Allbruksbeater 15-20k

Medlem
10. okt. 2010
Sted
Bournemouth, UK
Etter en sommer med flere fotooppdrag, mye jobbing og lite morro er tiden endelig inne for innkjøp av et litt mer seriøst ur, og selvsagt er det mange tanker som svirrer rundt når man for første gang skal bla opp en grei bunke penger for en klokke. Så da er det bare en ting å gjøre, og det er å dele mine refleksjoner med dere og vente på de intelligente innspillene man alltid får her på bruket.

Vel, det viser seg at jeg i bunn og grunn er en enklokkeperson, og bruker stort sett min SKX007 med super oyster-lenke og grønn bezel til det aller meste, og det er egentlig bare min Tissot Le Locle som får ta over for den i ny og ne. Jeg vil gjerne ha en klokke jeg kan tryne på longboard, dykke, stå i lugubre utestedsdører og fjase rundt med uten å frykte at den skal dø, samtidig som jeg gjerne vil at den skal passe like godt til skjorte og slips. Jeg planlegger ikke å ta livet av klokken, men det kan godt være vanskelig å gjøre det.

Utgangspunktet har lenge vært Omega Planet Ocean 2201.50.00, som er både pen og barsk, men som vanlig vandrer sultne øyne, og usikkerheten gnager. Både mangelen på crownguards og den manuelle heliumventilen fremstår for meg som ganske idiotisk, og jeg vet ikke helt hva jeg synes om lenken på PO (jeg elsker virkelig super oysteren jeg har på Seikoen). Jeg har sett litt på Tudor Pelagos, men synes fort den blir litt for tool i utseendet, og kanskje ikke vil fungere like bra med finstasen, mens Black Bay blir litt for rotete og ..rød.

Som mange her startet jeg min klokkeinteresse med litt dårlig skjult skepsis til Rolex, og syntes vel lenge at de var både litt gubbete og kjipe, men etter en stund her banker mitt hjerte litt fortere når jeg ser en 16610 (selv om jeg hater cyclopsen litt). Dessverre er en Sub utenfor mitt budsjett, som for øvrig ikke kommer til å fetes opp i denne omgang, og jeg synes nok 40mm blir litt lite på neven min med tanke på at Seikoens 42mm føles ganske perfekt i størrelse. Men jeg har også en liten ting for Tudor, og lurer derfor på om det er noen Tudor Suber som kunne fungere, og hva de eventuelt ligger på i pris?

Dette ble ganske rotete, synes jeg, men det blir fort sånn når man ikke er ferdig med én tanke før man begynner å tenke på en annen klokke og en annen problemstilling. Essensen: hverdagsur mellom 15 og 20k som kan brukes til både rock'n'roll og klassisk, og som størrelsesmessig ligger heller over SKX007 enn under. Omega PO 2201.50.00 er hovedmistenkte akkurat nå, men jeg er enda ikke helt solgt. Noen fine innspill som kan lede meg på riktig vei?

42 mm. Breitling Superocean II

breitling-A1736402_BA28_131A_MED.jpg

A1736402-BA28-131A Breitling Superocean II Black, Black Dial Pris 21.795,-

Denne plukker du opp for vel 20K :)

Omega Seamaster! 2531 eller 2254. Nå synes jeg du absolutt er inne på noe med PO også da;)

Hva med Omega Speedmaster Professional - går både til jeans og dress.

Ligger ann til en anbefalling av en Sinn-dykker hvis du skal tryne på skateboard og bestå testen.
Passer dog si som så til skjorte(?) - er det fler skjortedager enn longboarddager i året så er jeg all-in for Omega PO/ceram-SM

Hva med en brukt Chopard Mille Miglia XL? Ikke inhouse urverk, men litt mer særegent enn Breitling og Omega i mine øyne.

chopard-mille-miglia-168997-3001_MED.jpg

Kjøp en PO 2500, noe av det feteste i den prisklassen som i mine øyne matcher mye av det oppover i pris også. Den doble AR coatingen gjør klokken til 3 forskjellige klokker alt etter hvordan du speiler den i lyset. Den ser dritbra ut på lenke og ikke minst flott ut på deployant og gummi/croco. Min blir for livet og poden får den når han blir gammel nok. Suben går ut døren lenge før POen for å si det slik :)

Postet med Nokia 5110 via SMS