AP 15300/15202

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Hei.

Jeg har tidligere skrevet at jeg lenge har hatt lyst på en AP Royal Oak 15300. Det er imidlertid en annen klokke som, i mitt hode, overgår denne og det er RO 15202. Den ekte "Jumbo", designet av Genta og introdusert i 1972.
AP15202Pheaton1.jpg
Jeg skal ikke gå gjennom forskjellene på disse klokkene, men 15202 har et av de fineste urverk som noen gang er produsert: Cal. 2121 som ble utviklet som et samarbeidsprosjekt mellom JLC, Patek og AP. AP har nå eksklusive rettigheter til å bruke verket.
21212121back6nv.jpg

Jeg har nå muligheten til å få kjøpt et eksemplar i "mint condition" for litt over 50.000 NOK. Listepris i Norge er 138.000. Selvfølgelig virker dette dyrt for en klokke uten noen som helst komplikasjoner, bortsett fra dato. Den har ikke engang sekundviser. Men den er for mange, inkludert meg, et ikon. Da den ble lansert i 1972 kostet den 11 ganger så mye som Rolex Submariner og den var den gang bare tilgjengelig i stål.

Er det galskap å legge ut over 50 lapper for en klokke uten skrukrone og uten "quickset date". (Jeg ønsker egentlig at dere skal overbevise meg om at det er galskap, så jeg kan slutte å tenke på denne klokken)

...beklager, vet du ikke vil høre dette, men LØP OG KJØP (og ta med en til kona...:p)

Jeg synes denne er nydelig, et klassisk vakkert ut og som du sier, med et fantastisk urverk. Denne prisen er ikke dårlig etter min mening....vel og merke har jeg ikke veldig mye erfaring med AP.

Lykke til.

Ettersom det er mye enklere å bruke andres penger enn egne, stemmer jeg også for kjøp. Denne er, som du sier, et ikon...

Dere gjør det jo ikke akkurat enklere for meg. :?Jeg må imidlertid nevne et problem med kjøpet. Selger skriver at lenken er 17,5 cm. Jeg har 18 cm håndledd og jeg regner med at når det står at lenken er 17,5 cm, så betyr det at klokken passer et 17,5 cm håndledd. Jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal få tak i ekstra ledd til klokken. Kan jeg bestille dette hos Bjerke? Denne klokken lages jo i meget begrenset antall og lenken er ikke den samme som på 15300.

Jeg kunne sikkert ha brukt 50K på på noe helt annet, men i øyeblikket har jeg glemt både terrasser, bad, tilbygg, mc osv, så jeg anbefaler at du slår til og kjøper den;)

Lenkeproblemet, om det viser seg å bli det, kan du sikkert få løst gjennom litt søking på WUS, eBay etc. Du får bruke en ståltråd inntil videre.

Ønsker deg lykke til med avgjørelsen, men har du først fått de rette følelsene for denne får du ikke sove før handelen er i boks.

Her er det bare og kline til:D Tror ikke du vil tape noen penger hvis du
f.eks skulle bestemme deg for å selge den om et par år.

50000 virker som en veldig god pris. Mener å huske at det er omtrent det nivået brukte 15300 pleier å ligge på..:confused:

Jeg tror ikke du vil kunne få en bedre deal enn dette. Jeg tror egentlig ikke du vil tape penger selv om du angrer i det øyeblikket du kjøper den heller..:)

Prisen burde jo være grunn nok til kjøp! Om tilstanden indeed er mint burde det være en god investering og i det minste et nydelig ur :D

15300 pleier å ligge rundt 50 i Norge, og for samme prisen får du jo nå et enda bedre urverk. Merk at de to klokkene virker litt forskjellige på hånden. 15202 føles tynnere og lenken virker litt mindre robust.

Jeg var ikke villig til å bla opp ekstra for det gromme urverket, men for samme prisen burde valget være lett :D

Ja, dette er et ur du burde kjøpe om du har lyst og råd :D Alle klokkekjøp i denne klassen er i utgangspunktet galskap, så det burde ikke plage deg ;)

15300 er den eneste av dem jeg har prövt men begge ser nydelige ut!
Lurer selv litt på en RO men isåfall chrono versjonen eller diver'n (spesielt på lenke) ;)