Anbefalt rekkefølge for klokker

Medlem
27. sep. 2017
Sted
Oslo
Jeg har i dag Seiko SKX, SARB033 og en Alpinist. Neste tre klokkene kommer til å bli Omegaene Seamaster Planet Ocean, Speedmaster Professional og Aqua Terra eller Railmaster (har ikke helt bestemt meg ennå).

Hvilken rekkefølge bør jeg kjøpe Omegaene? Har egentlig ikke middler til å kjøpe mer enn en i året.
F.eks. hvis jeg kjøper PO først, så er vel den for tykk for dress? På den andre siden, jeg kan jo alltid ha på meg sarb033 når jeg går i dress og PO ellers. Men er PO en hverdagsklokke?

Aqua Terra er mer en hverdagsklokke enn PO, men speedmaster er vel tynnere og enda bedre til dressjakke? SARBen kan også brukes i samme rolle som AT.

Kanskje jeg overanalyser dette. Lurte på om dere hadde noen råd. Hvilken rekkefølge hadde dere valgt?

• Liker
Reaksjoner: UJU
Som de sier - kjøp den du har lyst på. Men om jeg kan få komme med en anbefaling, så er det å gå for Railmaster fremfor Aqua Terra. Om planen din er å ha tre Omegaer, så vil du få en av hver av kjernemodellene.
Og hva PO angår, så ville jeg gått for de med 2500-verket. De er en god del smekrere på armen enn 800-modellene.

• Liker
Reaksjoner: Dr.Yes og sydvester
For klokker er det enkelt; Hjertet avgjør!

En PO passer til alt, hvis du vil.
PO er en lekker klokke.

8

Enig på alle tre punkter. Min PO chronograph 45,5 mm passer etter mitt syn til det meste (det eneste unntaket jeg har funnet så langt er løping), inkludert til dress, som tidligere illustrert. Blir det likevel for voldsomt finnes det jo mindre utgaver som ikke har chonograph eller GMT og som likevel er utmerkede ur.

Når det er sagt er jo Speedmaster også et godt valg, personlig er den eneste varianten av sistnevnte jeg har vurdert DSOTM i helsvart.

Her finnes det ingen fasit.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og thales
Takk til alle som svarte.

Hvis det blir en PO, så blir det 43mm Co-Axial Master Chronometer. Har siklet etter den siden jeg stakk innom Thune på Gardemoen tidligere i år.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe den før sommeren, men så tenkte jeg at det ikke var riktig å gå fra en SKX til PO, og kanskje jeg burde kjøpe en Christopher Ward eller Oris eller Seiko Sumo. Bare for å lære å gå før man begynner på løpe :D Men så tenkte jeg at det var litt bortkastet penger å kjøpe noe som blir flippet litt senere. Og PO er så vakker :)

Så var tanken at det kanskje var en anbefalt rekkefølge man bør velge, på samme måte som karer som Federico fra youtube anbefaler Seamaster 300m som første klokke eller Archie anbefaler Speedmaster.

Men når jeg tenker etter så er det litt at man føler skuffelsen når man blir anbefalt noe annet enn PO, så jeg tror det blir det til neste fødselsdag. Håper bare det er sann kjærlighet og ikke avstandsforelskelse :p

• Liker
Reaksjoner: sydvester og hakotorg
Jeg ville begynt med speedmaster. Dykkerklokke har du jo i seikoene inn til videre.

PO syntes jeg blir litt kort og høy dessverre.

Overanalyserer?
Selvsagt.
Først bør du få deg en Speedy. Du har jo ingen chronograph fra før.
Deretter bør du få deg en Aqua Terra. Denne funker til dress. Akkurat tidsnok til julebordet.
Til slutt anskaffer du en PO. Med orange bezel. Akkurat i tide til sommersesongen.;)

Hvorfor ikke variere litt i stedet for alle de Omegaene. Hva med f.eks. en ikonisk Rolex Explorer I i stedet for Railmasteren?

Vel, både Rolex Explorer og Grand Seiko Snowflake er på lista over klokker jeg skal legge til samlingen på sikt :)
Men slik jeg foirstår det så er prisene på Rolex i bruktmarkedet høyere enn ny, og ny har ventetid på år, så tenkte jeg at jeg bare kunne sette meg på ventelista når jeg plukker opp Omegaen. Hvis den tilfeldigvis kommer inn før så plukker jeg den opp da.

Men siden dette er Omega delen av forumet, så tenkte jeg skulle spørre om Omega :)

Hvorfor ikke variere litt i stedet for alle de Omegaene. Hva med f.eks. en ikonisk Rolex Explorer I i stedet for Railmasteren?

Noen råd:

1. Kjøp brukt
  2. Prøv klokker (GTG/forespørsel her på forumet om du ikke finner hos forhandlere)
  3. La tilfeldighetene avgjøre rekkefølgen, etter som hvilke gode tilbud som dukker opp brukt først. (Men følg med og gjør deg opp en formening om hva de bør gå for).
Kan også legge til at jeg er utrolig fornøyd med Railmaster / Aqua Terra fra et par generasjoner tilbake med 2500 verk. Altså modell 250X.XX. Er så fornøyd at jeg har flere. Designet er renere/penere enn de nyere synes jeg, den bygger mye lavere, lenken er slankere (spesielt ift. siste Railmaster der jeg synes lenken og lås er alt for massiv og klumpete). Disse får man for 20-30k+ avhengig av størrelse og skive. Det ligger vel et par Railmastere til salgs på finn.no og en her på forumet i dette øyeblikk...

07-AquaTerra-6040029.jpg

05-AquaTerra-6040021.jpg

Kan vel også legge til at dette er kanskje den mest lesbare skiven jeg har hatt, under alle lysforhold; både lyst, halvmørke (mange klokker sliter her), og mørke..

Noen modellreferanser:
2504 = 36mm
2503 = 39mm
2502 = 41mm
250X.52 = Railmaster
250X.50 = Sort
250X.80 = Blå
250X.33 = Hvit