AD og verdensgaranti

Medlem
21. juli 2010
Innlegg
354
Sted
OSLO
Når en kjøper en klokke hos AD i utlandet så skal vel garantien gjelde hos alle verdens AD´er på merket?
Da jeg måtte få fiksa Oris TT1 som var kjøpt hos AD i Australia, ville ikke den norske importøren fikse den uten å ta betalt. Da jeg sa ifra om dette til AD i australia hvor klokken ble kjøpt, syntes de at dette var rart. Jeg fikk da valget om enten sende den tilbake til australia eller til fabrikken i Sveits. Jeg sendte den da til sveits da både reparasjonstid og forsendelse ville gå kjappere. Dette gikk helt problemfritt og ble da gjort på garantien.

En kompis av meg hadde kjøpt en Maurice Lacroix i nederland hos AD og krona falt av opptrekksakselen. Da han sendte denne inn til norsk importør på ML, måtte han også betale for dette.

En annen kompis av meg fikk problem med Pushknappen på Omega ProPlof´en sin som var kjøpt i Athen hos AD. Dette ville ikke den norske importøren fikse som garantisak, nei.

Hva er vitsen med verdensgaranti når norske AD ikke vil fikse på klokker som er kjøpt hos andre AD´er i verden?

Føler at norske AD´er sniker seg unna sine plikter som de merkene de fører pålegger dem.
 
Det er nok noen som er bedre egnet til å svare på dette enn meg her på forumet, men vi hadde en lignende diskusjon for en tid tilbake...

I følge en ansatt hos urmaker her på forumet blir ikke de lokale distributører refundert for garantireperasjoner som utføres her i landet. Da skjønner jeg godt at de ikke kan ta denne kostnaden for alle, og Worldwide garantien må således forstås som at klokken må sendes inn ved garantireperasjoner.
Så lenge produsenten ordner dette raskt og smertefritt er det vel greit?
 
Jeg tror som Mogens

Verdensgaranti betyr at du har garanti på klokken men må sende den til fabrikk.

Når lokale urmakere ikke blir refundert tiden de bruker vil jo ikke løsningen fungere.
 
Jeg tror som Mogens

Verdensgaranti betyr at du har garanti på klokken men må sende den til fabrikk.

Når lokale urmakere ikke blir refundert tiden de bruker vil jo ikke løsningen fungere.

Ah,som jeg trodde: SwatchGroup i norge har påtatt seg å fikse Proplof´en gratis på verdensgarantien. Prata med kompisen min som eier Omega´en. Da har jeg rett i at en AD skal fikse klokka.
Se bort ifra butikkene rundt om. En importør bør fikse klokka. Dette har SwatchGroup Nordic nå bestemt seg for å gjøre vederlagsfritt.