6R35: Slurv, dårlig kvalitetskontroll, eller bare ren latskap?

Jørgen

Bidragsyter
Medlem
14. jan. 2013
Sted
Norge
Jeg har hatt et mildt sagt ambivalent forhold til (moderne) Seiko de siste årene. På den ene siden syns jeg de har levert til dels flotte og kule klokker til en meget fornuftig penge, mens jeg på den andre siden har opplevd elendig/dårlig ytelse av urverkene som regelen heller enn unntaket. Det kan ødelegge gleden.

Nylig kjøpte jeg en Seiko Alpinist 1959 "Deep Lake" SPB249. En klokke som har gått under radaren min, men som virkelig leverer utrolig mye klokkeglede for pengene. I det minste i utgangspunktet og med sitt ytre, hvor man finner masse flotte detaljer. På innsiden finner man 6R35 - og faktisk er vel klokken den kanskje billigste (rett under 10.000) man får med 6R-urverket på innsiden. Verdt å nevne er at urverket også er å finne på klokker som beveger seg mot det dobbelte i pris.

SPB249_5.jpg

Etter noen dagers bruk merket jeg at klokken går alt for fort. Uten at jeg selv orket å måle nøyaktig, var det åpenbart at vi snakket om minst 1-2 minutter per dag. Det er i min verden ikke holdbart for et urverk som sitter i klokker til 20.000 kroner.

Jeg hadde ingen autoriserte AD-er i nærheten, så tok heller kontakt med en jeg vet har skrudd MYE Seiko for å høre om råd. Han kunne fortelle at dette var svært kjent materie og at hans erfaring med moderne Seiko sammenfalt helt med min. ALT for mye olje i urverkene og etter hans erfaring spesielt i fjærhuset. Han mente det kunne forklare mye av problemet - og jeg ba han ta en titt og fikse!

På timegrapheren ser man at nøyaktigheten per dag ikke er gæern i det hele tatt, men denne har ikke rot i virkeligheten. Legg merke til amplituden i liggende posisjon. Her snakker vi altså om en FLETT ny klokke som gjør 236..

På innsiden av fjærhuset trenger man ikke lupe for å se ansamlingen med "skjit". En seig mørk gusje. Dette er etter mitt skjønn ganske uforståelig i en helt ny klokke, men noe "min mann" har opplevd på svært mange moderne Seiko han har skrudd i prisklassen under 20 - 25.000 kroner. Etter en rask rens og montering er vi plutselig på en amplitude på 290 - og uhøytidelige målinger viser nå et avvik på noen sekunder per dag. HELT innafor og vel så det!

Jeg forstår ikke hvordan slikt kan passere hos et respektert firma som Seiko? Det er jo åpenbart ikke delene/urverket som er problemet, men slurv, dårlig kvalitetskontroll, dårlig opplæring eller feil bruk av olje/fett som gir horrible resultater? Legger ved noen bilder for å vise forskjellen. Hadde det vært et engangstilfelle hadde det vært "slikt som kan skje", men her snakker vi altså om noe som nesten virker å være mer regelen enn unntaket?

Anyways. STRÅLENDE fornøyd med klokken nå, men slik kan det da umulig skulle være rett ut fra fabrikken?

IMG_2921.PNG

IMG_2922.JPG

IMG_2929.JPG

IMG_2930.JPG

Redigert:
Jeg har ikke hatt den samme opplevelsen med min SPB 143, en klokke til over 20k veiledende. Men det er jo forferdelig synd hvis kvaliteten går nedover mens prisen går oppover på Seikoene. Jeg lurer virkelig på hvordan dagens urverk f.eks 6r35 kommer til å bli sett på om f.eks 30år. Det er jo ganske utrolig hvor godt de gamle billige urverkene til seiko har eldes.

Jeg mener at man må kunne forvente bedre en det du beskriver av en ny klokke til over 10k

• Liker
Reaksjoner: Jørgen
Jeg har hatt et mildt sagt ambivalent forhold til (moderne) Seiko de siste årene. På den ene siden syns jeg de har levert til dels flotte og kule klokker til en meget fornuftig penge, mens jeg på den andre siden har opplevd elendig ytelse av urverkene som regelen heller enn unntaket.

Nylig kjøpte jeg en Seiko Alpinist 1959 "Deep Lake" SPB249. En klokke som har gått under radaren min, men som virkelig leverer mye klokkeglede for pengene. I det minste i utgangspunktet. På innsiden finner man 6R35 - og faktisk er vel klokken den kanskje billigste (rett under 10.000) man får med 6R-urverket på innsiden. Verdt å nevne er at urverket også er å finne på klokker som beveger seg mot det dobbelte i pris.

Etter noen dagers bruk merket jeg at klokken går alt for fort. Uten at jeg selv orket å måle nøyaktig, var det åpenbart at vi snakket om minst 1-2 minutter per dag. Det er i min verden uholdbart for et urverk som sitter i klokker til 20.000 kroner.

Jeg hadde ingen autoriserte AD-er i nærheten, så tok heller kontakt med en jeg vet har skrudd MYE Seiko for å høre om råd. Han kunne fortelle at dette var SVÆRT kjent materie og at hans erfaring med moderne Seiko sammenfalt helt med min. ALT for mye olje i urverkene og etter hans erfaring spesielt i fjærhuset. Han mente det kunne forklare mye av problemet - og jeg ba han ta en titt og fikse!

På timegrapheren ser man at nøyaktigheten per dag ikke er gæern i det hele tatt, men denne har ikke rot i virkeligheten. Legg merke til amplituden i liggende posisjon. Her snakker vi altså om en FLETT ny klokke som gjør 236..

På innsiden av fjærhuset trenger man ikke lupe for å se ansamlingen med "skjit". Dette er etter mitt skjønn uforståelig i en helt ny klokke, men noe "min mann" har opplevd på nær sagt alle moderne Seiko han har skrudd. Etter en rask rens og montering er vi plutselig på en amplitude på 290 - og uhøytidelige målinger viser nå et avvik på noen sekunder per dag. HELT innafor og vel så det!

Jeg forstår ikke hvordan slikt kan passere hos et respektert firma som Seiko? Det er jo åpenbart ikke delene/urverket som er problemet, men slurv, dårlig kvalitetskontroll, dårlig opplæring eller feil bruk av olje/fett som gir horrible resultater? Legger ved noen bilder for å vise forskjellen.

Anyways. STRÅLENDE fornøyd med klokken nå, men slik kan det da umulig skulle være rett ut fra fabrikken?

Vis vedlegg 391465

Vis vedlegg 391466

Vis vedlegg 391467

Vis vedlegg 391468

Skyt over en mail direkte til Seiko i Japan med bilde og noen av påstandene fra urmaker. Hadde vært interessant å høre hva de sier!

Jeg har hatt et mildt sagt ambivalent forhold til (moderne) Seiko de siste årene. På den ene siden syns jeg de har levert til dels flotte og kule klokker til en meget fornuftig penge, mens jeg på den andre siden har opplevd elendig/dårlig ytelse av urverkene som regelen heller enn unntaket. Det kan ødelegge gleden unødvendig.

Nylig kjøpte jeg en Seiko Alpinist 1959 "Deep Lake" SPB249. En klokke som har gått under radaren min, men som virkelig leverer utrolig mye klokkeglede for pengene. I det minste i utgangspunktet og med sitt ytre, hvor man finner masse flotte detaljer. På innsiden finner man 6R35 - og faktisk er vel klokken den kanskje billigste (rett under 10.000) man får med 6R-urverket på innsiden. Verdt å nevne er at urverket også er å finne på klokker som beveger seg mot det dobbelte i pris.

Vis vedlegg 391470

Etter noen dagers bruk merket jeg at klokken går alt for fort. Uten at jeg selv orket å måle nøyaktig, var det åpenbart at vi snakket om minst 1-2 minutter per dag. Det er i min verden ikke holdbart for et urverk som sitter i klokker til 20.000 kroner.

Jeg hadde ingen autoriserte AD-er i nærheten, så tok heller kontakt med en jeg vet har skrudd MYE Seiko for å høre om råd. Han kunne fortelle at dette var svært kjent materie og at hans erfaring med moderne Seiko sammenfalt helt med min. ALT for mye olje i urverkene og etter hans erfaring spesielt i fjærhuset. Han mente det kunne forklare mye av problemet - og jeg ba han ta en titt og fikse!

På innsiden av fjærhuset trenger man ikke lupe for å se ansamlingen med "skjit". En seig mørk gusje. Dette er etter mitt skjønn ganske uforståelig i en helt ny klokke, men noe "min mann" har opplevd på svært mange moderne Seiko han har skrudd i prisklassen under 20 - 25.000 kroner. Etter en rask rens og montering er vi plutselig på en amplitude på 290 - og uhøytidelige målinger viser nå et avvik på noen sekunder per dag. HELT innafor og vel så det!

Jeg forstår ikke hvordan slikt kan passere hos et respektert firma som Seiko? Det er jo åpenbart ikke delene/urverket som er problemet, men slurv, dårlig kvalitetskontroll, dårlig opplæring eller feil bruk av olje/fett som gir horrible resultater? Legger ved noen bilder for å vise forskjellen. Hadde det vært et engangstilfelle hadde det vært "slikt som kan skje", men her snakker vi altså om noe som nesten virker å være mer regelen enn unntaket?

Vis vedlegg 391465

Vis vedlegg 391466

Vis vedlegg 391467

Vis vedlegg 391468

Wabi-Sabi (侘び寂び) i praksis 😏

Interessant, mht presisjon på en ny Seiko er det samme erfaring jeg har hatt. Med unntak av en klokke har jeg regulert alle nyere Seiko jeg har eid de iste 3-4 årene, kanskje 10 klokker. Etter regulering har de fungert bra. Faktisk har jeg hatt mye bedre erfaring mht presis gange på de Vostok klokkene jeg har hatt, og det helt uten regulering.

• Liker
Reaksjoner: Jørgen
Jeg har sett bilder på service av en tidlig automatisk Marinemaster "tuna" med 8L35(A) urverk. Når har de B serien som er oppgradert.
Det var en del år siden og uverket "badet" i olje.
Jeg har ikke opplevd sånt problem.

Går oljen inn i fjærhuset, vil fjæret lime seg litt sammen, og mest sannsynlig ha kortere bevegelser. Alstå skal den gi mer vibrasjoner per timer, og derfra urverket skal gå for fort etter det jeg forstår.
Jeg vil mistenke at det er maskiner som oljer urverkene på produksjons samlebåndet.

Et eksempel: Er oljen for flytende, uansett at reguleringen er riktig, skal det bli for mye olje satt om gangen. Fordi det er mest sannsynlig regulert på sprutetid, og ikke sprutekvantitet.
Det kan muligens bli avhengig av temperaturen i fabrikken som skifter viskositeten av oljen. Høyere temperatur gir lavere viskositet.
Poenget er at alt kan bli riktig regulert på samlebåndet, men fortsatt kan alt gå galt om noe enkelt går galt i fabrikken, som en kjøleinstallasjon som går midlertidig av i en varm sommerdag.
Det betyr ikke at alle klokkene som er produsert skal bli sånn.
Men nå driver jeg med mekanisk spekulasjon, og alle får ta det som de vil.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og Jørgen
Inntrykket av 6RXX er ikke veldig positivt, kommer nok aldri til å kjøpe en klokke med dette urverket igjen. Har hatt to klokker med 6RXX urverket, SARB017 og SPB119J1, begge streiket. Alpinisten fikk en tur til en hobbyurmaker, gikk ikke lange tiden før den var ute av intervallet igjen. SPB119J1 ble kjøpt hos norsk AD, så den ble sendt til Optura for garantiutbedring når avviket var utenfor specs, gikk rett på Finn.no når den kom tilbake.

Hvis noen vet om noen urmaker som bytter urverk på Alpinisten til en ok pris, så si gjerne i fra. Min første mekaniske klokke, var med denne hobbyen startet, så vil gjerne ha den på armen igjen :)

Mange på nettet som klager om den høye prisen til klokkene med 6R35 urverket.
6R35 skulle bli en oppgradering av 6R15, men klokkene som hadde et 6R15 solgte seg ofte mye billigere.
Urverket er litt oppgradert ja, men prisene har vokst over rimelighetens grense.
Det betyr at folk blir fortere og kraftigere forbanna på feilene som kan dukke opp.
Og det er forståelig fordi her er det nok bedre å få på andre plasser i samme prisklasse.

"There are also a lot of complaints about the real-life accuracy of the 6R35, even after regulation. If anything, the 6R15 seems like it might be more reliable. So, it arguably offers a better value than the 6R35."

• Liker
Reaksjoner: hanse og Maz19