ADer på finn

Medlem
17. feb. 2013
Heisann

Legger merke til at en rekke urmakere har startet å legge ut helt nye klokker for salg på finn. Jeg trodde ikke dette var lov og lurte på om noen her inne vet noe mer om dette? Høres jo litt kortenkt ut av AD hvis de to salgene på fin kan medføre at de mister merket.

synd om det vil resultere i sanksjoner mot nevnte urmaker.

Synd for urmakere og urbransjen generelt om de ikke greier å nå ut til potensielle kunder gjennom de medier som finnes. Å føre varer over internett er ikke akkurat en månelanding i 2013. men jævlig nødvendig for å overleve.

Utfordringen er nettopp den nye konkurransen bransjen har fått gjennom gråmarkedsforhandlere som tilbyr sine varer på nett. I mine øyne burde man kjøre litt mer "fight fire with fire" og gjøre akkurat det samme -men bedre. Får man overtaket på gråmarkedsforhandlere når det kommer til reklame og salgstilbud online, vil kanskje noe av fortrinnet være visket litt vekk?

Bare sånn for å spore helt av tenker jeg følgende:
AD bør vurdere å gå til frontalangrep på gråmarkedsforhandlere for å gjenerobre markedsandelen sin. Dette kan de gjøre ved å tilby kundene sine noe GMF ikke kan. Det kan kanskje være:

1. kundeforhold, tilbud om fremtidige utsendinger av kataloger og annet lesestoff
2. tilbud om serviceavtaler (hver 3.service gratis etc)
3. fremtidig rabatt på neste klokkekjøp (kjøp denne, få 10% på neste klokke)
4. Forandre markedsføringstrategi. Mindre papir og mer internett
5. endre policy og tillate kjøp på nett.
6. avbetalingsavtaler, tilbud på verdisaksforsikring på klokker
7. etc

Hver enkelt av punktene vil kanskje ikke gjøre en dramatisk endring, men såfremt de greier å fange noen få forskjellige kunder for hvert punkt har de tildels lyktes. Tanken er at de må begynne å tenke nytt.

Jeg er personlig ikke imot gråmarkedsforhandlere og har kjøpt flere klokker fra de. Men kan gjerne tenke meg at flere ønsker å støtte opp om rundt våre urmakere og handle gjennom de. Men akkurat slik det er idag har jeg svært få insentiv til å handle hos AD foruten å støtte de.

Derfor håper jeg inderlig at denne AD som annonseres på nett applauderes som en nytenkende urmaker som tør å modernisere sin business! Og ikke bare sitte i ro og kjefte på alle de "utro" kundene sine.
Han skal ha kred for å gjøre noe med problemet istedet for å sutre, tenker nå jeg!

Sånn, nå er det på tide å sove litt!

Redigert:
Det høres merkelig ut at AD ikke har lov til å annonsere på Finn. En slik klausul i kontrakten mellom produsent og AD vil sannsynligvis bryte med gjeldende regler innen EU/EØS. Jeg tror sågar at f.eks en Rolex-AD Haugesund kan åpne Rolex-butikk i Oslo uten å spørre Rolex S.A. om lov til dette.

Inntil for noen år siden fantes det såkalte "gruppeunntak" for bilbransjen i Norge. Da var forhandlerne tildelt distrikter og kunne ikke drive aktiv markedsføring eller etablere butikker utenfor sitt distrikt. Dette gruppeunntaket er nå opphevet - forhandlerne fikk tid på seg til omstilling - og flere av de riktig store forhandlerne har nå blitt enda større. Nettopp gjennom etablering av bilforretninger i distrikter de tidligere ikke hadde adgang til.

Jeg har aldri hørt om noe gruppeunntak innen urbransjen, og om dette noen gang har eksistert er det i så fall opphevet nå.

Innen EU/EØS skal det være "fri flyt" av varer og tjenester. Så vidt jeg vet.

@Minuteman Kanskje jeg har misforstått. Jeg har alltid antatt at grunnen til at ADer ikke selger på nett er fordi de ikke får lov av forhandleren (Er nå snakk om helt nye klokker)?

Hvis det er tilfellet er det jo ingen realitetsforskjell på å selge via nettbutikk på egen nettside og på finn. Så hvis finn er OK hvorfor har ikke urmakerne egne nettbutikker?

Redigert av en moderator:
Nå er dette bare noe jeg tror (min oppfatning), og ikke fakta.

Å selge via finn.no er en gråsone iforhold til leverandør. ADer har ikke lov til å selge over internett, og da tanker jeg det er snakk om en nettbutikk hvor kunder kjøper klokker ved å klikke kjøp-knappen, skrive inn personalia, betaler og får tilsendt klokken i posten.

Men når jeg ser ADer med annonser på finn.no, ser jeg på det som en reklame på nett. Akkurat som om reklamen har vært på en reklameplakat utenfor butikken. Du kan ikke kjøpe klokka på finn.no, bare kontakte ADen på telefon, mail eller få de til å kontakte deg ved å be dem å kontakte deg via finn.no (vise interesse for klokken). Slik jeg skjønner det kan ADer fortsatt selge over telefon og mail, og kan selge klokken til deg ved å gjøre salget over mail eller telefon.

Nok en gang, dette er bare min forståelse av saken :)