AR coating

Medlem
27. jan. 2011
Sted
Trondheim
Som overskriften sier så lurer jeg litt på hva AR coating er. Jeg skjønner at det er noe som glasset er behandlet med,men hva? Er det på innsiden eller på utsiden? Ripesikring eller glanns? :confused:

AR står for Anti-Reflective. Det er en behandling som hindrer gjennskinn i glasset på klokken. Om glasset er behandlet på innsiden, utsiden eller begge deler er avhengig av hva slags klokke man har :)

Du kan lese mer her.

Marius

Anti Reflective - AR.

Kan være både på innsiden og utsiden.

Det er et materiale som reduserer glassets evne til å reflektere lys. Effekten er at det som regel er enklere å se hva klokken er selv i mye lys.

Det finnes desom påstår at AR øker motstanden mot riper, men alle som har en klokke med AR på utsiden av glasset kan vel si at disse greiene finfint kan få riper de også ;).

Samme løsning finner du på solbriller f.eks og er hvorfor glasset på en klokke av og til kan se blått ut og hvorfor en kameralinse ser ut som den gjør. Dette kommer av at ARen "stopper" minst i det blå spekteret og mest i de resterende.

For mer info, se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating

Edit:

Kom litt sent til denne svar-festen ja :p

Tja. Det er vel en sannhet med modifikasjoner.
Sinn har jo f.eks. laget AR-coating med en ekstrem hardhet slik at det skal være nesten umulig å ripe opp. Finnes ulik kvalitet og hardhet på AR-coatinger også.

Ok :) Man lærer noe nytt hele tiden!

Hvordan er hardheten på dette i forhold til safirglasset?

Sinn har jo f.eks. laget AR-coating med en ekstrem hardhet slik at det skal være nesten umulig å ripe opp. Finnes ulik kvalitet og hardhet på AR-coatinger også.

Mulig sinn har kommet opp med noe knall greier her, men Omega's Planet Ocean serie har AR på begge sider og denne har en lei tendens til å få microriper i coatingen.. :)

Irriterer meg at det bare er sinn som bruker dette, det er jo genialt?

Min egen erfaring med Sinn er at AR-coatingen sikkert fungerer greit - forutsatt at det ikke er noe smuss på glasset.
Min U1 var notorisk når det gjaldt å plukke opp smuss og fett slik at glasset ble sært udelikat. Som en oljehinne. I praksis gikk jeg dagen lang rundt og gnikket på glasset.

Mulig sinn har kommet opp med noe knall greier her, men Omega's Planet Ocean serie har AR på begge sider og denne har en lei tendens til å få microriper i coatingen.. :)

Heldigvis kan den ytre AR-coatingen på POen glatt fjernes med litt Polywatch :D Jeg har gjort det, og resultatet ble flott. Ingen flere mikroriper å irritere seg over :D

Heldigvis kan den ytre AR-coatingen på POen glatt fjernes med litt Polywatch :D Jeg har gjort det, og resultatet ble flott. Ingen flere mikroriper å irritere seg over :D

Du har gjort det der ja! Lest om det litt, men vært litt skeptisk. Når man er i en vinkel hvor man ikke ser disse mikroripene er det jo riktig så flott å se på klokken. Har fått kommentarer fra folk som så den i riktig vinkel og som bokstavlig talt har spurt om det ikke er noe glass på den :cool:.

Men det er absolutt interessant å ha i bakhodet til mikroripene blir enda verre og det er vel bare et tidsspørsmål før de gjør :p.

Du har gjort det der ja! Lest om det litt, men vært litt skeptisk. Når man er i en vinkel hvor man ikke ser disse mikroripene er det jo riktig så flott å se på klokken. Har fått kommentarer fra folk som så den i riktig vinkel og som bokstavlig talt har spurt om det ikke er noe glass på den :cool:.

Men det er absolutt interessant å ha i bakhodet til mikroripene blir enda verre og det er vel bare et tidsspørsmål før de gjør :p.

Det er klart, du mister litt av den effekten. "Blåskinnet" blir også borte. Men på ett eller annet vis syntes jeg den matte skiven kom enda mer til sin rett.

Veldig spennende å lese. Jeg synes "blåskinnet" kan være ganske så tøft på disse og tror nok ikke jeg vil ofre det før ripene faktisk gjør meg helt sprø (foreløpig bare irriterende).