flaske eller fat. anbefales fordi det er enkelt, krever lite tid og er gøy å lage selv.
Har den senere tid smakt et par meget bra ciderslag, men du må styre vekk fra butikk og inn på vinmonopol. Bra saker koster som bra vin, så er du advart
Feks
Åkre Gard Edel Sider
www.vinmonopolet.no
Har du noe utstyr?Fikk lyst til å prøve å lage europris-cideren selv. Har du oppskrift?
Da trenger duJa jeg brygger øl av og til
Ja, evt kan du stoppe gjæringen tidligere og karbonere på restsukkeret. Jeg er ikke fan av søt cider så brukte vel CO2 på de siste batchene, da får du også mulighet til å justere mye mer nøyaktigBlande i litt sukkerlake og flaske?
Dette må jeg teste.
Her har vi tråder for vin, øl, whiskey, gin, cognac m.m., og her er jaggu cider tråden.
Og grunnen til jeg starter tråden er enkel og grei: jeg trenger tips.
Er ingen stor cider drikker. Faktisk tror jeg det er minst 15 år siden jeg smakte cider sist
Men i går når jeg klikket meningsløst på tv’en datt jeg innom Fjorden Cowboys (I know) hvor de helte innpå med cider. Og plutselig fikk jeg lyst til å smake igjen.
Noen gode tips til EPLE cider? Fra butikk eller pol. Ikke noe overdådig til mat og fint selskap, men god leske til fotballkampen og lignede.
Nyeste testen jeg fant på nettet var VG 2012 som kåret Somersby Eple. Sikkert skjedd mye siden da.
Jeg er ingen snobb. Jeg kan like godt slukke tørsten med vanlig CB øl som noe fra et mikrobryggeri som er tappet av jomfruer i fullmåne.
Trenger ikke gå «all-in». Her er det snakk om «godt nok» til nevnte fotballkamp
Anyone?