Ang ups. Hva er greit?

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Fotoutstyr på vei inn. Ups fyren ringte Igår, uten forvarsel og var utenfor hjemme. Jeg var på kontoret og sa jeg kunne være der på 10 min. Det var Tydligvis ikke bra nok. Avtalte levering på kontoret idag. Fyren ringer så halv åtte. Jeg tar ikke telefonen på ukristelige tidspunkt og ringte opp nå siden han sendte melding og sa det var livsviktig.
Sa da han kom
Mellom halv ti og ett og at jeg ikke kunne holde på å unnlate å ta telefonen.

Bare jeg som synes telefoner før ni er frekt?

Klokker er noe helt annet. Naturligvis, men innkommende fotoutstyr er så vanlig at jeg sover helt normalt av den grunn. Klokke på vei inn feires som regel ved å stå opp rundt seks og sjekke sporingsnummer. Haha.

Det jeg reagerte på var vel at han ringte tidlig, sendte melding om at det var viktig, og at han var sur på meg da jeg ringte kl 8 fordi jeg ikke tok tlf en halvtime før.

Jeg er kunden, jeg betaler for en tjeneste. Jeg gir jo i bunn og grunn beng i om han ikke får begynt å levere pakker halv åtte på kvisten.

Eneste jeg vil er muligheten til å planlegge hvor jeg skal være for å motta pakken.

Ikke noe stor sak egentlig, men lurte på hva dere tenkte om dette. Gamle telefonregler husker jeg var, ikke ring noen før 09.00 og ikke ring noen etter 22.00

Nå begynner jo en vanlig arbeidsdag kl 08, så å ringe rundt dette synes jeg vel er helt i orden;) Men er enig i at UPS sitt system med at du må være tilstede for å skrive under på pakken, kan være litt tøblete. Da foretrekker jeg å heller hente pakken på mitt lokale posten kontor, til et tidspunkt som passer for meg;)

Dama opplevde noe av det samme med en DHL-sjåfør for litt siden. Han sto på døren hennes kl 11 på formiddagen og var dødsforbannet over at hun ikke var der. Ingen forståelse for at hun var på jobb, men hun sa hun kunne være der på 10 min. Da hun kom hadde han dratt. Han kom tilbake senere på dagen med en skikkelig tirade, men da tente min kjære på alle pluggene, og han fikk så hatten passet, det fikk også kundesenteret til DHL :D

Det er alt for mange yrkesgrupper i Norge som ikke vet hva kundefokus eller service er for noe.
For noen år siden når jeg renoverte en leilighet og hadde bestilt en ny ytterdør satt jeg en dag på kontoret og fikk en telefon jeg aldri glemmer.

Sjåføren: "Øy, kan du komme ned å åpne døra!"
Mitt svar var: Ehh, vi har en resepsjon som sikkert kan hjelpe deg.
Sjåføren: "Jeg er utenfor *adresse* med døra di. Du må komme å hente den nå, døra er på lemmen og skal av.
Jeg: Jeg hadde ikke mulighet til å komme og avtalen var at jeg skulle få en telefon for å avtale levering.
Sjåføren: "Da setter jeg døra på fortauet så får du gjøre som du vil.."
Jeg: Avtalen er at den skal opp i leiligheten min. (som var 4. etg uten heis)
Sjåføren: "Jeg skal f..n ikke bære." Så la han på.
Jeg hev meg i bilen og ringte en kompis som kunne komme kjapt.
Utrolig nok lå døra på fortauet utenfor bygården. Heldigvis kom den i en ramme slik at det ikke var skader på lakken. Vekten (50kg+/-) gjorde sikkert også sitt for at den ikke var stjålet før jeg rakk frem.

Jeg ringte leverandøren som ikke hadde noen form for forståelse. Sjåføren var ikke deres ansatt så dette måtte jeg ta opp med deres leverandør (som var den glitrende sjåføren).

Hos meg legger UPS igjen en lapp hvor jeg kan krysse ut om jeg vil ha ny levering, levere hos nabo, sette utenfor døren osv, hvis jeg ikke er hjemme.
Men de kan ALDRI gi meg et klokkeslett når de leverer pakken. Mellom 8-16 er som oftes svaret jeg får.
Så jeg ender som oftes med å kjøre ut selv å hente pakken.

Jeg har dessverre litt for mye med transportselskaper å gjøre i jobben og blir ofte negativt overrasket over kundefokuset deres. Så mye at jeg ukentlig lurer på hva slags folk som egentlig jobber i denne bransjen. Utfordringen deres er:
- Avtalt pakke/vare skal være til
- avtalt tid på
- rette adresse

Å kombinere det slik at disse tre faktorene stemmer SAMTIDIG er det svært få som får til.

I tillegg er det et tilbakevendende tema at dersom man bestiller noe ekspress over natten, må man stå opp midt på natten for å være på kontoret når ups/bring er der i syvtiden. De insisterer på å ha mobilnummer til mottaker, men bruker det ikke og stikker etter å ha ringt på en gang. Så får man pakken på neste rute på ettermiddagen en gang dersom man har flaks.

Kan det være et storbyfenomen?

har hatt ups hos meg 7-8 ganger alltid samme mann og alltid i godt humør
ringer meg alltid en god halvtime i forveien

bor i en liten by i vestfold da

Veit ikke hvorfor.. Men hos meg da.. Bor ikke midt i byen, så levere han pakken på døra og får naboen til å skrive under! har gått fint hittil! ;)

Jeg blir sur når posten plutselig oppdaterer status til "forsøkt levert" når jeg sitter og jobber hjemme nettopp fordi jeg venter på klokke. Nysnø avslører spor til postkassen, men ikke de siste 20 meter til huset. MF!

Jeg bor ikke i storbyen, men opplever også at man ikke rekker å gå ut døren og ned trappen før de har svidd dekka ut gården. Sist jeg bestilte meg ny sofa, ringte de når de stod utenfor døren og jeg var på jobb. Det var ikke demmes problem også satte de sofaen i gården, heldigvis kunne naboen min hjelpe meg med det til jeg kom hjem...:mad:
Det blir litt dumt å si at vi kommer en gang mellom ditt og datt, men vi ringer en halvtime/time før noe de IKKE gjør!
Jeg jobber selv i servicebransjen og vi har muligens et litt annet syn på det. ;) Litt off topic men hehehe:p

Jeg jobber innen restaurantbransjen og er stolt av det, men når jeg prøver å forklare folk nøyaktig hva vi driver med, er det av og til vanskelig å få de til å forstå. Jeg gjør derfor et lite forsøk på å legge det frem på en litt enklere måte:

1. Vi har veldig uvanlig arbeidstid... Litt sånn som de prostituerte har...

2. Vi får betalt for å tilfredsstille kundene våre... Litt sånn som de prosti......tuerte får...

3. Kundene våre betaler masse penger for tjenestene våre, men arbeidsgiveren vår beholder det meste selv... Litt sånn som med de prostituerte...

4. Vi blir belønnet for å oppfylle våre kunders drømmer... Litt sånn som de prostituerte blir...

5. Vi mister de fleste av våre venner, og ender opp med å bruke fritiden vår sammen med folk i samme bransje som oss selv... Litt sånn som de prostituerte gjør...

6. I møte med våre klienter må vi alltid vise oss fra vår beste side... Litt sånn som de prostituerte må...

7. Når vi endelig kommer hjem fra jobb, føles det som om vi nok en gang har sluppet unna helvetes forgård... Litt sånn som de prostituerte gjør det.

8. Kundene våre ønsker alltid å slippe billigst mulig unna, men forventer samtidig best mulig service... Litt sånn som horekundene gjør det...

9. Når folk spør oss om hva jobben vår går ut på, er det ofte vanskelig å forklare det... Litt sånn som med prostituerte...

10. Hver morgen når vi ser oss i speilet, tenker vi: Ikke faen om jeg har tenkt å drive med dette resten av livet!... Litt sånn som de prostituerte tenker...
:D