AD i utlandet eller Gråforhandler?

U

Uregistrert bruker 2159

Guest
Hei alle sammen!

Stort sett så anbefales det å handle fra AD i Norge pga. reklamasjon/garanti hvis noe skulle skje, kundeforhold, støtte lokale forhandlere og andre fordeler som er nevnt i andre tråder her på TS.

Siden det ikke er mulig å handle klokken jeg ønsker fra en norsk AD per i dag må jeg handle I utlandet.

Hvilke fordeler vil det være å handle fra AD i utlandet enn å handle fra en gråforhandler?

Redigert av en moderator:
Både gråmarkedsforhandlere og AD'er opererer stort sett med garanti.
AD av sertifiserte urmakere og GMF av "en urmaker"

Oppsummert:
fordel med å handle av AD i utlandet -trygghet.
fordel med å handle av GM -pris.

Det finnes flere GMF med godt rykte som ordner opp i saker skulle de oppstå.
Kommer jo helt an på hvilket merke du tenker på -og i hvilken prisklasse.

Pass på at GMF'en gir garanti fra AD.
Dvs, garantikort/sert stemplet av AD.
Noen som f.eks. Joma shop kjører med sin egen garanti.
Ikke mye verdt i mine øyne.

Tusen takk for svar @ErikR og @UJU :)

Klokken jeg ønsker å handle er en AP Royal Oak.

Sånn jeg forstår det så må klokken leveres i utlandet ved service og andre ting.

Hvilken trygghet vil det gi å handle fra en AD enn å handle fra GMF som gir garanti fra AD som UJU sier?

Hvis garantikortet er stemplet av en AD skal du ha internasjonal garanti uavhengig om klokken er kjøpt gjennom AD i utlandet eller gråmarked.
Det skal derfor i utgangspunktet ikke være nødvendig å sende klokken tilbake ved garantisak eller service.
En GMF er jo i praksis kun en mellommann som tar noen prosenter av handelen.
Hva hver enkelt AD velger å ta i mot av utenlandskjøpte klokker er en annen sak...

Det jeg mente var at klokken må vel sendes til utlandet eller for eks Nymans Ur i Sverige som er den eneste forhandleren i Skandinavia?
Det var Bjerke som mente dette siden det ikke finnes noen forhandlere av AP i Norge.

@gooner87 - Kort og greit om handel av AP.

Så lenge garantikortet er stemplet er det ikke noe problem å motta garantihjelp fra AP. Som du selv skriver så sender ikke Bjerke AP til garanti med mindre klokken er kjøpt hos de (garantitiden på de klokkene kjøpt hos Bjerke er vel snart over.)
Sørg bare for å ha dette avklart før klokken blir kjøpt.

Alternativet blir da:
1. Sende via Nymans Ur
2. Reise til Geneve og levere klokken
3. Sende selv via postgang

Når jeg skulle ta service på min Royal Oak Offshore leverte jeg den inn hos AP. Og det fungerte smertefritt. Jeg var der riktignok i annet ærende, så det er nok ikke et økonomisk alternativ dersom eneste ærend er å levere til garanti.

Når det er sakt har jeg eid 15400, 26320 og min nåværende 26170. Aldri hatt problemer med de.