Antirefleksbehandling / coating

Medlem
8. jan. 2008
Sted
Oslo / / Bergen
IWC og flere andre merker belegger gjerne glassets utside og / eller innside med en supertynn film, som gjerne kalles coating og som er en antirefleksbehandlings prosess som skal redusere mengden av reflektert lys fra overflaten (skiven) eller fra utsiden. Som dermed vil kunne gjøre avlesningen vanskelig / umulig.

IWC har bl.a. på sine Ingenieur modeller belagt glassene både på inn- og utside med en film av magnesiumfluorid. Denne filmen miniserer lystapet pga relfeksjon og en oppnår dermed større/bedre billedkontrast,- ergo bedre avlesbarhet.

Normalt vil ca. 4% lyset, som kommer utenfra og som treffer vinkelrett inn på en glassoverflate, reflekteres bort.
Det er mulig å redusere denne prosentandel ved bl.a å påføre glassoverflaten nevnte gjennomsiktige film. Denne har en lavere brydningsindeks enn glasset. Dermed oppnår man en spredning av lyset i filmen og ingen synsreduserende refleks. - Nemlig! ;)

Filmen IWC bruker på bl.a Ingenieur modellene, har den "kule" effekten at de, med rett innvinkling av lyset, gjør den sorte skiven blå. :eek:

Jfr. på min første Ingenieur, ref.: 3227 :
iwc3031.jpg

IWCaugust2007008.jpg

(Hvit Seiko Samurai på armen.)

Og her min nye Ingenieur, ref.: 3236 :
ME2.jpg

Billedkvalitet = Iphone4

Takk for oppmerksomheten!

Kjempebra og informativ artikkel! Jeg har et ambivalent forhold til AR-coating. Eternaen min har coating på begge sider av glasset, noe som medførerkrystallkar skive og den sjarmerende blåfargen. Men på en annen side tar det bort litt av røffheten ved et ur, siden coatingen kan ripes. Det hjelper ikke så mye med ripefritt safirglass når belegget utenpå kan ripes. Noen produsenter, deriblant Doxa, har løst denne problematikken med å bare påføre coatingen på undersiden av glasset. Dette gjør at glasset reflekterer mer lys, men gjør og at du slipper å bekymre deg hver gang klokken kommer borti noe :) Men alt til sitt bruk. Coating på begge sider er penest, mens coating på undersiden er mest anvendelig :)

Fin info.
Er litt småforelsket i den gamle ingenieur'en også...:)
Men liker godt at den nye modellen har fått "crown guards".
Er veldig glad for at designet ikke har forandret seg drastisk på denne.

Hadde egentlig tenkt til å starte en ny tråd om AR-coating, men så fant jeg jo denne :)
Jeg er personlig meget stor fan og elsker den doble coatingen som er på Omega PO. Blir et fint blåskjær i glasset når lyset treffer ordentlig. Hvis det er en ting jeg ønsket Rolex gjorde med sine nye modeller var det å kjøre på med dobbel coating på sportsmodellene. Hadde vært rått å sett f.eks. Hulken med dette :cool:

Post gjerne bilder som viser hvor fine detaljer man kan se i skiven på klokker med bra AR-coating.

Eneste negative er vel at coatingen riper, men i løpet av et langt klokkeliv er det jo bare å pusse den helt bort.

MyPlanetOcean.jpg

AR coating er bra og ofte nok med coating inside bare.
Med dobbel AR(Inn og ut) mann risikere å får den uteside skrapet: Ser ikke bra ut og kan bli irriterende på øyene...
Omega gjør det dobbelt... Min SeahawkIIPro har også dobbel AR. Fikk ikke noen problem enda: Ser ut til å tåle en del.