Alle prisdiskusjoner her

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Sted
Gullkysten
Orker ikke at forumet og andre interessante tråder fylles med prisprat. ;)

Alle spørsmål og diskusjoner om pris her :)

Er det mulig å gjøre denne til en sticky, @Fyrsten?

Redigert av en moderator:
Tar hintent @Callahan ;)

Kan noen gi meg en kjapp innføring i bruktpriser på speedy pro?

Gjerne da vintage modeller, rundt 1969 med og uten B/P.

Og nyere modeller, type 80-90talls med 861 med og uten B/P.

Og nyere med 1861 verk med og uten B/Pr.

Har fått tilbud om en post 2000' mod (Ser ut til å være fra 07-08 etter serienr å dømme) 3570.50 uten boks og papirer til 19.000. Servicehistorikk ukjent. Men vet ikke om hva noe slikt bør koste, og hva en kan forvente å få igjen?

Redigert av en moderator:
Prisene på Speedmaster er nok i bevegelse oppover. Akkurat på tusenlappen hvor de ligger er ikke godt å si. Mulig det er rom for å prute litt pga manglende b/p og sh. Lykke til!

Har fått tilbud om en post 2000' mod (Ser ut til å være fra 07-08 etter serienr å dømme) 3570.50 uten boks og papirer til 19.000. Servicehistorikk ukjent. Men vet ikke om hva noe slikt bør koste, og hva en kan forvente å få igjen?

Det høres ikke fullstendig galt ut for meg, særlig siden det er uten b/p og ukjent servicehistorikk. Jeg kjøpte en fra 2011 i januar, for noen tusenlapper mer. Den var også uten b/p og ukjent servicehistorikk.

Gjerne da vintage modeller, rundt 1969 med og uten B/P.

Denne er bra, men les introen først.

Her er en for moderne Speedmastere.

Når det gjelder B/P på vintage-klokker er det ikke så avgjørende ift til pris som tilstand. Tilstand er alt, jf. kategoriene som brukes på Speedmaster101. Men bevares, det er bra med B/P (datert og signert) og forvent en prispremie, men jeg anbefaler å ikke la det bli en dealbreaker.

Redigert:
Spennende tråd. Har en per-moon "straight writing" inne til full gjennomgang i skrivende stund. Dog med intensjon om å beholde både bezel, skive og visere som etter min mening er pent patinerte og gir uret særpreg. Uret har hatt en eier, og original kjøpskvittering følger. Original lenke er for lengst byttet ut med noe annet, som blir kastet. Tenker derfor at en pen skinnreim som komplimentere patinaen kan være en god løsning.

I og med at dette mest sannsynlig bare blir et prosjekt fra min side har jeg brukt litt tid på å finne priser på aktuelle ur. Ikke helt lett da det bare innen kategorier pre-moon er tre forskjellige versjoner av 145.022-69. Det fremstår også som meget individuelt blant kjøperne hva som foretrekkes; fullt renovert ur med mange deler byttet og som fremstår som nytt versus full mekanisk gjennomgang av urverket, men hvor det visuelt ytre beholdes patinert og helst urørt. Det er for tiden ett pre-moon til salgs (les; bytte) på finn, og som til en viss grad bekrefter mitt inntrykk om prisnivå på mellom 30-45K.

Hva tenker dere andre om prisnivå rent prinsipielt, samt preferanser med hensyn til renovering/utskifte av "gamle" / patinerte deler?

Ble lagt ut en premoon med orginal lenke uten tilbehør som var nyservet på finn for 12k her om dagen. Ble lagt ut 00:02, jeg sendte mail og sms 20 min senere men hørte aldri noe tilbake så regner med at jeg var for sen.

Ble lagt ut en premoon med orginal lenke uten tilbehør som var nyservet på finn for 12k her om dagen. Ble lagt ut 00:02, jeg sendte mail og sms 20 min senere men hørte aldri noe tilbake så regner med at jeg var for sen.

Jeg fikk tak i han rett etter deg. Den ble solgt ilp noen minutter til en eller annen heldig person:)

Underlig billig. Pågående service hos Lervik er forhåndspriset til ca 7K, og da er det ikke mye verdi igjen på selve uret. Men jeg har full forståelse for at det eksisterer noe usikkerhet i forhold til verdisetting. Det er tross alt et gammelt ur, og den tekniske verdien tenker jeg naturlig er mye lavere enn på et nytt ur. På den annen side er det ikke teknisk verdi som danner grunnlag for salgspris. Synes for øvrig at linken til Speedmaster 101 var grei da den satte ting litt i perspektiv. Men når alt kommer til alt så er ingenting mer verdt enn hva markedet er villig til å gi ;)

Jeg var også på den, dog om morgenen. Hadde fått byttet visere dog.

Til alle som vil diskutere de monetariske sidene ved å samle på mekaniske ur (les kjøp/salg av Rolex Submariner ;)), vil jeg anbefale hegnar.no eller lignende finansielt fora. De kan sikekrt gi gode råd om pengeplasseringer, timing av kjøp/salg etc.

I mitt hode er TS for de rent horologiske aspektene ved interessen vår.

Rant over.

Til alle som vil diskutere de monetariske sidene ved å samle på mekaniske ur (les kjøp/salg av Rolex Submariner ;)), vil jeg anbefale hegnar.no eller lignende finansielt fora. De kan sikekrt gi gode råd om pengeplasseringer, timing av kjøp/salg etc.

I mitt hode er TS for de rent horologiske aspektene ved interessen vår.

Rant over.

Ser hva du mener og forstår deg godt.
Fra min side så har faktisk verditap og eventuelt verdistigning noe å si. Jeg som er student har ikke all verdens penger å rutte med, og da er det veldig greit å ha en feks Sub som "venteklokke" til etter endt utdanning og at man har kommet i jobb.
Da er det muligheter for å plutselig kunne bruke 40-50K på en klokke, og ha tryggheten av at man kan selge den etter 2-3 år uten noe særlig tap.

Dersom jeg hadde vært i full jobb med stabil og god økonomi, så hadde jeg selvfølgelig KUN fulgt hjertet når det kommer til klokkekjøp.

Angående Jaeger Le Coultre Master Compresser Memovox.
Skulle til å legge denne ut for salg for min kostpris på ca 40`, men får beskjed fra flere hold om at denne prisen er alt for høy og at verdien på et tilsvarende ur er maks 35`.
Er det noen som har en kommentar til dette? Min er 6 år og er strøken + komplett.
Chrono24 sier en plass mellom 39,5 - 61 000,- avhengig av stand:)

Har jeg kjøpt en overpriset klokke her? Eller er innspillene på min kostpris "feil"?

Hva kan man forvente å betale for en SMPc i sort på bruktmarkedet nå om dagen? Ser de ligger på urverket.no til 26095 nye. Vet ikke hva norsk AD forlanger?

Hva er fornuftig pris på en Rolex Jubilee gull/stål lenke med masse strekk fra 80 tallet? 455 endlinks til datejust.