Jeg fortsetter Tesla-diskusjonen her
@MrTime og
@Lilac, så
@UJU ikke får hjerteinfarkt. Avataren hans ser jo ikke helt kjernesunn ut, så jeg tar ingen sjanser
Personlig har jeg aldri investert i en aksje der jeg ikke har troen på produktet eller produktene selskapet selger. Tesla er dessverre et slikt selskap. Det sagt, jeg er ikke så sikker på at "shorterne" får rett med det første, eller om de får rett de nærmeste årene. Manglende inntjening på veddemålene, med dertil økte marginkrav, kan få de mest standhaftige investorer til å kaste kortene…
Bilene til Tesla har vært forholdsvis unike frem til nå, spesielt med tanke på å være mer eller mindre først ut med biler av en viss størrelse som har en "lang" rekkevidde. Tesla besitter unike data om sine kunders bruk av elektriske biler, og det var også genialt å bygge opp egen ladeinfrastruktur til egne produkter, noe som er et uslåelig salgsargument for eksempel i Norge.
Men, og det er et stort men – nå tvinger lovgivingen de andre produsentene til å satse på elbilproduksjon i stor skala. At en eller flere eksisterende bilprodusenter er kommet minst like langt som Tesla er ikke noe understatement, tvert imot. De har imidlertid vært redde for å kannibalisere egne produkter, og har åpenbart holdt igjen. Nå kommer det imidlertid masse konkurrerende produkter til salgs, med høyere kvalitet og minst like gode egenskaper i forhold til for eksempel rekkevidde. Husk at Tesla fortsatt er en "mygg" i forhold til antall produserte og solgte biler på verdensbasis.
Når det gjelder bildelen av selskapet kan jeg ikke se at Tesla har fremragende eller banebrytende teknologi, heller ikke hva angår utnyttelsen av batteriene de benytter. Meg bekjent kjøper for øvrig Tesla sine batteriene eksternt, blant annet (?) av Panasonic. Det finnes enormt mange selskaper som både produserer og forsker på batterier, og med mindre Tesla selv kommer opp med et revolusjonerende batteri tror jeg de kommer til å slite i det lange løp. Tesla har også alt for få produkter (biler) i sin portefølje. Med ett til fem års perspektiv er "batterikappløpet" nokså dødt i forhold til oss som forbrukere, det er lite som tilsier vesentlig bedre batterier, altså lettere og mer energirike batterier, på en god stund.
Jeg tror heller ikke driveren bak Tesla-aksjen er en fremragende teknologi eller noe teknologisk fortrinn, snarere at mange investorer gjennom lovgivning blir tvunget til å investere i "grønne" aksjer. Det handler også om diversifisering, investorer som er tunge i bilaksjer vil naturlig også kjøpe seg inn hos nye og spennende produsenter. I tillegg har du "Norwegian-effekten", man skal ikke undervurdere "fanboys" og Elon Musks "geniale" markedsføring gjennom sine mange krumspring. Og for alt jeg vet, kanskje romrakettene og alt det andre Musk driver med er enda mer spennende enn bilene hans, det skal vel heller ikke så mye til? Man må heller ikke glemme at mange investorer ser seg blind på tall og fakta - men faktum er at kursene mange ganger drives av helt andre årsaker enn underliggende prestasjoner. Det er litt fristende å sammenlikne Tesla med Bitcoin, men jeg skal holde meg for god til akkurat det.
Jeg tror shorterne får rett på et eller annet tidspunkt. Tidspunktet ligger nok (for) mange år frem i tid, og da finnes det mye annet spennende å investere i, med vesentlig bedre utsikter til avkastning.
Jaggu mye man får tid til å skrive når man sitter på hjemmekontor