A dream came true! På en måte :)

Medlem
1. des. 2010
Sted
Haugesund
Hei!

Det sier seg vell selv at jeg er over middels interessert i ur, da jeg skriver denne posten på det som omtales som "asylet" :D I tillegg til det har jeg også en "våt" drøm om å gjerne utdanne meg som ur-maker en dag!

Jeg går nå 3 året på videregående skole, og i den anledning skal vi ha OD dag i morgen. Dette er en dag alle elevene skal jobbe i en eller annen bedrift og pengene de tjener den dagen skal gå til vanskeligstilte barn i diverse land.

Det var aldri en tvil i mitt hode om hvilke bedrifter jeg skulle prøve å jobbe oss, jeg dro rett til nærmeste Protid-urmaker(Lervik ur)! Der ble jeg møtt av hyggelige folk som ønsket meg velkommen til å jobbe oss de på OD dagen:D

Gleder meg som en unge til i morgen, lurer på om jeg får såve i natt :confused: :D

-Oliver

Så hyggelig! Jobbet selv hos en Protid-urmaker under studiene :) Du får tipse Knut om hvilken god omtale han får her på forumet, om han ikke vet det allerede!

Så hyggelig! Jobbet selv hos en Protid-urmaker under studiene :) Du får tipse Knut om hvilken god omtale han får her på forumet, om han ikke vet det allerede!

Grattis med det, Oliver :)

Anders: Knut er medlem her på forumet, så han har nok fått det med seg ;)

Oppfør deg pent og vis interesse så kan det jo hende du kan få mer å gjøre der. Etter en OD dag for ca 30 år siden hadde jeg fast sommerjobb i en fem seks år videre under studiene. Det var dog ikke hos en urmarker. Lykke til og kos deg.

Skal helt klart holde dere oppdatert hvordan dagen i morgen blir:D Oppførselen kommer til å være upperlig + i morgen, Einarson. Håper bare de ikke blir lei av min enorme interesse;)

Min siste Od dag var på Kiwi, så skal nok ikke så mye til å slå den, men lykke til. Blir sikkert gøy, pass på å tom lommene før du går derifra:p

Min siste OD-dag bestod i å tømme Pengelotteriets gamle lager for kontormaskiner.

Det er noen år siden, men Pengelotteriet ble nedlagt for enda flere år siden. For så mange år siden var kontormaskinene blytunge. Ugh.

Det høres ikke dumt ut med en dag hos Lervik! :)

Ikke for å drepe drømmer, men en skal ha i minnet at det er uhyre vanskelig og få urmaker-læreplass i Norge. Sjøl har jeg innenfor urmakerfaget GK mek og vk1 urmaker på kongsberg, men læreplass er kul umulig og få tak i. Nå er jo jeg heldig som er utdannet matros og kan jobbe med det foreløbig, men er redd for at urmakerdrømmen snart blir byttet ut med oljerigg-søknader:/

Gratulerer med spennende mulighet, Oliver!
Det er utrolig oppløftende å oppleve entusiasmen og gleden du uttrykker i forbindelse med yrkesvalget ditt.
Jeg jobber daglig med ledelse og målsettinger i en stor organisasjon.
Min erfaring er at de som setter seg klare mål og fyller på med positiv energi, kommer dit de vil. Uansett hvor vanskelig det kan synes.

Jeg gleder meg veldig til at du legger ut bilder og forteller om opplevelsene dine!

Lykke til, Oliver!:D

Ikke for å drepe drømmer, men en skal ha i minnet at det er uhyre vanskelig og få urmaker-læreplass i Norge. Sjøl har jeg innenfor urmakerfaget GK mek og vk1 urmaker på kongsberg, men læreplass er kul umulig og få tak i. Nå er jo jeg heldig som er utdannet matros og kan jobbe med det foreløbig, men er redd for at urmakerdrømmen snart blir byttet ut med oljerigg-søknader:/

Oppfordrer deg til til å ta kontakt med Erik Ødegaard. Om han ikke kan tilby deg noe, har han et bra nettverk. Å arbeide hos han kan også gi deg et innsteg til Sveits om du er ambisiøs. Om han ikke kan hjelpe deg, får du i allefall noen klokkehistorier du neppe har hørt maken til. Lykke til!

Sammendrag fra årets dag! :D

Ble litt sen update på dagen, da jeg måtte jobbe kveld på 7/11 etterpå(total nedtur etter dagens første jobb;))

Men fredags morgen startet helt upperlig, da jeg kom ruslende inn dørene til Lervik ur sto utstillings urene klar på disken for dagens puss før de ble plassert i diverse montre/utstillingsvindu.

Det ble en god del kikking, klåing og info om klokkene, som må beskrives som en av mine bedre mårninger;) Etter klokkene var stilt ut gikk vi noen runder rundt i lokalet der info`en rundt de forskjellige klokkene bare flommet ut av de ansatte!

Så ble vi litt seriøse og startet med litt jobbing;) Ble litt løperunder til posten og til diverse andre butikker i byen, samt vasking av montre og gulv osv. Men så fikk jeg jobben så må kalles KREM jobben nummer 1! Lervik hadde nettopp fått inn en ny runde med diverse ur fra Rolex. Jeg fikk i oppgave å !!åpne!! alle eskene(20+) for å skrive serie nummer på utsiden av boksene så det ikke ble noen mixups. Så det ble som 20+ unboxinger på en dag! Her var det alt fra, datjust II, daytona, subs, explorer osv. Ren glede:)

Videre ble det ett par goodies på meg før jeg dro videre på kveldsjobben, poster bilder av dette senere(ble desverre ikke tatt noen bilder da jeg var oss Lervik ur. Var alt for opptatt med å dra haka opp fra gulvet;))

-Oliver

...

Jeg fikk i oppgave å !!åpne!! alle eskene(20+) for å skrive serie nummer på utsiden av boksene så det ikke ble noen mixups. Så det ble som 20+ unboxinger på en dag! Her var det alt fra, datjust II, daytona, subs, explorer osv. Ren glede:)

...

-Oliver

Høres ut som om du har hatt en kjempedag :)

Og så håper jeg at du var snill med Datejusten min da du pakket opp! ;)

Dette er jeg helt klar over, så du knuser ingen drømmer her:) Dette er tenkt som en "tillegsutdannelse" da jeg nå går vg3 Elektro automasjon. Men som frodo sier, står du på og går inn for noe så går det som regel fint:)

PS: sa du at du gikk GK mekanisk så vk1 urmaker? Jeg har nemlig GK mekansik fra tidligere, trodde man måtte gå design og håndtverk for å vere kandidat til opptak ved kongsberg?

-Oliver

Dette er jeg helt klar over, så du knuser ingen drømmer her:) Dette er tenkt som en "tillegsutdannelse" da jeg nå går vg3 Elektro automasjon. Men som frodo sier, står du på og går inn for noe så går det som regel fint:)

PS: sa du at du gikk GK mekanisk så vk1 urmaker? Jeg har nemlig GK mekansik fra tidligere, trodde man måtte gå design og håndtverk for å vere kandidat til opptak ved kongsberg?

-Oliver

Jeg er under Reform 94. Der var utdanningen 1 år på GK Mek eller elektro. Etter det kunne en søke på urmakerskolen som igjen var en særløpsutdanning. Det vil si at du måtte ha læreplass som du skulle jobbe i innimellom. Skolen hadde da terminer hvor en måtte pendle fra læreplass og skole i 3 år.
Kongsberg omgjorde dette til 1 år på kongsberg og 2 år i lære. Altså etter Reform94-ordningen.

PS: Av 11 elever var vi kun 2 stk med inntakskravet GK Mek.

I dag er det et heeeelt annet system og FUN har klaget på dette da utdanningen har minimalt med klokkerelaterte fag.
En kan faktisk ikke få en bedre start på ei urmakerutdanning en GK Mekaniske,men dette har gått politikerne forbi for lenge siden.