Alle penga i rolex, uuh, hjelp!

Medlem
8. mars 2010
Sted
Over fjorden
Uhm.. Okay.. Tror julegnomen har tatt bosted i hodet mitt, trenger hjelp til litt exorsisme her!

Jeg er ingen 1 watch guy.. Har aldri før sett for meg å kun ha en skikkelig klokke..
Like fullt, siste par dagene har en idé formet seg i hodet mitt...

Jeg har nettopp solgt en Omega PO.. Det satte vel fart i fantasien tenker jeg...

Nå vurderer jeg å selge både Longinen min og Omega Seamaster GMTen (Great white).. Det vil vel gi meg et budsjett på midten av 20tallet.. For det kunne jeg tenke meg en Rolex Subariner date eller kanskje en GMT.. Selvsagt av eldre dato da, med tanke på prisen..

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg kan snu denne prosessen! :D

Ps. Enablers skytes i døren ;)

Eh...go with the flow dude.;)

Hva med å beholde de klokkene du har og spare opp til en sub?
Sånn, det hørtes vel ikke så vanskelig ut eller...?:)
Det er ikke som om sub'ene der ute løper sin vei heller. Det finnes jo plenty.

DO IT! Så fort du har brukt hele budsjettet på én klokke skjønner du fort at du må ha en til allikevel. VIPS, så er det samlede klokkebudsjettet utvidet/doblet:D:D:D

Som student er ikke akuratt cash flowen gigantisk.. Spare opp til en sub kan ta noen år.. :p

Ta en dobbel teknikken brukte jeg da jeg kjøpte POen.. Tror ikke jeg klarer å lure meg selv to ganger på rad med samme teknikk.. :p Må jo kunne ha litt verdighet i behold når jeg sjekker saldoen på sparekontoen! :D

Men er jo selvsagt forslag som er under løpende vurdering begge to :p :oops:

Som student er ikke akuratt cash flowen gigantisk.. Spare opp til en sub kan ta noen år.. :p

Tja...det er nå de færreste her som bare spar opp 30k sånn over natten. Å spare til en De Luxe klokke tar sin tid - men som det sies, de klokkene springer ikke fra deg. Og i motsetning til det aller aller meste man bruker penger på nå til dags, vil en klokke kunne følge deg livet ut.
Og dessuten, den dagen du har spart opp summen det er snakk om, kan det jo gå både vinter og vår før 'din' klokke dukker opp på bruktmarkedet. Så tålmodighet er noe som er greit å ha stående for å smøre seg litt med av og til.

Lykke til på sub/gmt jaken :)

DO IT! Så fort du har brukt hele budsjettet på én klokke skjønner du fort at du må ha en til allikevel. VIPS, så er det samlede klokkebudsjettet utvidet/doblet:D:D:D

Kunne ikke sagt meg mer enig i akkurat det. Kan også tilføye at smerten av å bryte en mental barriere, som å betale premium for en klokke, vil gå vekk etter en liten stund, men klokken kan du glede deg med resten av livet. Ideelt sett, that is;)

Er sant det, tar tid å spare opp 30k uansett hvem det er snakk om (nesten).

Er bare det at når jeg studerer blir det tatt av samme pott uansett, nemlig det som ellers ville vært en gunstig startkapital senere i livet. Så kan jeg spare opp til uret kan jeg like greit cashe den ut nå. Summen jeg sparer hver måned kan ikke forandres, sparer på det som kan spares allerede. :cool:

Det som er greien er egentlig at jeg kunne tenke meg en sub date.Gjerne noe med R-serienummer slik at den er produsert i 1988, året jeg er født.

En submariner med dato eller en GMT master ser for meg ut som et perfekt bruksur for resten av livet. (herregud, ja, resten av livet er søren meg en klisjé på et klokkeforum...) Syntes det hadde vært fantastisk å kunne sitte med 1 ur som har vært med på det meste ved siden av en mer dynamisk samling av andre ur.

Når jeg ser det jeg skriver selv virker jeg veldig klar for en sub / GMT... :?

Når jeg ser det jeg skriver selv virker jeg veldig klar for en sub / GMT... :?

Du er klar! Jeg synes det er passende for en student å være en 1 watch guy, samlingen kan komme senere. Så om det kun er andre klokker som må forsakes, gjør det! Men ikke forsak viktigere ting, ta opp dyre lån eller tilsvarende. Men har du tilgjengelige midler gjennom salg av andre ur er det ikke noe å lure på.

"Kjøp det fineste uret du har råd til, pluss litt til" er et råd ingen noen sinne har angret på å følge. (Det er ihvertfall det jeg forsøker å overbevise meg selv om, her jeg sitter og forsøker å rettferdiggjøre en Patek framfor AP, selv om jeg må selge unna endel for å få råd til det.)

Dette er ganske sikkert de siste stedet du skal henvende deg for å få råd om å være nøktern og forsiktig :mrgreen:

Lån eller finans holder vi oss unna med god margin. Hvertfall fram til hus og bil skal betales ;)
Det som må ofres her er nok stort sett andre klokker og litt selvfølelse når jeg sjekker sparekontoen.. Sistnevnte er kanskje ikke så farlig, skulle det knipe ekstra hardt en gang i framtiden kan jeg jo alltids selge klokka jeg har på armen, den planen fungerer like godt på samlingen jeg har nå som den gjør på en enkelt klokke.

Fornuftige spareråd finner jeg andre plasser enn her, selvom vi er en samling mennesker med god selvkontroll og oversikt over personøkonomien sin. :) Det må vi ha for å kunne finansiere denne hobbyen med gjennomsnittlige inntekter (og studentlønn for noen av oss..)

Tror jeg må sikle litt på GMT fat lady og sub 168000 bilder... Utdanning og mulig bosted andre plasser enn norge i framtiden gjør at jeg vurderer GMT. Kunne kanskje være greit å ha oversikt over tiden her på berget til en hver tid.. Selvom jeg har en mistanke om at GMT behovet er mer konstruert enn reellt.. :p

Gjør det!
Det som kommer til å skje videre er:
Du blir ferdig utdannet.
Du får en fet jobb.
Som en følge av det får du en fin dame.
Hun ønsker høy standard.
Hun ønsker barn.
Hun ønsker et stort hus.
Dere "må" ha en stor bil.
Dere "må" ha hytte.
Dere skal ha et barn til. (tro meg, dette har DU ingen kontroll over...);)
Dere må ha større bil. Type "familie", men siden du fremdeles er gutt inni deg må den også ha litt hester.
Hun skal ha den feteste barnevognen.
Hun skal ha dyre møbler! Ikke komfortable, men dyre...
Også skal avkommet og fruen ha masse dyrt stash du ikke visste fantes.
Du er nedsyltet i gjeld på hus og bil etc...

Nå, synes du det høres ut som om du får råd til å kjøpe deg akkurat den klokken du har lyst på senere i livet?:roll:
Tro meg, det blir myyyye senere enn du tror.

KJØP NÅ!:mrgreen:

Gjør det!
Du blir ferdig utdannet.
Du får en fet jobb.
Hun ønsker høy standard.
Hun ønsker barn.
Hun ønsker et stort hus.
Dere "må" ha hytte.
Dere må ha større bil. Type "familie", men siden du fremdeles er gutt inni deg må den også ha litt hester.

Nå, synes du det høres ut som om du får råd til å kjøpe deg akkurat den klokken du har lyst på senere i livet?:roll:

+1 :p

Yes, jeg har gjort noe klokt kan det virke som, brukt opp alle penga mine på Rolex. Greit å ha gjort det før huset, standaren og de høye ungene kommer.

Gjør det!
Du blir ferdig utdannet.
Du får en fet jobb.
Hun ønsker høy standard.
Hun ønsker barn.
Hun ønsker et stort hus.
Dere "må" ha hytte.

+1

Ni år eldre enn deg 2 barn og 4,6 mill i gjeld. Den rolexen kan jeg se langt etter. Bytt ut måltider med familiepakning spaghetti og thousen island dressing i en periode fremover så er du på pluss igjen.

Du er student jo. Må bare drikker litt mindre.
(må samtidig innrømme at jeg skriver dette fordi jeg er spent på hva du legger ut omegaen for:D)

Jeg synes det er passende for en student å være en 1 watch guy, samlingen kan komme senere.
....
"Kjøp det fineste uret du har råd til, pluss litt til" er et råd ingen noen sinne har angret på å følge.
.......

Nr. 1 kjøper jeg ikke.. Problemstillingen med en klokkesamling for en student (og alle andre) er vel den totale verdien samlingen utgjør. Kan vel heller argumentere for at noen som kan få det trangt økonomisk bør ha flere ur framfor ett dyrt slik at en lettere kan justere hvor mye en har bundet opp i samlingen. Nå har jeg heldgivis ikke den problemstillingen de neste 2 årene hvertfall. Er mer et spørsmål om hva jeg er komfortabel med å ha i safen framfor en mer hensiktsmessig plassering..

Nr. 2 er jeg veldig enig i! Bare ikke bruk den på alt... Teknologi f.eks... Da blir en fort blakk..

Gjør det!
....

Jeg trenger argumenter mot Rolex UJU, ikke mot kone og unger! Fint om du holder deg til saken! ;) :D

......
Du er student jo. Må bare drikker litt mindre.
(må samtidig innrømme at jeg skriver dette fordi jeg er spent på hva du legger ut omegaen for:D)

Drikkinga kuttet jeg ut for lenge siden! En hirch rem i uka på øl? Ikke f@en! :p

GWen er garantert det siste som blir solgt. Etter omfattende vurderinger.. Fram til det tar jeg i mot bud pr pm. ;)

Hmm... Etter å ha lest denne tråden er jeg i grunnen glad for at bilen min ikke "forsvant" i løpet av jula :p