Angående trykktesting

Medlem
17. juni 2009
Innlegg
2.814
Sted
Oslo
For å gjøre min kjære Seamaster klar for badesesongen stakk jeg innom en herværende urmaker/gullsmed for å få den trykktestet. Klokka klarte som ventet testen med glans, imidlertid stusset jeg over at den kun var testet til 10 bar og -0,8 bar. For min del og bruk er dette knekkende likegyldig, men blir ikke 10 bar i knappeste laget hvis formålet er å teste om klokka fortsatt passerer som den dykkerklokken den er? Eller er poenget at evt morkne pakninger vil lekke ved middels trykk uansett klokke, og at høyere trykk kun vil teste klokkens (uforanderlige) evne til å motstå deformering?

Testutstyret som ble brukt heter Witchi ALC 2000, det kan jo selvfølgelig hende at urmakere uten gullsmedvedheng benytter annet utstyr. Jeg spurte for øvrig også om de kunne teste min nyervervede Piepan, men beskjeden der var at nedre testgrense lå på 50 meter. Damen ga meg samtidig beskjed om ikke å svømme med klokken... :roll:
 
Kødder du? Er det mulig å henge så mye på TS og ikke få med seg den tråden der?? Det verste er at jeg bortimot har ordrett gjentatt første post, kanskje jeg har lest tråden i søvne :oops:

Takk uansett :)
 
Ikke et helt svar det jeg kommer med her nå, men vi var vel inne på denne saken i en tråd for en god stund siden. Da kom det opp i forhold til Omega at vis du feks får tilbake en Omega klokke fra Swatch Group Nordics service avdeling får man kun trykktest til 10 bar på en Seamaster 300M eller PO.. Jeg har sett papirer på dette og det var vel noen andre som også hadde det, vis jeg ikke husker helt feil? :S Tror det på en måte er standar at disse "vanlig" trykktesterne kun går til 10 Bar.. Bare å hive inn informasjon eller rettelser her...
 
Kødder du? Er det mulig å henge så mye på TS og ikke få med seg den tråden der?? Det verste er at jeg bortimot har ordrett gjentatt første post, kanskje jeg har lest tråden i søvne :oops:

Takk uansett :)

Utrolig morsomt å lese Kasmir sitt innlegg når man har lest reim sitt først:D
-Skjønner følelsen av å ha lest tråden i søvne:)