69 Speedmaster - Hva tror dere?

Medlem
23. aug. 2011
Sted
Hedmark
Har denne Speedmasteren i kikkerten og har gitt selger et skambud som han faktisk har akseptert!

Omega Speedmaster Pre Moon 145022 68 St Very Early 861 Model Stepped Dial | eBay

Det hadde jeg ikke regnet med og ble litt skeptisk. ;) Selger virker forøvrig ok, med bare positiv feedback.
Den er fra 1969, har dot over 90, er upolert, har tilsynelatende original skive og visere, og er i følge selger nyservet. Alt hva jeg ser etter, med unntak at den leveres uten lenke.
Jeg synes imidlertid at timemarkørene ser litt merkelige ut, er det re-lume som har begynt å falle av? Se spesielt på 8 og 9 markøren.

Her kan det være flere grunner til å slå med bjellene, så jeg mottar gjerne råd og veiledning.

På forhånd takk! :)

Utropsprisen var litt høy imho, men om du har fått aksept for et skambud er det vel greit. Synes den ser grei ut, jeg er ingen ekspert, men tror ikke det er relume. Om den er polert eller ikke vet jeg ikke, men det er jo en bagatell. Gratulerer med vintage Speedy :)

Det er litt tidlig å gratulere ennå, da jeg har frist til i kveld om jeg vil fullføre handelen! ;)
Jeg la inn bud på 20% under utropspris, jeg mener det er en mer riktig pris!? Skulle gjerne hatt lenke så det kommer jo i tillegg etterhvert.

Det frister med en 69 Speedmaster i boksen igjen så vi får se.

Jeg drister meg til en: " @SpaceCowboy " og en tidsriktig (nuvel) referanse til the A-Team

In 1972 a crack commando unit was sent to prison by a military court for a crime they didn't commit. These men promptly escaped from a maximum security stockade to the Los Angeles underground. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the Space Cowboy.

Redigert av en moderator:
Ser jo tilsynelatende bra ut.....Men ser på bilde av lagret på "Omega" brua (det uten kif forankring av edelstenlagert) at det er noe skit/støvtråder forbundet ved dette stedet. Mann ser også at skruer er løsnet som normalt er når hovedservice taes.
Enig at lumdottene på timemarkørene ser noe underlig ut.
Ellers ser verket (Cal.861) og tannhjula uforskammet bra ut !!
Dette er ikke en sterk faglig anbefaling,bare litt drodling rundt tråden....:)

Den ser bra ut den. 27 mill serie, 1968-kasse, dot-over-90, dråpe på enden av sekundviser. Stemmer dette!

MEN: Jeg ser at slitasjen er noe ujevn så på hhv. skiva, viserne og verket. Den har nok fått service hvor man har brukt en dele-klokke fra samme periode (dvs. en urmaker som skjønner at du bytter med de "riktige" delene). Som du sier virker det som skiva har en del bank, litt i kontrast til viserne kanskje.

Nah. Flisespikkeri!

Konklusjon: Helt ok!

Chrono viseren skal være rett bak, ikke dråpeformet. Viserene har nok vært skiftet på et tidspunkt, de er for hvite i forhold til resten. Den dråpeformede var kun på cal 321 og på enkelte transition modeller med "applied" omega logo. Den kan selvfølgelig være et resultat av Omegas "vi tar hva vi har" produksjon på den tiden, men da hadde nok lysmassen på viserene sett mere ut som skiva.

Lysmassen på skiva trekker ned, ellers er resten rett og ok. Litt dyr kanskje, slitasjen tatt i betraktning. Men hvis prisen er 20% lavere så snakker vi.

Redigert:

Jo takk. Det rykker noe aldeles forferdelig i kjøpefoten, og pekefingeren min tiltrekkes "commit to buy" knappen som om det var et sort hull. ;)
På tross av dette og selv etter å ha fått flere synspunkter, de fleste positive, fra kvalifiserte brukere her inne så har jeg foreløpig valgt å avstå! :D Det er spesielt skiva som på en måte skremmer meg. Det er mulig jeg tar feil, men jeg synes å se rustflekker på 8 og 9er markørene. Det skal riktig nok være et rustikt preg over en såpass tilårskommen klokke, men ved rust går grensa. Jeg betaler ihvertfall ikke så mye for å finne det ut. Det at den kanskje er satt sammen av "feil" deler trekker heller ikke i retning av kjøp.
Trangen etter Speedmaster og særlig en fra 1969 er såpass påtrengende at jeg er overasket over at jeg klarer dette. Men det er også noe med at det er jakten som er spennende. Uansett så har jeg fått veldig mange gode tips slik at jeg vet litt mer om hva jeg skal se etter i denne jakten. :D

Redigert av en moderator: