89365 calibre

Medlem
24. jan. 2012
Innlegg
64
Noe fra Schaffhausen
IMG_0467_zps816b9032.jpg



En velkjent boks:
IMG_0465_zps483c740a.jpg



En IW387802, bedre kjent som Spitfire Chronograph:
IMG_0466_zpscd767f32.jpg



Innholdet i boksen: Bruksanvisning som er helt spesifikk for denne modellen, garantikort og en pusseklut:
IMG_0474_zpsede85425.jpg



Noen close ups:
IMG_0470_zpsab943392.jpg

IMG_0468_zps8cab9821.jpg

IMG_0471_zps335a83e6.jpg

IMG_0469_zpsaa6eb79c.jpg

IMG_0472_zpsd492ebf0.jpg



Klokken er med brun aligator rem:
IMG_0473_zps94a19ddd.jpg

IMG_0477_zps2e069335.jpg

(Den finnes også med lenke.)


Baksiden:
IMG_0475_zps51180925.jpg

IMG_0476_zpsc2d8cdca.jpg



Et par miljøbilder:
IMG_0479_zps8d90fc7c.jpg

IMG_0481_zps12746812.jpg



Til slutt wrist-shots:
IMG_0478_zps04140ccf.jpg

IMG_0480_zps247846c5.jpg

IMG_0482_zpsb073887e.jpg



Extreme closeup: IWC Schaffhausen | Fine Timepieces From Switzerland | Collection | Pilot

Fakta:
- Stålkasse
- Brun aligator rem
- 43 mm i diameter
- Vanntett 6-bar
- Antirefleks safir glass
- Stoppeklokke med flyback
- Selfwinding
- IWC in-house 89365 calibre
- 68 timers gangreserve
- Dato display
- 35 juveler

Jeg fikk øynene opp for denne modellen da jeg så et par andre IWC klokker med samme fargekombo, dvs. ardoise dial med brun rem. Det er noe veldig klassisk over den komboen.

IWC har lang historie med pilotklokker og de første dukket opp på 1930-tallet. Disse var enorme, og erstattet lommeur eller fastmonterte ur for pilotene. IWC leverte bl.a. klokker til RAF under WW2, så denne klokken har mye historie i seg, samt at den har designkomboen jeg setter pris på. Klokken er vesentlig mindre enn mange av de andre IWC pilot urene som blir for store for mine lanker.

Klokken har det nye in-house 89365 kaliberet, som har kommet i en rekke av de nyeste kronografene til IWC. Dette kaliberet erstatter det velkjent 7750 ETA-Valjoux kaliberet som IWC har brukt på tidligere kronografer. 7750 er kjent for å være veldig habilt, men pga. restriksjoner fra ETA, har IWC nå valgt å benytte egne in-house kalibre. Kaliberet er en del av 89000 familien som har en rekke variasjoner. Det tok visstnok 4 år å utvikle mekanikken som benyttes i familien. Frekvensen er 28,800 bph.

For spesielt interesserte kan det nevnes at det nå skal lages en collectors utgave av uret. Den skal lages i 250 opplag og kan bestilles gjennom IWC collectors forum. Den vil ha annen rem, single-date window, samt anti-magnestisk funksjon. Den har i tillegg en mørkere dial (sort) og gul lumen. Sjekk IWC Schaffhausen | Fine Timepieces From Switzerland | Collectors Watch for mer informasjon.

Følgende liker jeg ved klokken:
- Passe størrelse
- Fantastisk lesbarhet
- Pent design
- Komfortabel, selv om den ikke er like velbalansert som en sub. Denne her er litt mer fortung, hvis man kan si det på den måten.
- Datovisningen. Mange liker ikke at den viser 3 tall i stedet for ett. Det har ingen praktisk funksjon, kun et design element som skal etterligne instrumentpanel fra et fly. Jeg synes det er kult.

Følgende liker jeg ikke:
- Relativt nytt kaliber, som kan ha noen barnesykdomer. Time will show. Jeg har hørt at de tidligste modellene allerede har fått byttet elementer i mekanikken pga. forbedringer.
- Skulle gjerne ha hatt gjennomsiktig bakside, slik som denne modellen har: IWC Schaffhausen | Fine Timepieces From Switzerland | Collection | Pilot. Det ser utrolig kult ut med rotoren formet som en spitfire.
- Den mangler den antimagnetiske funksjonen til sine brødre, ikke at det har noen praktisk betydning for meg.

Produktlenke: IWC Schaffhausen | Fine Timepieces From Switzerland | Collection | Pilot

Den kommer til å få mye wristtime, selv om brunt ikke passere til alt ;)
 
Spitfire har alltid vært mitt favorittfly. :D
Gratulerer med en virkelig klasseflieger. :cool:
ulempen med å være her inne er at jeg daglig får ny inspirasjon til ur jeg vil kjøpe. :confused:
Som sagt, Spitfire har alltid vært mitt favorittfly. :D