Air-King 5500 på service

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
349
Sted
Stavanger
Jeg har alltid hatt en svakhet for Rolex Air-King, men har aldri eid en før nå nylig. Tilfeldigvis dukket det opp en fin ca 1973- modell tilsalgs hos en selger som jeg har handlet mange klokker av på TZ. Relativt rimelig, og med originale papirer som en fin bonus. Jeg slo til, selv om selger var ærlig og sa at den var used, fair condition og bildene viste en del riper i kassen.
media

Klokken som dukket opp var som på bildene, skive og visere i omtrent mint condition, kasse, glass og krone ganske slitt. Et dypt hakk i lenkefeste klokken 19. 34mm kasse, men den føles noe større siden det er lys skive, høyt plexiglass og smal bezel. Omtrent som 36mm.

Noen pussige ting fant jeg ut først etter at klokken var betalt. Den har 1520 urverk, som er samme som i no-date Sub og Millgauss. Men på grunn av amerikanske importskatter på denne tiden, så er det en 17 juvelers utgave av dette urverket. Vanlig 1520 har 26 juveler. Litt kjedelig, men ingen betydning for bruk.

media


Det er også en litt uvanlig Air-King uten "Precision" på urskiven. Teoriene rundt dette er mange, men sannsynligvis har det med å gjøre at Air-King var den modellen som av og til ble utstyrt med spesiallogoer og gitt som firmagave. Blant annet finnes det Air-Kings med logo til Dominos Pizza, Riksvåpenet til Forente Emirater, Winn-Dixie, Denver Petroleum og diverse andre selskaper. Logoen ble da plassert der hvor vanlige Air-Kings hadde "Precision". Disse er forøvrig ikke verdt noe mer enn vanlige, med unntak av de som har riksvåpen.

Teorien er da at vanlige Air-Kings som mangler "Precision" på urskiven er fra en serie som var avsatt til "firmaklokker"..

Klokken min har en grunn gravering på baklokket, gave for lang og tro tjeneste hos Southern Natural Gas. Det er derfor sannsynlig at den har vært i en serie satt av til salg til firmaer...? Slike ting kan en fundere over med en vintage klokke..

Men, det ble snart klart at den trengte en service. Den gikk ca to-tre minutter for fort i døgnet. En tur på Timegrapher fortalte at den hadde amplitude på bare 175, og beat error på 0.5

Dessverre har urmaker Thorbjørnsen i Stavanger ikke lenger mulighet til å ta service på Rolex. AD i Stavanger estimerte 5000-6000 for å ta service. Andre muligheter i Norge lå på ca 4000-5000. Jeg bestemte meg for å prøve å få en slot hos Watchguy UK som jeg hadde lest mye bra om.

Etter en del besøk på siden hans traff jeg tilsist akkurat når han hadde lagt ut ledige plasser. Nå ligger klokken min på benken, og det er lastet opp bilder av prosessen.

https://watchguy.co.uk/cgi-bin/library?action=show_photos&wat_id=2407&tk_id=173382006

To be continued. :)
 
Redigert:
Det blir spennende å gjøre med å hvordan dette går!

Jeg håper du får en fin noe tilbake!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Har fått melding om at begge "Reverser wheels" er slitt og bør byttes, tilsammen 250 GBP for begge ( OEM Rolex). Dette er vel de to store røde tannhjulene som en ser i urverket. Ikke uventet at de var slitt.

media


media

Jeg burde vel vite, etter over ti år år som ursamler, at det sjelden lønner seg å kjøpe en "rimelig" Rolex... men men, det blir en fin klokke, og ikke hårreisende dyr.
 
Redigert:
Be om å få med de gamle delene. Det vil være gøy å se hvordan de ser ut!

8
 
Rolex sponser vel de klokkene med stort delebehov under service slik at alle havner på samme pris. Det gjør vel ikke din mann? Hvordan havner du ut i pris i forhold til norsk AD?
 
Det var nytt for meg at Rolex sponser forhandlere med reservedeler. Greit å vite til neste gang. :)

Prismessig blir det nok likevel rimeligere enn en hos en AD, men å få gjort det hos en lokal forhandler ville kanskje vært verdt forskjellen.

Det byttes også fjær, plexiglass, krone og hals som del av servicen. Deler som er byttet ut kommer i retur, artig å ha.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Grendel
Luftens Konge hadde påskeferie i England, nå begynner overhalingen å nærme seg slutten.

Nye Reversing wheels på plass. :)
media


Ny og gammel krone:
media


Liker virkelig den enkle, no-nonsens urskiven..
media


Kasse som har vært ute en vinterdag.. Bare vært en runde i ultrasonisk rensemaskin, ingen polering. Vel, det skal være en "beater".
media


Rent og pent urverk.
media
 
Interessant å følge fremdriften i service på "Service-bloggen". Uret ble satt på autowinder for testing 19 april, og etter nesten fem dagers testing der, så begynner kraftreservetesten.

Hadde håpet å få med Air-King på håndleddet nå som jeg skal reise offshore, men får satse på at den heller venter på meg når jeg kommer hjem. :)

upload_2017-4-26_13-13-15.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og andres
Utrolig kult å følge servicen med bilder underveis. Hva blir kostnaden for frakt t/r samt selve servicen? Kan du forresten risikere å få klokka stoppet i tollen ettersom den kommer fra utlandet?
 
Er vel egne tollregler som tar for seg service av ting du eier?

Edit: http://www.toll.no/no/netthandel/retur-reparasjon/

Ja. Staten skal ha 25% merverdi av reperasjonskostnadene. Når den ble sendt ut, så krysset jeg av for "for repair and return" på en grønn lapp. Fikk da også et brev fra tollvesenet. Totalt sett så havner jeg nok rett under 5000kr.

Prislisten for denne karen ligger her: http://watchguy.co.uk/price-list/

I ettertid så skulle jeg nok heller tatt servicen hos Askeland, Rolex AD i Stavanger. Hvis jeg da hadde visst at prisestimatet på 5-6000 inkluderte alle reservedeler.. De ville polere klokken, men regner med at de ikke hadde insistert på å polere kassen eller bytte skive og visere.