AP Offshore som bruks klokke?

Ceramic

Støttemedlem
Medlem
28. mars 2012
Hej,

Har per dags datum en Panerai och en Hublot Big Bang. Två klocker som kompletterar varandra väldigt bra. Även om Hublot inte är för alla ;)

Men sugen för AP har alltid varit där, har nu fått erbjudande om att byta mot en Safari från 2011.
En helt ok deal i förhållande till ekonomi, men väldigt osäker på hur en safari håller upp som enda klocka, med tanker på slitage och repor.

Finns det någon där ute som använder en Offshore som vardagsklocka? Hur håller den sig? Eller borde jag gå för en Diver eller Rubber Clad, alternativt behålla dem jag har?

Tacksam för tips

Mvh Ceramic

AB26D2E8-9E27-4722-A233-423B8308B976-7310-000004C80301A81A_zps9caa38b9.jpg

B5937DB2-6879-4ECF-9473-645A79347D23-7310-000004C7F71C537A_zps2feacc25.jpg

Redigert:
Mine offshores er vel kanskje ikke i daglig bruk, men i sirkulasjon. Er nede i kun fire klokker nå så alle får jo sin tilmålte tid på armen. Det er helt klart at en finish som du får på AP, PP osv er mer sårbar for litt hverdagsmerker og man ser fort når man har vært borti noe.

Men klokkene er jo laget for å brukes, en Panda vil du jo fint kunne bruke til hverdags.

Rubber Clad er jeg litt mer bekymret for personlig, den vil jo i utgangspunktet tåle masse men om du først skader gummien må hele bezel byttes. Det blir fort kostbart... en i stål kan du jo i hvert fall få fikset hos AP.

Diveren tåler ikke noe mer enn safari strengt tatt unntatt om du går skikkelig langt ned under vann :p.

Tack för svar.
Ser va du menar med bezeln på Rubber Clad, den blir fort sliten.

Tror det bästa alternativet är att göra mig av med Hubloten i förmån för en AP och samtidigt behålla panerain som bruks klocka.

Lite bruks spår gör mig inget, men med tanke på service kostnad osv på AP kan ett alternativ för vardagsbruk kanske vara smart.

Och två alternativ på morgonen är ju helt klart roligare än ett i längden ;)

Jeg har som kjent akkurat ervervet en rubber clad, den er tre år gammel. Har fått forståelsen for dette bezelproblemet ,men samtidig virker materialet hardt nok. Jeg vet forrige eier er petimeter og den har blitt behandlet forsiktig, men jeg tok en runde med mikroskop på jobben her om dagen, og da ser jeg alt av hairlines som måtte være til stede, helt tydelig. Dette selvfølgelig på metallet. Selve bezel er fullstendig inntakt. Slik sett, tenker jeg at med mindre man er skikkelig uheldig, så er den rubberbezelen faktisk en god idè, da det er på en bezel at riper er mest iøyenfallende.
Dette er vel en "alt eller intet" type bezel tenker jeg... Alt imo selvsagt :)

Hej Ceramic,

(försöker att skriva på svenska ... kan vara roligt att prova; du får ursäkta alla stavfel och andra fel)

Jag har sedan i somras använt en AP Scuba Boutique i rotation med en JlC. Som du kanske har sett i "Dagens klocka" de sista dagarna tycker jag att den håller formen/polishen mycket bra. Egentligen överraskande bra. Men det kommer att märkas att du använder den, sjävklart, men kanske mindre än andra klockor. Min ser fortfarande nästan ny ut, och den är 6 år gammal! Det här är min "drömklocka" och om inte den helsickes JlC också ville på armen, så hade jag gärna använt Ap'n hela tiden.

Gummiremmen håller mycket hög kvalitet och ser helt ny ut, men jag har slängt på en kevlarrem från APbands, som absolut inte ger mig samma kvalitetskänsla, men som kanske förlänger livstiden?

Jag känner inte din situation, och om du vill tjäna pengar på klockan är det självklart bäst att ha den i safen, men jag tycker att du kan använda den varje dag, med glädje. Det håller sig MYCKET bättre med att användas dagligen än man kunde drömma om!

Lycka till!

csabko

Hej Ceramic,
Jag känner inte din situation, och om du vill tjäna pengar på klockan är det självklart bäst att ha den i safen, men jag tycker att du kan använda den varje dag, med glädje. Det håller sig MYCKET bättre med att användas dagligen än man kunde drömma om!

Lycka till!

csabko
+11 Kjør på, du lever bare en gang og uret er til for å brukes!:eek: