Allsidig klokke, automatic, masse spørsmål, få holdepunkter.

Medlem
14. nov. 2009
Innlegg
499
Heisann. Jeg har lest lit rundt her på forumet, men aldri hatt behov for å poste før nå. Nå er jeg nemlig ute etter klokketips.

Får vel nevne som en liten intro at jeg har hatt dilla på mekaniske klokker, særlig automatics, etter at jeg fikk en Timex Automatic (unnskyld at jeg banner i kirka!) fra et familiemedlem som selv hadde fått den, og synes den var for stor. Det billige kina-urverket solgt til overpris hadde tydeligvis ingen overopptrekksmekanisme, fant jeg ut en gang jeg var hjemme og en liten neve fikk tak i den der den lå ubevoktet...

Uansett, interessen for selvopptrekkende urverk var vekket, særlig etter å ha demontert store deler av urverket i Timex'en (Den virket jo ikke likevel :D ). For å nærme meg poenget:

Jeg er på utkikk etter en klokke, sannsynligvis langt under de fleste her sin "normal"pris, som har automatisk urverk, ikke er for pyntet til hverdags og kan brukes sammen med dress uten at noen ser stygt på meg. Ikke at jeg bruker dress voldsomt ofte, men det gir vel en viss idé om at jeg vil ha en all-rounder som ikke er for "rå". Pris: 1500kr +/- 500.

Ja, det er lite å gå på, jeg vet det - særig etter standarden her inne. Men det er jo en del å velge i fra bla. Seiko, Citizen o.l. At det ikke er snakk om Rolex eller Panerai - eller Lüm-Tec for den saks skyld, er jeg klar over. Lüm-Tec sin C-serie står forresten høyt på ønskelisten (liker både c2,3 og 4), men når totalen inkludert mva og avgift kommer på over 4k, er det utenfor mitt budsjett i denne omgangen, dessverre. I tillegg er jeg skeptisk til gammelt sovjetisk urverk med bare 1 års garanti - selv om klokkene har fått mye skryt for kvaliteten.

Størrelsen tror jeg bør være ca. 42mm eller under, da jeg har håndledd som en 12 år gammel jente. Men mindre enn 38mm lir jo likevel kjedelig.

Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å skulle komme med konkrete forslag basert på det jeg har skrevet her, men tar gjerne og takknemlig imot tips hvis dere har noen, også til merker, ebay-selgere, eller modellserier dere tror kan være av interesse. Tar gså gjerne imot en link til samtlige Seiko automatics som er å få kjøpt, hvis noen vet om en grei oversikt. Det er håpløst å finne det på Seiko sine sider. Tror jeg kan komme til å havne på en av deres modeller, men jeg er lei av å se de samme modellene om og om igjen i ebay-resultater eller diverse nettsider, mens jeg leter etter andre som kanskje faller i smak. Lettere å bestemme seg for en, og så søke etter den

Gjennomsiktig caseback er et pluss.

Har for tiden snublet over flere klokker av merket "Renis" fra 60-70 tallet som er new old stock i det siste, og visstnok swiss made. Noen som har noe info om dem.

Beklager lengden på innlegget, noen som holdt ut hele? :p
 
Kan anbefale Orient. Japans største produsent av mekaniske klokker, hovedsaklig automatiske in-house verk.
Mener å ha lest at Seiko kjøpte seg inn i selskapet for å få tilgang til teknologien deres.
På ebay begynner klokkene på $70 og oppover. Mye for pengene her. Har hatt en Orient selv, og jeg ble overrasket over hvor nøyaktig den var og hvor god lumen var.
 
I denne prisklassen for mekaniske klokker er er det Seiko som gjelder. Seiko 5 finnes i utallige versjoner. Bare en liten tur på amazon.com vil gi deg en pekepinn på dette.

s26 verket finnes dog ikke med hack-mekanisme. Da må du nok opp en prisklasse.
 
Swatch har akkurat lansert en mekanisk kronograf - Swatch Auto Chrono. Sitter så vidt jeg vet et Lemania 5100 urverk i klokken. Pris er jeg litt usikker på, men her har du i alle fall muligheten til å få en ny og ekte sveitser til en noenlunde rimelig penge, om det betyr noe.
 
Seiko har det beste utvalget av rimelige mekaniske klokker. Det er mange som kan anbefale http://chronograph.com/

De rimeligste Seikourverkene kan ikke trekkes opp manuelt, bare automatisk, men det er ikke noen problem. Dette er veldig robuste og driftsikre urverk med lang levetid.

Det er fortsatt mulig å få tak i den orginale Swatch automatic med plasturkasse til ca 500 kroner hos http://www.squiggly.com/ , dette er NOS klokker som har ligget siden 90'tallet, men de selges med full Swatch garanti. Swatch automatic med stålkasse ligger på 1200-1500 kroner. Den nye Swatch Chronographen med "Lemanina" urverk ligger på 2000-2500 kroner. Urverket er basert på et gammelt Lemaninaverk, men sterkt forenklet, og utviklet for å være så billig som mulig i produksjon.

Jeg vil ikke anbefale kinesiske klokker, da kvaliteten er veldig varierende.

Jeg ville valgt en Seiko og vurderer å kjøpe en SKX007 Diver som ny sommerbruksklokke.
 
Jeg ville definitivt gått for en Seiko SKX007 diver. Har en selv, med sort bezel. En skikkelig klassiker, 42mm og med et primitivt, men nesten eviggående automatisk urverk. :D Burde være mulig å skaffe med både lenke og gummirem for under 1500kr.
 
+1 på 007.

For ca 1500 NOK fikk jeg denne 007-moden fra Yobokies, med gummirem og lenke. Inkl frakt fra Hong Kong! Value for money så det holder. Det er jo et dykkerur med en viss tykkelse, så feil til dress. Ellers et ur for alle anledninger. In-house urverk og customisert etter dine spesifikasjoner, du behøver ikke skamme deg over dette uret i selv de fineste horologiske sirkler ;)

Et kjøp jeg virkelig er fornøyd med! Klokken utpreger seg selv i en samling med Rolex, IWC, Omega og Heuer.

Yobokies har ikke en nettbutikk som sådan, du sender ham en mail med hva du ønsker og han hjelper deg plukke ut delene du trenger. Betaling per PayPal, han er en velrennomert og seriøs aktør.

Annonse: http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?p=97980
Tilgjengelige deler og tidligere moder: http://s161.photobucket.com/albums/t208/yobokies/?start=all

3687329543_04b2c53f23_b.jpg
 
Denne Yobokies var en ny verden for meg! Mye fine saker, som selv varmer mitt jålete hjerte. Kunne godt tenke meg klokken til venstre under. Den appelerer til meg på den lektorale, litt halvkommunale måten :D . Er det noen som vet diameteren på den? Håper ikke den er altfor liten...(jeg drømmer om rett i underkant av 40mm) :D

IMG_3365.jpg
 
xe3l skrev:
Denne Yobokies var en ny verden for meg! Mye fine saker, som selv varmer mitt jålete hjerte. Kunne godt tenke meg klokken til venstre under. Den appelerer til meg på den lektorale, litt halvkommunale måten :D . Er det noen som vet diameteren på den? Håper ikke den er altfor liten...(jeg drømmer om rett i underkant av 40mm) :D
Det der er en mod av SNK 805/807. Husker ikke målene, men det er vel ca 38mm. Google den og let litt, så finner du det nok. Jeg har en original, umoddet:
P1050681.jpg
 
Når vi først er inne på modding, så kommer vel Noah Fuller også høyt opp på lista over anbefalte aktører...

http://www.10watches.com/

Her plukker du bare ut delene og sender ham en mail med hva du vil ha...

SKX007 mod fra fuller er on the way... :mrgreen:
 
Wow, såpass mange svar allerede, tusen takk! Var usikker på hvor interessant dette var for folk her inne. Yobookies mods så interessant ut , skal sjekke ut det og de andre tipsene dere har kommet med. Blir skole sent i dag, men måtte innom og si takk i hvert fall. ;) Blir vel litt klokke-sikle tid i morgen, tenker jeg.
 
Disse klokkene tror jeg at jeg må ha, jeg har ikke fått gjort noe som helst i ettermiddag annet enn å se på bildene av alle Yobokies alternativene! Dette er mine to favoritter. Noe for deg også Gert? :D

IMG_3395.jpg


IMG_3340.jpg


Må få sjekket ut prisen på disse. Takk for at dere åpnet Seikoverden for meg! (ikke meningen å okkupere saken din Gert :D )
 
hehe, enig. Det var det som var tanken. Merker at jeg får mindre og mindre sans for sterke farger og unødvendige detaljer. Jeg har muligens en kleen fase :D . Ingen orange seiko monster her i gården med andre ord 8) . Får se hva som dukker opp i posten etterhvert.. :D
 
Med dit budget ville jeg helt sikkert kigge nærmere på Seiko. Hvis du køber lettere brugt, så vil du kunne lande nogle super lækre klokker for dine penge:

Seikos Black Knight og White Knight giver en super finish til prisen. No nonsens diver, som går fint til pæn også

BlackKnightWaffle.jpg


WhiteLigge.jpg


Black Monster og Orange Monster er god value for money, men ikke så elegante ... fede er de dog

BMlume35Procent.jpg


OMliggeLumeTravertin.jpg


Både SKX007 og SKX009 er gode entry level divere. SKX171 er dog lidt bedre finisheret på skiven, og er lidt anderledes med sin stål lynette. Du kan ret let skifte til SKX007 lynette på uret, i fald du ønsker et lidt mere klassisk udseende

171LumeLiggeUdenRem.jpg


SKX007bordplade.jpg


SKX009ude.jpg
 
xe3l skrev:
Disse klokkene tror jeg at jeg må ha, jeg har ikke fått gjort noe som helst i ettermiddag annet enn å se på bildene av alle Yobokies alternativene! Dette er mine to favoritter. Noe for deg også Gert? :D
Må få sjekket ut prisen på disse. Takk for at dere åpnet Seikoverden for meg! (ikke meningen å okkupere saken din Gert :D )
Synes den bezelen (er det ikke det det heter?) på den første gjorde seg. Tror den kunne tatt seg riktig godt ut med bracelet og hvit skive. Skjønt, litt FOR enkel var den kanskje. Så en fin hvit en hos noahfuller som ikke hadde krympet størrelsen på samme måte, samtidig som det blir veldig stilrent mot en hvit skive, tror jeg. Jeg synes jeg hadde for mange valgmuligheter, og nå er det enda flere. :D

Okkuper tråden så mye du vil, så lenge jeg fortsatt får gode tips. :mrgreen:

Takk for tips, Joepete, White Knight så absolutt aktuell ut den og.
 
Støttet helt klar allerede tidligere nevnt Seiko5! Arbeidshester! Fantastisk stor serie med kjempe spenn, skal godt gjøres og ikke finne en du liker. Dette er den av mine jeg bruker mest!
IMG_1114.jpg