Anbefaling av barnefilmer!

Medlem
20. juli 2009
Hei - jeg trenger hjelp fra dere som har (eller fortsatt er :cool: ) små barn.

"Onkel har bare dårlige filmer" sier 6 åringen...

Tidligere var det Postmann Pat som gjaldt, både for gutten og jenta. Nå ser gutten helst Elias og jenta prinsessefilmer - eller filmer med rosa cover!

Så det store spørsmålet er hva som kan anbefales for barn i alderen 4 og 6 år?

Jeg har (maaange) Postmann Pat og Elias - that's it.

Kjenner til Istid, men hvem er de for?

Biler ba 4 åringen om at jeg måtte få på Ipadden!

Andre tips som kan hjelpe en snill, men forvirret onkel?

Cars, istid 1-3, dragetreneren, det regner kjøttboller, knerten, toystory, dvs Pixar generelt....

Cars, istid 1-3, dragetreneren, det regner kjøttboller, knerten, toystory, dvs Pixar generelt....

+1

Til jenter som liker rosa cover så må du for all del styre unna Barbie-filmene hvis du planlegger å være i samme rom når filmene avspilles. Men Disneys Clasics er bra for både små og store. Hvis hun er på prinsessebaggen så bør filmene om Askepott, Tornerose, Snøhvit osv. være midt i blinken.

6 åringen kommer forøvrig snart til å oppdage Star Wars... Mange 6åringer som ser på både originalfilmene og den animerte serien, men her anbefales en sjekk med foreldrene - ellers kan du bli en veldig populær, men samtidig upopulær onkel.

Jeg stiller meg bak oppfordringen om Pixar- og Dreamworks-filmer. Det fine med disse filmene (i alle fall en del av dem) er at de er severdige også for oss som i følge datoen i passet bør være noenlunde voksne. Jeg koser meg stort med slike filmer. De siste årene kan jeg huske å ha sett , og kan anbefale til barn i alle aldre:
* Ratatouille
* Up!
* WALL-E
* Cloudy with a Chance of Meatballs
* Shrek-serien
* Madagascar-serien
og ikke minst Ice Age-filmene.

Når det gjelder Star Wars synes jeg at 6-åringer bør kunne begynne med The Clone Wars (tidlig krøkes!). De ordentlige filmene er det vel på tide å introdusere i 10-årsalderen.

Det beste med dreamworks og Pixar er at de er underholdene selv for voksne, noe som er å foretrekke da filmene gjerne vises noen runder:)

Kjempeflott dette, tusen takk for alle gode tips.

Hvor kjøper jeg da? Nettbutikk altså - noen som utmerker seg med godt utvalg, bra levering og greie priser?

Selv bruker jeg Amazon og Play (og betaler momsen ja)... Men her må det være norske utgaver...

Jeg har noen ganger brukt cdon.com, det funker greit. Ellers er jo Amazon.com ofte en vinner på pris når det gjelder engelskspråklige bøker og filmer.

Cars? Meatballs? Ratatouille?

Dra på postkontoret og kjøp Emil i Lønneberget og Pippi Langstrømpe, så får onkel vekket opp noen barndomsminner samtidig.

Som nybakt far til en to uker gammel jente har jeg allerede begynt å grue meg til drømmehagen...

Oppdatering:

Dette er en suksess, jeg passer 4-åringen i dag. Og lurer vel på om det er forsvarlig og la dvd være barnevakt i timevis for en 'sløv' onkel?

Shrek 4 er faktisk bra enten man er 4 eller 40! Biler II likte jeg ikke :)