Ang. oppbevaring av vintage-ur

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Dette er sikkert tatt opp tidligere, men finner desverre lite/ingen ting ved søk her i forumet og på google.

Jeg har lenge hatt lyst til å samle på vintage armbåndsur. Kun en ting som holder meg tilbake, rett og slett at det kan bli kostbart med servicer i det lange løp.

Derfor undres jeg:

La oss si jeg har 10 stk vintage manuelle og automatisk ur i samlingen. Alle 10 har nylig hatt service (ved kjøpstidspunkt).

-Når må de ha service neste gang, forutsatt at de ikke brukes/brukes maks et par ganger i året?
-Bør de automatiske stå i watch winder? Og bør de manuelle verkene trekkes opp kontinuerlig, slik at de aldri stopper?
-Hvilket miljø oppbevares de best i? Bør jeg legge slike "avfukter poser" (slike man får i feks nye kofferter) i boksen med urene?

Noe annet å tenke på?

Ettersom jeg ikke har kjennskap til å "mekke" på urene selv, bør service og vedlikeholdskostnader være på et minimum.

Kan jo legge til at jeg har et par gamle lommeur. De har sikkert ikke hatt service på minimum 20-40 år. De går som de skal.. Er det normalt, eller bare flaks?

Setter pris på alle svar! :)

Diskutert opp og ned i mente tidligere, men har vel tilgode å se en endelig konklusjon på problemstillingen.

Fant en del på diverse utenlandske forum. Men ønsker å vite hva gjengen her inne mener.

Fra bilenes verden så vet jeg jo at eldre biler/veteraner ofte "står seg ihjel".
Gjelder dette for ur også? Er slitasjen mindre dersom de er i kontinuerlig drift?

Vil jo tro at et automatisk ur i winder kanskje har dobbelt så lang service intervall sammenliknet med et ur som er på armen daglig og blir utsatt for hardere bevegelser?

Noe sier meg at dersom uret står helt stille så vil ting størkne etterhvert?

På generelt grunnlag umulig å svare på.

- i winder: slitasje på delene
- ikke i winder: oljen størkner

Dessuten, siden du spør ang vintage ur så må du ta med i betraktning at mange vintage ur er manuelt opptrekk.
Men for å gi et svar så ville jeg foretrukket winder. Det på grunn av at å manuelt winde (trekke opp) et automatisk ur sliter faktisk en del på verket. Automatiske ur er ikke ment å trekkes opp og har derfor en mindre solid opptrekksmekanikk enn mekaniske ur med opptrekk.

Mener noen..

Dessuten, siden du spør ang vintage ur så må du ta med i betraktning at mange vintage ur er manuelt opptrekk.
Men for å gi et svar så ville jeg foretrukket winder. Det på grunn av at å manuelt winde (trekke opp) et automatisk ur sliter faktisk en del på verket. Automatiske ur er ikke ment å trekkes opp og har derfor en mindre solid opptrekksmekanikk enn mekaniske ur med opptrekk.

Mener noen..

Takker for tilbakemelding. Tror jeg spesifiserte i teksten at det var snakk om både manuelle og automatiske verk. Og da tenkte jeg på om de automatiske burde stå i winder, mens om de manuelle burde trekkes opp kontinuerlig slik at de ikke går tomme for reserve, eller om de bør ligge?

Oppbevar og bruk vintage-ur som moderne klokker. Service-intervall likeså, dvs. hver fjerde år omtrent, så fremt klokka ikke begynner å avvike veldig mye typisk 20-30 sekund/døgnet.

Mener noen..

Jeg kommer til samme konklusjon for et vintage automatisk ur særlig om det er vanntett med skrukrone og dato og brukes noe regelmessig.
Jeg vil ikke si at det er selve manuelt opptrekket av et automatisk verk kontra aksjonen av rotoren som sliter på urverket men heller alle operasjonene med å skru ut kronen, trekke det for å stille dato, for å stille tiden, trekke opp, skru inn...

Jeg tar service på de som ikke går som de skal ved innkjøp, hvis uret er NOS, går fint eller lignende lar jeg det være så får jeg eventuelt ta det når begynner og gå uregelmessig.
Dette fungerer sikkert ikke for alle men for meg som har ca 20 vintage Seiko så gjør det de.

Forskjellige meninger her.

Konkluderer med følgende:

Dersom det er en samling hvor urene ikke blir brukt, evt brukt meget skjeldent (1-5 ganger i året) bør de ha ettersyn og smøring vært 4-7 år avhengig av hvor godt de går når de blir brukt.

Kommer ikke til å bruke winder på urene, da jeg annser at påkjenningen av å trekke dem opp 1-5 ganger i året er mindre enn hva slitasjen ved at de går 24/7 er.

Hvor går man for ettersyn og smøring av vintage ur, dersom man er opptatt av kvalitet som ikke har alt for stive priser? Hva er en gjennomsnittlig pris på ettersyn/smøring av et automatisk vintage ur uten noen veldig spesielle funksjoner?