Alternative låser

Kenneth R

Støttemedlem
Medlem
6. feb. 2015
Sted
Askøy
Kunne det vært en ide å ha en tråd som omhandler alternative låser? Jeg foretrekker å ha microjustering på lenkene mine men de fleste klokker leveres jo ikke med det. Det finnes en del låser som har dette men det kan være vanskelig å finne en som passer. Hva med å poste bilder av forskjellige låser, med fabrikant, og vitale mål som lengde, bredde, mål på innfesting i begge ender? Jeg kan måle låsen jeg har på Speedmasteren som et eksempel.

Da gjør jeg et forsøk. Låsen er i bruk på Speedmaster. Det trengs to nye endeledd mot låsen i tillegg til selve låsen. Leddene er ikke merket med delenr dessverre. Lengden er målt cc skruene som fester lås til lenke med justering helt inne.
86AEA890-6ABD-4EF6-A49B-9C305006C8CF.jpeg

Produsent: Omega
Delenr: Stz001154
Lengde på lås: 36mm
A: 5,5mm
B: 6,2mm
C: 18mm
Microjustering: Totalt 10mm, i 2mm steg.

s-l300.jpg

I min jakt på lås til min Alpinist har jeg sett litt på denne låsen til Seiko Marinemaster, passer dessverre ikke Alpinisten uten å bytte et ledd. Skal passe til en rekke andre Seiko.
Skal passe lenker på 18mm med springbars mot låsen.
Har funnet flere delenr:
D1K6AM-BK00
K0AS11WD07G

Da gjør jeg et forsøk. Låsen er i bruk på Speedmaster. Det trengs to nye endeledd mot låsen i tillegg til selve låsen. Leddene er ikke merket med delenr dessverre. Lengden er målt cc skruene som fester lås til lenke med justering helt inne.
Vis vedlegg 216475
Produsent: Omega
Delenr: Stz001154
Lengde på lås: 36mm
A: 5,5mm
B: 6,2mm
C: 18mm
Microjustering: Totalt 10mm, i 2mm steg.

Endeledd: 118ST1589

• Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Etter litt mer leiting fant jeg en tråd på WatchUseek om låsen på Seiko Astron 5x. Den ser ut som den kan passe Alpinisten. Har vi noen Seiko dealere her inne som kan være behjelpelig med å skaffe låsen?
dd03fe59e22930d7cc707c525d890d75.gif

Nice. Om du hadde giddet å ta et par mål og dele de i denne tråden hadde jeg blitt meget takknemlig:)

@Kenneth R

Ifølge skyvelæret er den 18mm innvendig, men når jeg ser nærmere på den så er det en proprietær løsning mot lenka så du ville måtte byttet ut et ledd.

Jeg har satt marinemaster lås på to forskjellige seiko klokker, de passer flere seiko og strapcode lenker uten modifisering. Hvilken lenke er det du har?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
@Kenneth R

Ifølge skyvelæret er den 18mm innvendig, men når jeg ser nærmere på den så er det en proprietær løsning mot lenka så du ville måtte byttet ut et ledd.

Jeg har satt marinemaster lås på to forskjellige seiko klokker, de passer flere seiko og strapcode lenker uten modifisering. Hvilken lenke er det du har?
Vil ha en bedre lås på Alpinisten min. Marinemaster låsen passer ikke denne uten å bytte hvertfall ett ledd.

Vil ha en bedre lås på Alpinisten min. Marinemaster låsen passer ikke denne uten å bytte hvertfall ett ledd.

Når du ikke svarer på det jeg spør om så kan jeg ikke hjelpe deg noe mer, det finnes en drøss forskjellige Alpinister, det er 15 år mellom mine to og begge har hatt mm lås på et eller annet tidspunkt. :)

Redigert:
Det var litt klønete svart av meg @vsh. Det er en SPB117j1, altså en av de seinere modellene med original lenke og lås.

Vedlegg

• 8C09E454-A42D-491B-BAFA-961C8ED2FF1C.jpeg
    8C09E454-A42D-491B-BAFA-961C8ED2FF1C.jpeg
    98,1 KB · Visninger: 0
8C09E454-A42D-491B-BAFA-961C8ED2FF1C.jpeg

Nå bruker jeg bare ditt bilde, men astron låsen har disse målene. Så om du er heldig er det kanskje så lett som å bare bytte selve låsen og ikke foldespenna om lenka di er 18mm.

Hvis ingen av de norske ADene kan gjøre noe så har Seiko UK veldig god kundeservice.

Takker @vsh Lenken er 18mm ved låsen. Foldespennen er ca 7mm men det er kanskje mulig å gjøre som du foreslår. Gjør et nytt forsøk hos Gjertsen.